Publicat 01/10/2015 18:43

Els 28 es comprometen a "accelerar" normes contra el frau en emissions per recuperar confiança en l'automoció

LUXEMBURG, 1 oct. (EUROPA PRESS) -

Els ministres de Competitivitat i Indústria de la Unió Europea s'han compromès aquest dijous a "accelerar" la tramitació de noves normes per millorar la vigilància de les emissions contaminants dels vehicles i reduir els riscos de fraus com el del grup Volkswagen, amb l'objectiu de recuperar la confiança danyada del sector.

"Hi ha hagut un consens generalitzat sobre la necessitat d'accelerar la modificació del reglament sobre emissions reals i incorporar proves d'homologació una vegada els vehicles estiguin a la carretera", ha explicat el ministre d'Indústria, Energia i Turisme, José Manuel Soria, al final d'un dinar informal a Luxemburg amb els seus socis europeus.

Els Vint-i-vuit són conscients del mal per al sector a Europa d'un escàndol destapat la setmana passada i que ja afecta onze milions de vehicles del grup Volkswagen a tot el món.

El fabricant alemany ha reconegut que va instal·lar un programari en motors dièsel per falsejar els nivells d'emissions d'òxid de nitrogen (NOx) quan el vehicle era sotmès als tests de laboratori necessaris per homologar-lo.

Alemanya, que ha mostrat la seva "preocupació" a la resta de socis i ha expressat la seva voluntat d'investigar els fets, ha rebut de manera "exemplar" la "solidaritat" de la resta de delegacions, segons ha assegurat en una roda de premsa el ministre luxemburguès del sector i president de torn de la UE, Etienne Schneider.

La comissària responsable d'Indústria i Mercat Interior, Elzbieta Bienkowska, ha insistit durant la trobada amb els ministres i al terme del mateix que Brussel·les no compta encara amb la informació necessària per establir una "visió de conjunt" del cas.

Per aquesta raó, ha demanat a tots els Estats membres que investiguin l'abast de la manipulació en el seu territori, seguint l'exemple de França, Itàlia i Alemanya.

Malgrat ser preguntada diverses vegades en una roda de premsa, la comissària ha eludit donar xifres del nombre de casos a la UE, ni ha volgut aclarir si hi ha més fabricants implicats en el frau. "Per recuperar tota la credibilitat cal estar segurs del que passa en el sector europeu. No tinc proves que hi hagi altres fabricants implicats", ha tancat.

En qualsevol cas, els ministres han volgut enviar el senyal que faran tot el possible per agilitar la negociació i l'entrada en vigor de les noves normes europees, que inclouen el test en condicions reals de carretera.

Fonts europees concedeixen que Brussel·les confia que la pressió social per l'escàndol que afecta el Grup Volkswagen i danya tot el sector serveixi per accelerar les esmentades normes, l'última fase de les quals estava sent "frenada" per alguns Estats membre, inclosa Alemanya, en les negociacions amb els Vint-i-vuit.

La comissària ha confiat que sigui possible tancar abans que acabi l'any la negociació, tot i que no ha volgut donar dates. Si es complís aquest escenari, la nova normativa completa podria entrar en vigor progressivament entre finals del 2017 i tardor del 2018.

També ha indicat que espera tenir la informació completa de la incidència de la manipulació en tots els Estats membre en la pròxima reunió de ministres de Competitivitat, prevista per a finals de novembre.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés