Publicat 03/04/2018 13:04

Descobreixen l'origen evolutiu d'un mecanisme clau en el desenvolupament embrionari del cervell

Estudi del desenvolupament embrionari del cervell
UPF/CRISTINA PUJADES

BARCELONA, 3 abr. (EUROPA PRESS) -

Un estudi liderat pel Grup d'Investigació en Biologia del Desenvolupament de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i el Centre Andalús de Biologia del Desenvolupament ha descobert l'origen evolutiu del sistema que manté segregats els progenitors neuronals durant el desenvolupament del sistema nerviós central en un grup de peixos.

Publicat en 'PNAS', demostra la primera evidència de com el reordenament d'elements reguladors gènics conservats permet generar nous mecanismes del desenvolupament basats en adaptacions ecològiques, ha informat aquest dimarts la UPF en un comunicat.

En els vertebrats, el sistema nerviós central es forma a partir d'una estructura embrionària que es divideix en tres vesícules cerebrals i la medul·la espinal.

El rombencèfal és la vesícula cerebral més posterior, que alberga funcions tan importants com la respiració o el control del ritme cardíac, i durant el desenvolupament embrionari es divideix en set metàmers anomenats rombòmers, on es generen progenitors neuronals que donaran lloc a neurones amb funcions específiques.

La investigadora de la UPF Cristina Pujades ha explicat que en un estudi previ van demostrar que existien "cables d'actomiosina a les fronteres entre rombòmetres que actuen com a barreres mecàniques permetent així que els diferents llinatges neuronals es mantinguin segregats".

En aquest nou estudi, els investigadors han desvetllat l'origen evolutiu d'aquest sistema de segregació cel·lular: "Hem descobert que l'aparició, fa més de 200 milions, d'una reordenació cromosòmica en una gran família de peixos d'aigua dolça va resultar en la reutilització d'un grup de gens aquest sistema de segmentació del rombencéfalo", ha dit.

Els investigadors van combinar estudis biològics funcionals amb anàlisis de genòmica funcional i edició genòmica en peixos zebra per demostrar que els gens en cluster rac3b/rfng/sgca s'expressen específicament a la fronteres rombomèriques gràcies a l'establiment de noves interaccions d'elements reguladors mitjançant un reordenament cromosòmic.

"Les nostres dades suggereixen que el desenvolupament embrionari accelerat que s'observa en aquest grup de peixos pot haver impulsat l'aparició de nous programes genètics en el rombencèfal, demostrant la importància de l'organització cromosòmica en el desenvolupament de funcions biològiques", han subratllat.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés