Ábalos anuncia un nou conveni que impulsarà i renovarà els compromisos per a culminar el Parc Central

Parc Central de València
TWIITER JOAN RIBÓ
Publicado 17/12/2018 19:24:25CET

VALÈNCIA, 17 Dic. (EUROPA PRESS) -

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha anunciat aquest dilluns que el Consell Rector de la Societat Parc Central es reunirà el pròxim 11 de gener i acordarà elaborar un nou conveni, que substituirà el de 2003, que permetrà donar "un nou impuls i uns compromisos més ajustats a la realitat" respecte a les operacions ferroviàries pendents per a poder culminar el Parc Central la primera fase del qual ha obert hui les seues portes.

En la visita a aquesta primera fase, que ha recorregut acompanyat pel president de la Generalitat, Ximo Puig, i l'alcalde de València, Joan Ribó, ha indicat que en el conveni de 2003 es va estimar en 800 milions d'euros el cost de tot el conjunt d'actuacions ferroviàries, contemplant l'accés sud com el túnel passant o les estacions a executar.

"La realitat és que hui, amb els projectes constructius i els estudis informatius que tenim, ascendeix a un poc més de 3.100 milions, la diferència és clarament important", ha indicat, i ha posat com a exemple que per a l'estació central s'havien previst 200 milions i ara es calculen 1.096, mentre que només l'execució del túnel passant s'estima hui dia en 600 milions d'euros.

Al seu juí, "en el seu moment es van estimar les coses com es van estimar" i ara "el millor és tornar a fer un conveni que establisca clarament les responsabilitats de les diferents administracions".

Ábalos ha volgut deixar clar que els compromisos que els seus antecessors o el Ministeri de Foment haguera pogut assumir s'assumiran igualment "en tot allò que siga en benefici de la ciutat de València" i s'ha referit concretament al túnel passant i a l'estació central "com a elements que Foment assumirà plenament".

Preguntat pels terminis, ha assenyalat que s'hauran d'establir en el conveni i ha recordat, per exemple, que es va deixar caducar l'estudi informatiu de l'eix passant, i ha tocat "començar de zero", però ha assenyalat que intentaran "aprofitar al màxim el temps".

"CULMINACIÓ D'UN SOMNI"

El ministre ha assenyalat que eixa primera fase oberta al públic "quasi pareix alguna cosa impossible" i suposa "la culminació d'un somni, encara que siga parcial, encara que siga només el 40% del parc que volem dur a terme".

Diferents governs locals, regionals i estatals han treballat en el desenvolupament d'aquesta idea "més temps del que ens haguera agradat", ha dit, per a agregar que es tracta d'un projecte "inconclús en la mesura en què hi ha moltes operacions ferroviàries que han de completar-ho" perquè València "no siga una estació termini, sinó que estiga connectada pel sud, pel nord, que forme part del Corredor Mediterrani.

El ministre ha remarcat també que les infraestructures "són conseqüència de moltíssimes intervencions, no són apropiables per cap administració, transcendeixen a molts períodes electorals" i ha indicat que el Parc Central té un impacte urbanístic "tremend" en la ciutat.

Suposa, ha precisat, "un canvi conceptual de les infraestructures", ja que abans s'assumia que anaven acompanyades de "cicatrius en el territori" com un "cost inevitable" però ara s'entén que han de procurar cohesió i no murs: "Aquest projecte va a permetre que no queden cicatrius estètiques ni socials", ha assenyalat.

A més, recolza la idea que "no fa falta eixamplar la ciutat, sinó que cal sanejar-la cap a l'interior, cal recuperar-la cap a l'interior", ha agregat Ábalos.

PUIG: "UN PAS PER A COSIR LA CIUTAT"

Per la seua banda, Puig ha destacat que és "un dia important" per a València i per a la Comunitat Valenciana en el qual "es fa un pas més a cosir més la ciutat" després de "molts anys", de l'esforç de molta gent i de la "paciència permanent dels ciutadans".

No obstant açò, ha indicat que s'està encara "molt lluny del final" i ha agraït la disposició del ministre per a firmar eixe nou conveni, remarcant la voluntat de cooperació: "Nosaltres complirem, l'important és que cadascun faça el que toca i posar tots la millor voluntat".

Així, ha incidit que s'arribarà al final al soterrament de les vies i s'aconseguirà que València no siga un "coll de botella" en el Corredor Mediterrani, infraestructura --ha recordat-- en la qual la Comunitat Valenciana es juga "part de la seua economia".

RIBÓ VALORA ELS COMPROMISOS

L'alcalde ha valorat els compromisos "positius" per part de Foment, que "s'han de traduir en realitats", i ha advertit de la necessitat de començar a treballar "prompte" per a evitar que València siga un "semàfor roig" en el mapa ferroviari.

"Després de molts anys hui és un bon dia, un dia bonic per a aquesta ciutat, per als barris de Malilla i Russafa, augmenta la superfície verda de la ciutat, la fa un poquet més sostenible", ha indicat el primer edil.

Segons ha destacat, est és "un primer pas que ha de vindre continuat amb uns altres" i ha destacat la necessitat que "s'engegue el canal d'accés que d'una vegada per sempre trenque eixa separació que tenim".

colaboracio