Actualitzat 10/02/2023 17:27

Mor el director Carlos Saura als 91 anys, un dia abans de rebre el Goya d'Honor

Archivo - El director Carlos Saura
CORTESÍA ACADEMIA DE CINE - Archivo

El cineasta, amant del flamenc, tenia Buñuel, Bergman i Fellini com les seves màximes influències

MADRID, 10 (EUROPA PRESS)

El director Carlos Saura s'ha mort aquest divendres als 91 anys, un dia abans que l'Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques d'Espanya li donés a Sevilla el Goya d'Honor, segons han informat a Europa Press fonts de l'Acadèmia.
 
Saura s'ha mort al seu domicili envoltat dels seus éssers estimats. La seva última pel·lícula, 'Las paredes hablan', es va estrenar divendres passat, mostra de, segons ha destacat l'Acadèmia, "la seva incansable activitat i del seu amor per l'ofici fins l'últim moment".
 
El cineasta havia de rebre el premi honorífic de la institució aquest dissabte a Sevilla, per la qual cosa la 37a edició dels Premis Goya commemorarà la memòria d'un creador irrepetible. En l'anterior edició aquest reconeixement va recaure en l'actor José Sacristán.
 
"Gràcies a l'Acadèmia rebo amb molta alegria i il·lusió aquest premi. Són més de 50 pel·lícules entre llargmetratges i documentals, que han omplert gran part de la meva vida com a professional: l'altra han estat els meus sis fills homes i la meva filla Ana", va assenyalar Saura quan el president de l'Acadèmia del Cinema, Fernando Méndez-Leite, va anunciar el Goya d'Honor 2023.
 
Saura (Osca, 4 de gener del 1932) també va tenir paraules d'agraïment per a la seva dona Lali, "companya de viatge". "He tingut la sort a la vida de fer el que més m'atreia i espero continuar-ho fent. Dono gràcies a la vida, que m'ha donat tant", celebrava.
 
GOYA A MILLOR DIRECCIÓ I MILLOR GUIÓ ADAPTAT PER '¡AY, CARMELA!' 
 
El cineasta va aconseguir el Goya a Millor Direcció i Millor Guió Adaptat per '¡Ay, Carmela!' i la Medalla d'Or de l'Acadèmia el 1992. A més, les seves pel·lícules dels anys 70 i 80 han "obert mercats i prestigi" al cinema espanyol, després de ser reconegudes en els festivals més importants.
 
Saura ha dirigit films com 'Los golfos', 'La caza', 'Peppermint Frappé', 'Ana y los lobos', 'La prima Angélica', 'Mamá cumple cien años', 'Deprisa, deprisa', 'Carmen', 'Flamenco, flamenco', 'Sevillanas', 'El séptimo día', 'Io Don Giovanni' i 'Goya en Burdeos', entre d'altres.
 
Elías Querejeta, Emiliano Piedra, Andrés Vicente Gómez, entre altres productors, han donar suport a les històries d'aquest professional, que va ser gendre de Charles Chaplin, amic i col·laborador de Luis Buñuel, i que va treballar amb grans noms no només del món del cinema, també de l'òpera --Daniel Barenboim i Zubin Mehta--, del flamenc --Paco de Lucía i Camarón-- i de la fotografia --Vittorio Storaro--.
 
DE BUÑUEL A FELLINI
 
Amb una filmografia que forma part del patrimoni cultural espanyol, aquest amant del flamenc que va obrir un camí als documents musicals, tenia en Buñuel, Bergman i Fellini les seves màximes influències "perquè tots tres treballen amb la imaginació".
 
Saura no creia en els gèneres i, segons ell, va filmar tres tipus de pel·lícules: "La primera seria un cinema amb els peus a terra, amb una realitat concreta com 'Los golfos', 'La caza', 'Deprisa, deprisa'; d'altres més creatives com 'La prima Angélica', i després el més musical".
 
A la llista hi afegeix una quarta. "M'han preocupat molts artistes que m'han influït en la meva vida, com Goya, autors de literatura espanyola, i que són una mena d'assajos personals", defensava.
 
VA OFERIR A ROSALÍA RODAR UNA PEL·LÍCULA SOBRE FLAMENC
 
El cineasta va oferir a Rosalía treballar en una pel·lícula sobre flamenc. "He vist Rosalía i he parlat amb ella a Mèxic per dir-li que m'agradaria treballar amb ella, però veurem si funciona, perquè ara està en un altre món, l'americà. I això em preocupa perquè, sent aquí, les condicions són molt més complicades que a Espanya", assenyalava en una entrevista amb Europa Press el realitzador, quan dirigia l'adaptació teatral de 'La fiesta del chivo' al Teatro Infanta Isabel.
 
El director va explicar que va ser la seva filla i agent qui va traslladar la proposta concreta a Rosalía i també va parlar amb la família de l'artista. La idea de Saura girava al voltant que Rosalía representés una figura del "flamenc actual", buscant altres artistes joves que "ella conegués" i abordant "com ha canviat el flamenc".
 
Saura va rodar en diferents èpoques diverses pel·lícules amb figures del flamenc, des d'Antonio Gades, Paco de Lucía, Carmen Linares o Cristina Hoyos, fins a Sara Baras, Miguel Poveda o Estrella Morente. Per la seva banda, Rosalía va interpretar en la gala dels Goya la cançó de Los Chunguitos 'Me quedo contigo', que apareixia en la pel·lícula de Saura 'Deprisa, deprisa'.
 
"Les primeres vegades que he vist Rosalía a Espanya m'ha semblat una meravella, ella feia unes coses que jo he pretès fer amb el flamenc: modernitzar-lo, ballar-lo d'una altra manera, amb aquesta llibertat i el talent que ella té", va destacar.
 
 



www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés