APV i Foment destinaran 400 milions a la construcció d'un túnel per davall del mar per a l'accés nord

Ximo Puig i Aurelio Martínez
EUROPA PRESS - Archivo
Publicado 23/1/2019 18:23:43CET

VALÈNCIA, 23 Ene. (EUROPA PRESS) -

La Generalitat Valenciana, el Ministeri de Foment i l'Autoritat Portuària de València (APV) firmaran un protocol per a la construcció d'un túnel subterrani pel mar per a la connexió de l'accés nord del Port de València, que comptarà amb una inversió de 400 milions d'euros, dels quals 200 milions els aportarà l'APV i l'altra mitat Foment.

Així ho ha anunciat el president de la Generalitat, Ximo Puig, després de mantindre una reunió de treball amb el president de l'Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez, per a abordar diferents qüestions i infraestructures portuàries necessàries.

Puig ha subratllat que el port de València és "un factor d'atracció determinant" perquè àrees i municipis pròxims a València o Sagunt es convertisquen en seus logístiques per a Espanya, per a Europa o per al Mediterrani", al mateix temps que ha destacat que "el futur del port està en la seua connexió amb Sagunt".

Per tant, ha destacat que "la solució" per a connectar tots dos ports és la construcció d'aquest túnel subterrani pel mar perquè "evitarà majors problemes en l'àmbit urbà i a l'entorn de l'horta". Es tracta, ha remarcat, d'un projecte "capital" per a "un nou horitzó del Port de València en la seua relació amb el de Sagunt".

Ha detallat que la connexió per aquesta infraestructura començaria per la zona de Port Saplaya, encara que ha puntualitzat que seran els tècnics els que hauran de decidir el projecte.

En la seua intervenció, Puig ha afirmat que el port de València generarà, en els pròxims anys, una inversió de més de 2.000 milions d'euros, la qual cosa significarà "la creació de milers de llocs de treball i actuarà de potent motor de creació d'ocupació, riquesa i benestar per a tota la Comunitat Valenciana".

PARC SAGUNT II

Un altre dels assumptes que s'ha tractat en la reunió ha sigut Parc Sagunt i, en aquest sentit, s'ha destacat que la primera fase és "ja és una realitat" i ara s'està treballant per a desenvolupar Parc Sagunt II". Per a açò, Puig ha valorat el suport de l'APV que destinarà els 31 milions d'euros obtinguts amb la venda de la seua parcel·la a "inversions per a avançar al màxim el desenvolupament de Parc Sagunt II".

En aquest terreny, Aurelio Martínez ha afirmat que, precisament, Parc Sagunt II és l'actuació més destacable de totes "per l'impacte que pot tindre en el futur" ja que "les empreses que han vingut ací, ho han fet perquè hi havia sòl disponible". "En aquests moments hi ha una demanda de sòl logístic molt important i és necessari anticipar-se perquè l'inversor que vé necessita disponibilitat immediata d'eixe espai i, en cas de no haver-ho, opta per una altra ubicació", ha remarcat.

PORTS SECS

En la reunió s'ha abordat també el pla de ports secs i, en aquest punt, Puig ha anunciat que s'està estudiant la construcció d'una nova plataforma d'eixe tipus en la Vega Baixa, a més de la possibilitat de noves construccions a Múrcia, Andalusia, Aragó, que se sumen a la ja aprovada a Madrid.

Es tracta d'un projecte que ha considerat "absolutament lligat" a la construcció de la plataforma intermodal de Font de Sant Lluís, una actuació en la qual treballen l'APV, Adif i la Generalitat. En aquest sentit, ha avançat que, en les pròximes setmanes, les parts implicades mantindran una reunió en la qual es firmarà l'acord al que s'ha arribat respecte a aquesta infraestructura.

A més, el president ha anunciat que el 8 de maig s'obriran les pliques per a la licitació de l'ampliació de la nova terminal nord del port, i ha assegurat que hi ha "empreses que ja estan treballant en les ofertes". En total, ha assenyalat, la inversió prevista serà de 1.200 milions d'euros.

Pel que fa a la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL), ha explicat que al febrer es licitaran les parcel·les que calcula que a l'abril estiguen adjudicades, ja que "la demanda és molt gran respecte a l'oferta".

En la licitació, ha assegurat, es tindran en compte no només raons econòmiques, sinó també clàusules socials i "la defensa d'iniciatives que ajuden Natzaret i Poblats Marítims, sobretot a combatre l'atur".

ACTUACIONS MEDIAMBIENTALS

Així mateix, tots dos han detallat una sèrie d'actuacions que el port ha iniciat per a reduir l'impacte ambiental de la seua activitat, com l'engegada, pròximament, de les dos primeres màquines de manipulació de contenidors impulsades per cèl·lules d'hidrogen, així com una central de generació d'aquest tipus de cèl·lules energètiques.

També està previst, han anunciat, que el port compte amb una nova subestació elèctrica, que duplicarà la potència disponible i permetrà que els creuers que atraquen en el port puguen apagar els motors auxiliars i funcionar durant la parada a València amb energia elèctrica, amb el que es reduiran a zero les emissions i les molèsties.

Així mateix, l'APV ha començat a dissenyar la que serà nova àrea de passatgers (per a destinacions internacionals, Balears i creuers), una vegada recuperada la concessió de l'antiga Unión Naval de Levante. El disseny, han assegurat, respectarà "el valor patrimonial i cultural de les antigues drassanes".

Finalment, Puig ha mostrat la seua satisfacció perquè l'APV haja acceptat la seua petició perquè la patronal del taulell Ascer disposa d'un conseller convidat de manera permanent en el Consell d'Administració de la institució.

Asimismo, la APV ha comenzado a diseñar la que será nueva área de pasajeros (para destinos internacionales, Baleares y cruceros), una vez recuperada la concesión de la antigua Unión Naval de Levante. El diseño, han asegurado, respetará "el valor patrimonial y cultural de los antiguos astilleros".

Finalmente, Puig ha mostrado su satisfacción porque la APV haya aceptado su petición para que la patronal azulejera Ascer disponga de un consejero invitado de manera permanente en el Consejo de Administración de la institución.

Contador
colaboracio