Actualitzat 16/11/2018 19:43

Seat demana ajudes perquè el sector de l'automòbil pugui abordar el final del motor de combustió

 Luca de Meo, president de Seat
EUROPA PRESS - Archivo

De Meo creu que cal "crear les condicions" perquè els sigui rendible fer el canvi

MARTORELL (BARCELONA), 16 nov. (EUROPA PRESS) -

Seat ha demanat ajudes perquè el sector de l'automòbil pugui complir amb els terminis previstos per posar fi als motors de combustió i ha reclamat "crear les condicions" perquè a la indústria li sigui rendible fer la transició.

En una trobada amb periodistes aquest divendres, el president de Seat, Luca De Meo, ha afirmat que la transició cap al vehicle elèctric necessita un treball conjunt de tots els 'stakeholders', perquè la transició no serà gratis per a ningú, en les seves paraules.

"L'objectiu d'arribar a una mobilitat neutra d'impacte mediambiental o de seguretat, em sembla un somni que es pot compartir, el compartim, però la qüestió és com es fa això, amb quina velocitat. Com gestionar aquesta transició", ha raonat De Meo.

EVOLUCIÓ COMPLICADA

Sobre l'objectiu de reducció d'emissions de CO2 plantejat per la Comissió Europea, que proposa un límit de 95 grams per quilòmetre en dos anys, una reducció del 15% per al 2025, i una altra del 30% per al 2030, ha apuntat que alguns dels cotxes més ecològics actuals ja arriben justos a la mitjana prevista per al 2025: "Això vol dir que la meitat dels cotxes ha d'estar per sota, no ho pots fer si no hi ha cotxes híbrids".

"Si pensem que la mitjana d'emissions el 2030 serà de 50 grams, te n'adones dels volums que farem sota dels 50. És una transformació en deu anys total d'una de les indústries més importants que hi ha al planeta", ha afegit.

En aquest sentit, ha qualificat l'acceleració exigida de "brutal", perquè obliga tenir el 50% dels cotxes híbrids, la qual cosa passa per començar a produir-los avui perquè la mitjana de durada d'un cotxe a Espanya és de 12 anys, segons ell.

FORMACIÓ INTERNA

De Meo també ha apuntat les implicacions que té aquest canvi a nivell productiu i, conseqüentment, laboral, perquè els cotxes elèctrics necessitaran entre un 20% i un 30% menys de dedicació, cosa que afectaria negativament la part proporcional de la plantilla: "O em plantejo vendre un 20% o 30% de cotxes més o he de buscar una solució pel 20% o 30% de treballadors".

Per això, ha explicat que han començat a treballar en la idea de transformar les competències dels treballadors en un programa que ja està present al conveni col·lectiu i a què ja s'hi han apuntat 1.500 treballadors: "Estem invertint sense l'ajuda de ningú".

Creu que aquesta iniciativa serà una qüesitó important a nivell sistèmic, i ha vaticinat que la nova tecnologia tindrà un paper absolutament dominant: "A la Xina es produeixen 400.000 enginyers l'any, aquest és el món que veurem".

GAS, UNA ALTERNATIVA

De Meo ha assegurat haver interioritzat en la seva estratègia el fet que les grans ciutats limitin el trànsit de vehicles privats, encara que veu complicat aplicar tecnologies com les bateries als vehicles comercials, a diferència dels turismes: "És difícil trobar una alternativa des d'un punt de vista tecnològic en vehicles comercials".

"Estem lluitant per la qüestió del gas, podrien ser una alternativa els vehicles comercials amb biogàs o mescles per baixar les emissions", ha assegurat.

Creu que el biogàs pot ser una alternativa perquè les grans ciutats produiran cada vegada més residus i perquè és barat, encara que creu que la seva viabilitat com a tecnologia de transició als cotxes elèctrics depèn del temps que estigui permès el seu ús.

NEUTRALITAT TECNOLÒGICA

De Meo ha insistit en el principi de neutralitat tecnològica, en què "s'estan oblidant molt" i ha advocat per deixar la solució en mans dels enginyers i tècnics.

Sobre les xifres de la pròpia companyia, De Meo s'ha mostrat optimista malgrat reconèixer que la nova homologació de motors pot afectar la producció de l'any vinent: "L'any que ve haurem d'organitzar-nos perquè canvia una altra vegada. Podrem anticipar una mica més perquè sabem què ha passat".

No obstant això, confia que aquest 2018 serà el millor resultat en vendes de la història de Seat, així com que el 2019 seguiran creixent.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés