Publicat 11/02/2022 17:10

L'escriptor Alan Parks: "El Glasgow dels anys 70 em sembla una poca més interessant"

Archivo - Arxiu - L'escriptor Alan Parks
TUSQUETS - Archivo

Publica a Espanya 'Bobby March no morir mai' i participa en la BCNegra

BARCELONA, 11 febr. (EUROPA PRESS) -

L'escriptor escocs Alan Parks acaba de publicar a Espanya 'Bobby March no morir mai', tercer volum de la srie protagonitzada pel detectiu Harry McCoy en el Glasgow dels anys 70, una poca que per a l'escriptor té elements narratius atractius: "Em sembla una poca més interessant que avui dia".

En una entrevista d'Europa Press, Parks --que es troba a Barcelona per participar en el festival BCNegra-- ha assegurat que el Glasgow actual ha reviscut i s'ha rentat la cara, per que en aquells anys era just el contrari, bruta, amb elevats índexs d'atur i una situació horrorosa de l'habitatge, i és just en els anys 70 en qu emmarca les seves novelles quan intentava comenar a remuntar després de "tocar fons".

Parks ha explicat que en els 70 gran part de la ciutat era "molt dickensiana", amb diferncies extremes entre una pobresa pauprrima i els rics, un fet que ha sostingut que és positiu per a la novella negra perqu aquestes dues cares de la ciutat s'han de trobar en algun moment.

"La divisió era real i a mi em serveix" per escriure les novelles, ha subratllat Parks, en el primer volum de les quals de la srie 'Gener de Sang' aquestes diferncies socials eren més bvies en unir els dos extrems durant la trama.

Ha assenyalat que Glasgow ha tingut tradicionalment una fama de "ciutat violenta" i quan s'hi escriu, veu inevitable parlar de crims, mentre que Edimburg té una part refinada i una altra fosca, la qual cosa ha fet que també sorgeixin escriptors de novella negra com Ian Rankin.

A 'Bobby March no morir mai', publicat en castell per Tusquets i en catal per Univers, l'esdevenir del detectiu est marcat per la desaparició d'una jove de 13 anys, la mort d'una estrella local del rock i la fugida de la neboda del cap de McCoy.

Un McCoy al qual, per Parks, amb el pas de les novelles ja no li sorprenen tant les coses, per que igualment té dificultat per acatar les normes i és cínic amb les autoritats i les institucions, per que, "en essncia, continua creient en les persones".

Parks, que va treballar en una discogrfica abans d'iniciar-se en la literatura amb la srie de McCoy, ha dit que va intentar no escriure sobre música, per que li interessava una figura com l'artista local Bobby March per mostrar una realitat molt dels anys 60, en els quals hi va haver molts joves valors que prometien per no van arribar a fer el "gran salt", a la qual cosa s'afegeix que la música és molt evocadora per al lector.

Ha explicat que quan va comenar a escriure la srie del detectiu va deixar de llegir novella negra tan sovint, per creu que el seu personatge es pot emparentar amb "molts" protagonistes policíacs d'altres escriptors.

"NECESSITA PERSONATGES"

L'escriptor ha subratllat que per ell una bona novella, tant si és de gnere negre com si no, "necessita personatges" prou complexos per atreure el lector, més enll de la trama, que és important per que per ell és més interessant una bona evolució dels protagonistes.

Ha sostingut que la novella negra és "una manera" de conixer ciutats i persones, i ha remarcat que en la seva opinió les novelles de James Ellroy també es podrien llegir com llibres d'histria perqu expliquen Los Angeles a través del crim.

El novellista ja ha publicat al Regne Unit el quart volum de la saga, 'The April Dead', i al mar ho far el cinqu, 'May God Forgive', amb la intenció d'arribar a la dotzena --com els mesos de l'any-- i arribar als anys 80, moment de l'inici de la transformació postindustrial de la ciutat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés