APV i Foment destinaran 400 milions a la construcció d'un túnel per davall del mar per a l'accés nord

Ximo Puig i Aurelio Martínez
EUROPA PRESS - Archivo
Publicado: miércoles, 23 enero 2019 18:23

VALNCIA, 23 Ene. (EUROPA PRESS) -

La Generalitat Valenciana, el Ministeri de Foment i l'Autoritat Porturia de Valncia (APV) firmaran un protocol per a la construcció d'un túnel subterrani pel mar per a la connexió de l'accés nord del Port de Valncia, que comptar amb una inversió de 400 milions d'euros, dels quals 200 milions els aportar l'APV i l'altra mitat Foment.

Així ho ha anunciat el president de la Generalitat, Ximo Puig, després de mantindre una reunió de treball amb el president de l'Autoritat Porturia de Valncia (APV), Aurelio Martínez, per a abordar diferents qüestions i infraestructures porturies necessries.

Puig ha subratllat que el port de Valncia és "un factor d'atracció determinant" perqu rees i municipis prxims a Valncia o Sagunt es convertisquen en seus logístiques per a Espanya, per a Europa o per al Mediterrani", al mateix temps que ha destacat que "el futur del port est en la seua connexió amb Sagunt".

Per tant, ha destacat que "la solució" per a connectar tots dos ports és la construcció d'aquest túnel subterrani pel mar perqu "evitar majors problemes en l'mbit urb i a l'entorn de l'horta". Es tracta, ha remarcat, d'un projecte "capital" per a "un nou horitzó del Port de Valncia en la seua relació amb el de Sagunt".

Ha detallat que la connexió per aquesta infraestructura comenaria per la zona de Port Saplaya, encara que ha puntualitzat que seran els tcnics els que hauran de decidir el projecte.

En la seua intervenció, Puig ha afirmat que el port de Valncia generar, en els prxims anys, una inversió de més de 2.000 milions d'euros, la qual cosa significar "la creació de milers de llocs de treball i actuar de potent motor de creació d'ocupació, riquesa i benestar per a tota la Comunitat Valenciana".

PARC SAGUNT II

Un altre dels assumptes que s'ha tractat en la reunió ha sigut Parc Sagunt i, en aquest sentit, s'ha destacat que la primera fase és "ja és una realitat" i ara s'est treballant per a desenvolupar Parc Sagunt II". Per a a, Puig ha valorat el suport de l'APV que destinar els 31 milions d'euros obtinguts amb la venda de la seua parcella a "inversions per a avanar al mxim el desenvolupament de Parc Sagunt II".

En aquest terreny, Aurelio Martínez ha afirmat que, precisament, Parc Sagunt II és l'actuació més destacable de totes "per l'impacte que pot tindre en el futur" ja que "les empreses que han vingut ací, ho han fet perqu hi havia sl disponible". "En aquests moments hi ha una demanda de sl logístic molt important i és necessari anticipar-se perqu l'inversor que vé necessita disponibilitat immediata d'eixe espai i, en cas de no haver-ho, opta per una altra ubicació", ha remarcat.

PORTS SECS

En la reunió s'ha abordat també el pla de ports secs i, en aquest punt, Puig ha anunciat que s'est estudiant la construcció d'una nova plataforma d'eixe tipus en la Vega Baixa, a més de la possibilitat de noves construccions a Múrcia, Andalusia, Aragó, que se sumen a la ja aprovada a Madrid.

Es tracta d'un projecte que ha considerat "absolutament lligat" a la construcció de la plataforma intermodal de Font de Sant Lluís, una actuació en la qual treballen l'APV, Adif i la Generalitat. En aquest sentit, ha avanat que, en les prximes setmanes, les parts implicades mantindran una reunió en la qual es firmar l'acord al que s'ha arribat respecte a aquesta infraestructura.

A més, el president ha anunciat que el 8 de maig s'obriran les pliques per a la licitació de l'ampliació de la nova terminal nord del port, i ha assegurat que hi ha "empreses que ja estan treballant en les ofertes". En total, ha assenyalat, la inversió prevista ser de 1.200 milions d'euros.

Pel que fa a la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL), ha explicat que al febrer es licitaran les parcelles que calcula que a l'abril estiguen adjudicades, ja que "la demanda és molt gran respecte a l'oferta".

En la licitació, ha assegurat, es tindran en compte no només raons econmiques, sinó també clusules socials i "la defensa d'iniciatives que ajuden Natzaret i Poblats Marítims, sobretot a combatre l'atur".

ACTUACIONS MEDIAMBIENTALS

Així mateix, tots dos han detallat una srie d'actuacions que el port ha iniciat per a reduir l'impacte ambiental de la seua activitat, com l'engegada, prximament, de les dos primeres mquines de manipulació de contenidors impulsades per cllules d'hidrogen, així com una central de generació d'aquest tipus de cllules energtiques.

També est previst, han anunciat, que el port compte amb una nova subestació elctrica, que duplicar la potncia disponible i permetr que els creuers que atraquen en el port puguen apagar els motors auxiliars i funcionar durant la parada a Valncia amb energia elctrica, amb el que es reduiran a zero les emissions i les molsties.

Així mateix, l'APV ha comenat a dissenyar la que ser nova rea de passatgers (per a destinacions internacionals, Balears i creuers), una vegada recuperada la concessió de l'antiga Unión Naval de Levante. El disseny, han assegurat, respectar "el valor patrimonial i cultural de les antigues drassanes".

Finalment, Puig ha mostrat la seua satisfacció perqu l'APV haja acceptat la seua petició perqu la patronal del taulell Ascer disposa d'un conseller convidat de manera permanent en el Consell d'Administració de la institució.

Asimismo, la APV ha comenzado a diseñar la que será nueva área de pasajeros (para destinos internacionales, Baleares y cruceros), una vez recuperada la concesión de la antigua Unión Naval de Levante. El diseño, han asegurado, respetará "el valor patrimonial y cultural de los antiguos astilleros".

Finalmente, Puig ha mostrado su satisfacción porque la APV haya aceptado su petición para que la patronal azulejera Ascer disponga de un consejero invitado de manera permanente en el Consejo de Administración de la institución.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià