Actualitzat 13/08/2018 11:24

La bicicleta, el mitjà urbà que s'associa a una millor salut mental i menys solitud

Esport, bicicleta
PIXABAY - Archivo

Un estudi situa en segon lloc el desplaçament a peu, amb bona salut general i vitalitat

BARCELONA, 13 ago. (EUROPA PRESS) -

La bicicleta és el mitjà de transport urbà que s'associa amb una millor salut general autopercebuda, millor salut mental i una sensació de solitud inferior, segons una investigació duta a terme a set ciutats i liderada per l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) en el marc del Projecte europeu Pasta.

L'estudi, publicat a 'Environment International', ha analitzat qüestionaris a més 8.800 persones d'Anvers (França), Barcelona, Londres (Regne Unit), Örebro (Suècia), Roma (Itàlia), Viena (Àustria) i Zuric (Suïssa) sobre el mitjà de transport que usen, la freqüència i l'autopercepció de la salut.

La bicicleta va ser el transport amb millors resultats en totes les anàlisis: es va associar amb una millor salut general autopercebuda, millor salut mental, vitalitat més elevada i menys estrès autopercebut i sensació de solitud, i en segon lloc se situa el desplaçament a peu, que es va associar amb una bona salut general autopercebuda, vitalitat i contacte més elevat amb familiars i/o amics.

L'estudi ha permès fer "més visible l'efecte positiu dels desplaçaments a peu, que en estudis previs no era concloent", ha assenyalat la primera autora de l'estudi, la investigadora de l'ISGlobal --centre impulsat per la Fundació Bancària La Caixa-- Ione Ávila Palencia.

Els investigadors van analitzar els efectes --per separat i combinats-- de l'automòbil, la motocicleta, el transport públic, la bicicleta elèctrica, la bicicleta i el desplaçament a peu, i després d'un test inicial, un total de 3.500 participants van dur a terme un qüestionari final.

Les preguntes sobre salut mental es van enfocar a conèixer les seves quatre grans dimensions (ansietat, depressió, pèrdua de control emocional i benestar psicològic), vitalitat (nivell d'energia i fatiga) i percepció d'estrès, i també es va preguntar sobre relacions socials, com la sensació de solitud i el contacte amb familiars i/o amics.

ANÀLISI COMBINADA

Els resultats dels altres mitjans de transport analitzats no van ser del tot concloents: "L'ús del cotxe i del transport públic es van associar amb una mala salut general autopercebuda en l'anàlisi de les maneres per separat, però aquest efecte va desaparèixer en fer l'anàlisi combinada", segons Ávila.

El cotxe també es va associar amb menys sensació de solitud en totes les anàlisis, fet que "és molt probable que sigui a causa que la població d'estudi té un ús molt poc freqüent del cotxe i probablement la major part de viatges fets amb aquest mitjà de transport siguin amb objectius socials, per exemple, visitar un familiar o amic", ha considerat l'autora.

Ávila ha destacat que es tracta del "primer treball que relaciona l'ús de múltiples mitjans de transport urbà amb efectes per a la salut, com la salut mental o contactes socials", el que permet una anàlisi més realista perquè les persones en ciutats tenen tendència a utilitzar més d'un transport.

"La similitud de les conclusions en totes les ciutats estudiades suggereix que el transport actiu, especialment l'ús de la bicicleta, hauria de fomentar-se per millorar la salut de la població i les interaccions socials", ha afegit, i ha indicat que els usuaris de bicicleta segueixen sent baixos a les ciutats europees, a excepció de països com Holanda i Dinamarca, per aquest motiu existeix un ampli marge per augmentar el seu ús.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés