Actualitzat 03/11/2022 14:45

El World Press Photo 2022 destaca les cultures indígenes i la crisi climàtica al CCCB

El fotògraf brasiler Lalo de Almeida, guanyador del premi World Press Photo 2022 al Projecte a llarg termini per 'Distopia amazònica'
DAVID ZORRAKINO - EUROPA PRESS

Es podrà visitar a partir de divendres i fins l'11 de desembre

BARCELONA, 3 nov. (EUROPA PRESS) -

El World Press Photo 2022 arriba al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) aquest divendres i fins l'11 de desembre amb fotografies que destaquen les cultures indígenes, l'impacte de la crisi mediambiental i climàtica i els conflictes bèl·lics internacionals i les protestes ciutadanes.

En la presentació aquest dijous hi han participat la comissària, Martha Echevarría; el fotògraf brasiler Lalo de Almeida, guanyador del premi al Projecte a llarg termini per 'Distopia amazònica', que ha estat desenvolupant des del 2013; la directora del CCCB, Judit Carrera, i la de la Fundació Photographic Social Vision, Sílvia Omedes.

Echevarría ha defensat que el World Press Photo pretén ser una plataforma per al periodisme internacional, i també reivindicar la llibertat de premsa als països sense llibertat d'expressió i ajudar els fotògrafs en situació de precarietat, "obligats a fer projectes des de l'anonimat per seguretat", i n'ha elogiat la valentia pel seu compromís malgrat els riscos.

Lalo de Almeida ha explicat que el seu projecte 'Distopia amazònica' és un testimoniatge de la devastació de l'Amazònia brasilera per l'explotació que s'ha "accelerat" coincidint amb les polítiques mediambientals regressives del ja expresident Jair Bolsonaro qui, segons ha dit, va restringir la protecció de les comunitats indígenes.

Ha considerat que ara, amb el triomf del nou president, Lula da Silva, "hi ha esperança perquè portarà una altra mirada sobre l'Amazònia i posarà la desforestació al centre del debat", un assumpte que segons ell és social a més de mediambiental i s'ha d'abordar de manera global i erradicant la pobresa perquè tingui resultats positius.

AMENACES PER ALS INDÍGENES I PRECEDENTS A LA INVASIÓ RUSSA

Les seves imatges exposades il·lustren la "gran amenaça" que suposa per a la selva amazònica l'acceleració de la desforestació, el desenvolupament de les infraestructures i l'explotació dels recursos naturals i el seu impacte en la biodiversitat i en la forma de vida de les comunitats indígenes.

Una altra temàtica destacada són els precedents a la guerra d'Ucraïna i la tensió per la creixent presència militar russa a les fronteres des del 2021, retratada per Guillaume Herbaut, que mostra, per exemple, un grup de dones confeccionant vestits de camuflatge per als franctiradors, el 2014, i també edificis esfondrats per les bombes ja el 2018, anys abans de l'inici de la invasió russa, el febrer del 2022.

JUDIT CARRERA I SÍLVIA OMEDES

Carrera ha destacat que el fotoperiodisme reforça el "vincle amb la democràcia" i Sílvia Omedes ha detallat que 19 dels 24 fotògrafs que han guanyat en aquesta edició ho han fet amb imatges del seu propi país, i que un terç del total de guanyadors són dones, un rècord els darrers anys, ha defensat.

Els 24 fotògrafs premiats en aquesta edició, en la qual han participat 4.066 fotògrafs de 130 països amb 64.823 imatges, procedeixen de 23 països: Alemanya, Argentina, Austràlia, Bangladesh, Brasil, Canadà, Colòmbia, Equador, Egipte, França, Grècia, Índia, Indonèsia, Japó, Madagascar, Mèxic, Nigèria, Noruega, Països Baixos, Palestina, Rússia, Sudan i Tailàndia.

CANVI EN L'ESTRATÈGIA DEL CONCURS

En aquesta 65a edició el curs ha canviat d'estratègia i ha optat per un nou model territorial, dividint el món en sis regions per assegurar més representació i diversitat d'autors i històries, i elimina les categories temàtiques per centrar-se en el format: Fotografies Individuals, Reportatges Fotogràfics, Projectes de Llarga Durada i Format Obert.

Així, el premi Fotografia de l'Any, d'Amber Bracken, homenatja els infants indígenes que van morir a l'escola residencial de Kamloops, a la Columbia Britànica (Canadà); el premi Reportatge Gràfic de l'Any, de Matthew Abbott, retrata les cremes controlades de mala herba per prevenir els incendis forestals dels indígenes australians, i el premi Format Obert, d'Isadora Romero, qüestiona la pèrdua del coneixement ancestral.

ACTIVITATS PARAL·LELES

Lalo de Almeida presentarà el mateix divendres a les 17.30 hores a la Casa Seat de Barcelona el seu projecte guanyador i participarà en una xerrada sobre la situació de l'Amazònia brasilera i sobre el futur que li ofereix després de la victòria Lula da Silva.

Una altra de les activitats paral·leles és el debat 'El fotoperiodisme en la guerra d'Ucraïna', organitzat juntament amb Metges Sense Fronteres i amb la participació dels fotoperiodistes Santi Palacios i Ricardo García Vilanova, tots dos premiats amb el World Press Photo el 2017 i el 2020 respectivament, i la fotògrafa independent ucraïnesa Oksana Parafeniuk, en connexió des del seu país.

En aquesta trobada, el 30 de novembre al CCCB, mostraran el seu treball d'aquest conflicte i debatran sobre la cobertura fotogràfica d'aquesta guerra, la primera a Europa d'aquesta magnitud des del conflicte dels Balcans, i abordaran qüestions com el repte d'informar davant les 'fake news' i en un entorn tan complicat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés