Publicat 03/03/2023 14:38

UE.- Els 27 ajornen sense data la llum verda al veto de cotxes de combustió l'any 2035 per reserves de Berlín i Roma

Archivo - Arxivo - Tub de fuita d'un cotxe emetent contaminació.
Óscar J.Barroso - Europa Press - Archivo

Von der Leyen i Scholz es veuen el diumenge

BRUSSELLES, 3 març (EUROPA PRESS) -

Els Vint-i-set han ajornat sense data l'aprovació formal de l'acord per prohibir comercialitzar vehicles de combustió --inclosos els de gasolina, disel i híbrids-- a partir de 2035 en constatar que els dubtes d'últim moment expressats per Alemanya i Itlia podrien posar en risc l'adopció de la nova norma.

La Unió Europea va aconseguir la passada tardor un acord perqu a partir de 2035 tots els turismes i furgonetes nous que es comercialitzin al mercat comunitari siguin "zero emissions", la qual cosa a la prctica suposaria el veto als vehicles de combustió.

No obstant aix, l'adopció definitiva de la norma, després de rebre el vist-i-plau dels pasos de la UE a nivell d'ambaixadors --amb les úniques reserves de Polnia i Bulgria-- i del ple del Parlament Europeu est encara pendent de l'últim pas formal, la llum verda dels ministres.

La presidncia de torn de la UE, que aquest semestre ocupa Sucia, preveia incloure l'assumpte com a punt per a adopció sense discussió en un consell de ministres ordinari, dimarts que ve a Brusselles, per la prpia presidncia ha indicat que la decisió "queda posposada a una reunió posterior", sense apuntar una nova data possible per reprendre la qüestió.

El retard, segons diferents fonts diplomtiques consultades per Europa Press, respon al temor que la nova norma decaigui en la votació a nivell de ministres si els dubtes expressats en els últims dies en públic pels governs alemany i itali es tradussin en vots en contra. Els vots en contra de Berlín i Roma, sumats al ja sabut rebuig de Polnia i l'abstenció de Bulgria, serien ja suficients per tombar la norma.

Ja a principis de setmana, el ministre alemany de Transports, el liberal Volker Wissing, va demanar com a condició que la Comissió Europea present una proposta que acompanyés la nova norma perqu els vehicles que funcionin amb combustibles sinttics ('i-fuels') puguin seguir comercialitzant-se més enll de 2035 a la UE. Aquesta posició, no obstant aix, xoca amb la posició dels 'verds' al Govern de coalició alemany, com la ministra de Medi ambient, Steffi Lemke, que defensa donar suport al veto acordat a nivell europeu.

BRUSSELLES EXAMINA ELS "DUBTES"

En aquest context, la Comissió Europea observa amb cautela la situació indita i demana temps per "estudiar amb cautela" les reserves expressades a l'últim moment per les delegacions abans de prendre posició i respondre a si contempla plantejar alternatives en la línia que reclama Berlín.

"Examinem les noves preocupacions que han estat expressades per veure quina és la millor manera d'abordar-les", ha dit en una roda de premsa a Brusselles la portaveu de l'Executiu comunitari Dana Spinant, sense voler donar més detalls sobre la resposta que sospesen els serveis comunitaris.

La portaveu, així mateix, ha apuntat al compromís de Brusselles perqu s'engeguin totes les normes que són acordades entre els Vint-i-set i l'Eurocambra i ha recordat que aquesta legislació en concret compta amb una "clusula de revisió" per avaluar el ritme de consecució dels objectius i possibles ajustos si hi ha avanos tecnolgics que ho permetin.

En aquest context, la presidenta de la Comissió, la conservadora alemanya Ursula von der Leyen, es veur aquest diumenge amb el canceller alemany, Olaf Scholz, en el marc d'una trobada informal amb el govern alemany en el Palau de Meseberg que des de l'Executiu comunitari recalquen que estava previst "des de fa temps" i no aclareixen si s'aprofitar per abordar aquesta crisi.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés