MADRID, 7 set. (EUROPA PRESS) -
Uns 57 milions de nens a tot el món no tenen accés a l'educació primària segons dades del 2015 i un total de 250 milions no estan aprenent les habilitats bàsiques de lectura, escriptura i matemàtiques tot i que la meitat han assistit a l'escola almenys quatre anys, segons dades de la Unesco.
Així ho han recordat les organitzacions Save the Children i World Vision, amb motiu de la celebració del 50è aniversari del Dia Internacional de l'Alfabetització aquest dijous 8 de setembre, i alhora han advertit que per garantir l'educació inclusiva i de qualitat per a tots i promoure l'aprenentatge permanent, "els líders mundials han de centrar-se un altre cop en el paper de l'educació en la reducció de la pobresa".
En aquest sentit, les organitzacions consideren que convé assegurar-se que "els nens no només acudeixin a l'escola, sinó que estan aprenent quan arriben allà" perquè, segons la seva opinió, l'alfabetització "desbloqueja el potencial humà i és la pedra angular del desenvolupament" el que condueix a "una millor salut, millors oportunitats de feina, i societats més segures i estables".
Des del 2011, World Vision i Save the Children treballen en un programa d'alfabetització infantil per millorar les habilitats de lectura i escriptura d'1,5 milions de nens a 17 països d'Àfrica subsahariana i l'Àsia meridional.
El projecte s'implementarà en un total de 27 països el 2017. "Llegir és el que més m'agrada", afirma Sakhi, de 8 anys, i alhora assegura que també li agraden les activitats en les quals dibuixa o escriu alguna cosa que hagi après en el grup de lectura. "Ens ho vam emportar a casa i ho vam guardar en els nostres racons de lectura", explica.
Segons han donat a conèixer les ONG, la posada en marxa d'aquest programa ha donat importants resultats en comunitats de Ghana i Senegal. Així, a Ghana, s'ha constatat un augment del 34% en la presència de llibres de text a les llars dels joves que estudien, un 50% més que a les llars dels nens que encara no participen.
A més, el 60% dels estudiants dels programes d'alfabetització eren lectors amb un alt nivell de comprensió, respecte del 19% dels nens que no estan en el programa i comprenen el contingut dels textos que llegeixen.
Al Senegal, segons han detallat, un estudi mostra que els estudiants del programa podrien identificar correctament el 64% del que llegeixen, mentre que els seus companys identifiquen el 45% de les paraules.
"Com a ONG, acadèmics, organismes governamentals i socis, hem de seguir treballant en alfabetització doncs és d'importància vital en la vida d'un nen i el canvi dramàtic que pot tenir al camí que presa un nen al camí cap a l'èxit. L'educació i l'alfabetització han de ser la base sobre la qual construïm per assegurar que tots els nens viuen la vida en tota la seva plenitud", han destacat.