Actualizado 24/05/2007 20:41 CET

O sector do libro galego vive "unha situación delicada" por menos vendas debido ao empréstito no sistema educativo

Editores e libreiros avogan por implantar o sistema de axuda directa na gratuidade dos libros de texto

SANTIAGO DE COMPOSTELA, 24 May. (EUROPA PRESS) -

O sector do libro en Galicia vive "unha situación delicada" ao reducirse a súa venda media anual nun 51% en cada nivel do ensino no que se implanta o sistema de empréstito dos libros de texto que implantou o Goberno galego en 2003.

Así o manifestaron hoxe en Santiago a Asociación Galega de Editores (AGE) e a Asociación Nacional de Editores de Libro de Material de ensino (Anele) durante a presentación do estudo 'Viabilidade do sector editorial en lingua galega tras a introdución da modalidade de gratuidade do libro de texto mediante ou sistema de empréstito'.

Así, o sector editorial en galego rexistrou unha un caída nas vendas dos libros de textos dende que se instaurou o sistema de empréstito en 2003. Nese ano de aplicación, as vendas do sector reducíronse nun 18% e alcanzaron no último bienio do ciclo valores inferiores ao 10%.

Os resultados reais en 2006 mostran que, segundo indicou o sector, se venderon un 36% menos de libros que en 2001. Desta forma, se se dividen as vendas entre os catro anos que dura un ciclo completo, obsérvase que, dunhas vendas totais de 100 unidades por ano na etapa anterior á implantación do modelo de empréstito, se pasa á unhas vendas de 49 unidades por ano co novo modelo.

O informe presentado hoxe, que foi elaborado pola Unidade de Psicoloxía do Consumidor e ou Usuario da Universidade de Santiago de Compostela (USC Psicom), advirte do "risco dunha situación de afundimento total da industria editorial" xa que o actual sistema de empréstito "está a resultar desastroso" para o sector editorial.

Neste senso, editores e libreiros avogaron por implantar un sistema de axuda directa as familias para a compra do material escolar apoiándose nunha análise do custo medio de ambos os dous sistemas de axudas que demostra que o custo para as administracións públicas do sistema de axuda directa suporía "tan só un gasto de 30 euros máis por alumno e compensaría as perdas do sector libreiro".

Deste modo, segundo salientou o presidente de Anele, José Moyano, mentres en Galicia, Castilla a Mancha e Aragón --todas elas con sistema de empréstito-- o custo medio por alumno ascende a 75,9 euros, en Asturias e Cantabria --onde se decantaron polo modelo de axuda directa-- este custo ascende a 105,4 euros.

CONSECUENCIAS ECONÓMICAS

Así, o estudo revela que o sector editorial galego rexistrou unha "fortísima e progresiva caída" nas vendas de libros de texto dende a implantación do sistema de empréstito en 2003. Desta forma, no primeiro ano de vixencia da medida as vendas do sector reducíronse nun 18% e no último bienio alcanzaron valores inferiores ao 10%.

Como consecuencia, destacaron que as editoriais "se ven obrigadas" a publicar cada vez máis en castelán "para sobrevivir economicamente", o que provoca que, mentres en 2000 o 94,6% dos títulos das editoriais integrados na AGE foron en galego, a predición para 2006 é de que solo o fagan o 15%.

PECULIARIDADES DO MERCADO GALEGO

Ademais, o estudo recolle unha serie de "peculiaridades" do mercado editorial galego que o o fan "especialmente sensible" a medidas "desestabilizadoras" como o sistema de empréstito. Entre as particularidades do sistema galego destacan o "reducido" número de alumnos matriculados no sistema educativo obrigatorio que descendeu dun 6,03% respecto ao total español no curso 1999-2000 ao 5,20% en 2005-2006.

Ademais, incidiron na "baixa implantación" da lingua galega nas materias do ensino obrigatorio xa que "só" o 50% dos centros cumpren a normativa que rexe ese aspecto e subliñaron que unicamente nun de cada tres centros disponse do material didáctico "adecuado" en lingua galega.

Neste sentido, o presidente da AGE, Alfonso García Sanmartín, destacou que "a situación é máis grave" do que esperaban e reprochou aos políticos a "improvisación e a ignorancia" coa que se poñen en marcha medidas deste tipo "sen contar, moitas veces, cunha base de partida sólida", concluíu.