Actualitzat 30/10/2018 11:09

L'avió sinistrat de Lion Air va tenir canvis inusuals d'altitud i velocitat en el vol anterior

Dades del vol JT610 de Lion Air recopilats per FlightRadar24
FLIGHTRADAR24

SINGAPUR/JAKARTA, 30 oct. (Reuters/EP) -

L'avió Boeing 737 Max 8 de l'aerolínia de baix cost Lion Air que es va estavellar aquest dilluns al mar de Java tretze minuts després d'envolar-se de Jakarta va tenir canvis inusuals d'altitud i velocitat durant el vol que va dur a terme el dia anterior, segons dades recaptades per la pàgina web especialitzada en el seguiment d'operacions aèries FlightRadar24.

Després d'enlairar-se de la localitat de Denpasar, a l'illa de Bali, aquest diumenge a la nit, l'aeronau va experimentar variacions inusuals d'altitud i velocitat durant els primers minuts del vol, inclòs un descens de 875 peus en 27 segons quan el que corresponia era un ascens, abans d'estabilitzar-se i volar fins a aterrar a Jakarta.

No obstant això, els pilots van mantenir l'avió a una màxima altitud de 28.000 peus, en comparació amb l'altitud de 36.000 peus que havien tingut en la mateixa ruta aquesta setmana. Després de l'accident, el conseller delegat de Lion Air, Edward Sirait, ha explicat a la premsa que l'aeronau havia tingut un problema tècnic en el vol anterior i va subratllar que es va resoldre "d'acord amb el procediment", sense explicar què és el que va passar.

Dos dels passatgers del vol anterior de l'avió sinistrat van publicar missatges a Instagram queixant-se de problemes amb l'aire condicionat i amb les llums de cabina, a més d'un retard de tres hores en el vol.

"Estava emprenyada perquè, com a passatgera que ha pagat el seu bitllet, tinc tot el dret a qüestionar la seguretat de l'avió", ha afirmat una de les passatgeres d'aquest vol, la presentadora de televisió Conchita Caroline. La dona ha dit que se sentia un soroll "estrany" del motor en l'enlairament i que va continuar durant el vol.

Es desconeix si aquests problemes en cabina estan relacionats amb el problema tècnic esmentat aquest dilluns pel conseller delegat de l'aerolínia.

El vol de Denpasar a Jakarta va aterrar a les 22.55 hores aquest diumenge, per la qual cosa els enginyers van disposar de sis hores i mitja per fer els controls previs per al vol des de Jakarta a Pangkal Pinang, que va enlairar-se a les 6.20 hores i es va estavellar tretze minuts després.

L'aeronau es va estavellar contra l'aigua tretze minuts després de prendre el vol des de l'aeroport de Jakarta amb 189 persones a bord. Les autoritats indonèsies han recuperat diversos fragments de cadàvers i treballen amb la hipòtesi que totes les persones que anaven en l'aeronau van morir en el sinistre.

FlightRadar24 també ha informat de diverses altituds i velocitats poc habituals en els pocs minuts que va estar en l'aire el vol JT610 abans d'estavellar-se al mar de Java.

Diversos pilots i enginyers consultats per Reuters diuen que les dades de FlightRadar24, encara que no són concloents, sí que podrien apuntar a una anomalia en el sistema estadístic del tub de Pitot. Aquest sistema s'utilitza per mesurar la pressió i generar les dades d'altitud i velocitat que s'envia als sistemes d'aviònica i computació.

Les dades de FlightRadar24 demostren un primer signe d'una possible anomalia quan, dos minuts després de l'enlairament, l'avió assoleix els 2.000 peus i llavors descendeix 500 peus i es dirigeix a l'esquerra abans d'ascendir una altra vegada fins a aconseguir els 5.000 peus, en què es queda gran part de la resta del vol. En els moments finals, l'avió guanya velocitat i arriba fins als 345 nusos, uns 640 quilòmetres per hora abans que el seu rastre es perdi en el radar quan volava a 3.650 peus. "Anaven bastant més ràpiddament del que normalment s'espera", ha dit un pilot d'una altra aerolínia.

Dos pescadors que van veure el sinistre han explicat a Reuters que l'avió es va balancejar lleugerament i va caure sense fer soroll, gairebé de manera horitzontal amb la part davantera lleugerament inclinada. Quan va impactar contra l'aigua es va sentir el so d'una explosió i es va alçar una columna de fum.

Al juliol, un avió de Malaysia Airlines va enlairar-se de la ciutat australiana de Brisbane sense treure les cobertures dels tubs de Pitot, la qual cosa va fer que els pilots aterressin seguint les dades de la torre de control i amb l'altímetre. L'incident es va saldar sense ferits.

El 2009, un avió d'Air France es va precipitar a l'oceà Atlàntic després que es congelessin les sondes Pitot. Les 228 persones que anaven a bord van morir en el sinistre aeri.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés