Publicat 10/02/2023 17:25

Mor el director Carlos Saura als 91 anys, un dia abans de rebre el Goya d'Honor

Archivo - El director de cinema Carlos Saura
Alberto Ortega - Europa Press - Archivo

El cineasta, amant del flamenc, tenia Buñuel, Bergman i Fellini com les seves mximes influncies

MADRID, 10 febr. (EUROPA PRESS) -

El director Carlos Saura s'ha mort aquest divendres als 91 anys, un dia abans que l'Acadmia de les Arts i les Cincies Cinematogrfiques d'Espanya li donés a Sevilla el Goya d'Honor, segons han informat a Europa Press fonts de l'Acadmia.

Saura s'ha mort al seu domicili envoltat dels seus éssers estimats. La seva última pellícula, 'Las paredes hablan', es va estrenar divendres passat, mostra de, segons ha destacat l'Acadmia, "la seva incansable activitat i del seu amor per l'ofici fins l'últim moment".

El cineasta havia de rebre el premi honorífic de la institució aquest dissabte a Sevilla, per la qual cosa la 37a edició dels Premis Goya commemorar la memria d'un creador irrepetible. En l'anterior edició aquest reconeixement va recaure en l'actor José Sacristán.

"Grcies a l'Acadmia rebo amb molta alegria i illusió aquest premi. Són més de 50 pellícules entre llargmetratges i documentals, que han omplert gran part de la meva vida com a professional: l'altra han estat els meus sis fills homes i la meva filla Ana", va assenyalar Saura quan el president de l'Acadmia del Cinema, Fernando Méndez-Leite, va anunciar el Goya d'Honor 2023.

Saura (Osca, 4 de gener del 1932) també va tenir paraules d'agrament per a la seva dona Lali, "companya de viatge". "He tingut la sort a la vida de fer el que més m'atreia i espero continuar-ho fent. Dono grcies a la vida, que m'ha donat tant", celebrava.

GOYA A MILLOR DIRECCIÓ I MILLOR GUIÓ ADAPTAT PER '¡AY, CARMELA!'

El cineasta va aconseguir el Goya a Millor Direcció i Millor Guió Adaptat per '¡Ay, Carmela!' i la Medalla d'Or de l'Acadmia el 1992. A més, les seves pellícules dels anys 70 i 80 han "obert mercats i prestigi" al cinema espanyol, després de ser reconegudes en els festivals més importants.

Saura ha dirigit films com 'Los golfos', 'La caza', 'Peppermint Frappé', 'Ana y los lobos', 'La prima Angélica', 'Mamá cumple cien años', 'Deprisa, deprisa', 'Carmen', 'Flamenco, flamenco', 'Sevillanas', 'El séptimo día', 'Io Don Giovanni' i 'Goya en Burdeos', entre d'altres.

Elías Querejeta, Emiliano Piedra, Andrés Vicente Gómez, entre altres productors, han donar suport a les histries d'aquest professional, que va ser gendre de Charles Chaplin, amic i collaborador de Luis Buñuel, i que va treballar amb grans noms no només del món del cinema, també de l'pera --Daniel Barenboim i Zubin Mehta--, del flamenc --Paco de Lucía i Camarón-- i de la fotografia --Vittorio Storaro--.

DE BUÑUEL A FELLINI

Amb una filmografia que forma part del patrimoni cultural espanyol, aquest amant del flamenc que va obrir un camí als documents musicals, tenia en Buñuel, Bergman i Fellini les seves mximes influncies "perqu tots tres treballen amb la imaginació".

Saura no creia en els gneres i, segons ell, va filmar tres tipus de pellícules: "La primera seria un cinema amb els peus a terra, amb una realitat concreta com 'Los golfos', 'La caza', 'Deprisa, deprisa'; d'altres més creatives com 'La prima Angélica', i després el més musical".

A la llista hi afegeix una quarta. "M'han preocupat molts artistes que m'han influt en la meva vida, com Goya, autors de literatura espanyola, i que són una mena d'assajos personals", defensava.

VA OFERIR A ROSALÍA RODAR UNA PELLÍCULA SOBRE FLAMENC

El cineasta va oferir a Rosalía treballar en una pellícula sobre flamenc. "He vist Rosalía i he parlat amb ella a Mxic per dir-li que m'agradaria treballar amb ella, per veurem si funciona, perqu ara est en un altre món, l'americ. I aix em preocupa perqu, sent aquí, les condicions són molt més complicades que a Espanya", assenyalava en una entrevista amb Europa Press el realitzador, quan dirigia l'adaptació teatral de 'La fiesta del chivo' al Teatro Infanta Isabel.

El director va explicar que va ser la seva filla i agent qui va traslladar la proposta concreta a Rosalía i també va parlar amb la família de l'artista. La idea de Saura girava al voltant que Rosalía representés una figura del "flamenc actual", buscant altres artistes joves que "ella conegués" i abordant "com ha canviat el flamenc".

Saura va rodar en diferents poques diverses pellícules amb figures del flamenc, des d'Antonio Gades, Paco de Lucía, Carmen Linares o Cristina Hoyos, fins a Sara Baras, Miguel Poveda o Estrella Morente. Per la seva banda, Rosalía va interpretar en la gala dels Goya la canó de Los Chunguitos 'Me quedo contigo', que apareixia en la pellícula de Saura 'Deprisa, deprisa'.

"Les primeres vegades que he vist Rosalía a Espanya m'ha semblat una meravella, ella feia unes coses que jo he prets fer amb el flamenc: modernitzar-lo, ballar-lo d'una altra manera, amb aquesta llibertat i el talent que ella té", va destacar.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés