Publicat 25/01/2018 17:49

Boadella retrata a Picasso en l'òpera 'El pintor': "Tres quartes parts de la seva obra són una autèntica merda"

Presentació de l'obra El sermó de bufó, d'Albert Boadella
EUROPA PRESS

MADRID, 25 gen. (EUROPA PRESS) -

L'actor barceloní Albert Boadella es passa a la direcció d'una òpera escrita per ell al voltant de la figura del pintor Pablo Picasso, 'El Pintor', que estarà als Teatros del Canal en tres úniques funcions des del 8 de febrer i que, tal com ha assenyalat el dramaturg, hi voldrà "qüestionar el mite excessiu" d'un artista que les seves "tres quartes parts de la seva obra són una autèntica merda, encara que fins i tot en les merdes hi ha gràcies", ha precisat.

'El pintor' és una òpera --en col·laboració amb el Teatro Real-- en tres actes amb música de Juan José Colomer i coreografia de Blanca Li, amb Alejandro del Cerro en el paper de Picasso. Boadella ha admès que la va escriure en tres anys pensant a derrocar "un mite excessiu", encara que no des de "la provocació". "Això són bajanades publicitàries", ha defensat.

"Picasso era un home totalíssim, superdotat per a la pintura, però com li passa a tot artista, arriba un moment en què pots seguir aprofundint en l'art o passar-te a l'or i la fama: ell va triar el segon", ha assenyalat Boadella, qui utilitza a la figura de Mefistòfil per mostrar aquest 'pacte amb el diable' pels diners.

Jackson Pollock és un altre dels personatges que recorre l'obra i que serveix de metàfora per demostrar fins a on han arribat els 'excessos' de Picasso per produir art "mercantilista". "Va ser destructor en tots els seus aspectes, una espècie de 'Àtila en miniatura' en la pintura: mirin una part de la seva obra i en veuran el costat monstruós", ha afegit.

EL REINA SOFIA, UN "TANATORI DE LES ARTS"

Boadella ha anat més enllà de la seva anàlisi sobre Picasso, primer qualificant a la seva obra 'Guernica' com "el primer grafiti" de la pintura, "ben fet, però impulsat pel mite feixista" i, segon, asseverant que el museu que acull aquesta peça, el Reina Sofia, és "un tanatori de les arts on la pintura desapareix".

"Dic les coses clares i amb opinions contundents perquè els artistes no som persones de consens ni fem política: som radicals i apassionats del nostre art", ha assenyalat Boadella per defensar el seu retrat crític de Picasso i de part del món d'art contemporani.

Precisament, en la faceta política, Boadella ha estat qüestionat tant per la seva participació en el projecte de Tabàrnia com pel paper de l'expresident de la Generalitat catalana Carles Puigdemont al voltant de la independència de Catalunya, si bé el dramaturg ha declinat parlar sobre política fins a l'estrena de la seva nova obra. "Abans de res soc artista i he treballat en una cosa difícil. Què més he d'explicar si està tot als mitjans", ha justificat amb humor.

PUJAR ELS PREUS D'ENTRADES

Així mateix, Boadella ha centrat una altra part de la roda de premsa en el preu de les entrades d'aquest teatre públic, assegurant que la major part d'elles estigui a 9 euros --en una producció que ha rondat els 400.000 euros-- és "un desastre per a l'ofici". "Un dels majors problemes del teatre és el costum de pagar tan poc pel que es veu", ha criticat.

"Aquests preus ens han fet un dany enorme i no aporten res al públic, a qui cal acostumar al fet que aquestes produccions tenen un preu. Per a mi, això és més greu que l'IVA cultural, una cosa inadequada i perillosa per a la professió", ha lamentat.

La directora general de promoció cultural de la Comunitat de Madrid, María Pardo, ha respost que aquesta política de preus respon a "afavorir l'accés a la cultura en la mesura del possible, i no en una política de gratuïtat". "De qualsevol manera, ens agrada la forma de ser de Boadella i no tindrem vida per agrair-li els seus anys al capdavant d'aquests teatres", ha conclòs.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés