La CNMC dóna 'llum verda' al primer AVE privat, promogut per Air Nostrum

Publicado 17/9/2018 18:46:19CET

Un servici internacional entre Madrid i Montpeller, però amb parada a Barcelona, promogut per Ilsa (Air Nostrum)

MADRID, 17 Sep. (EUROPA PRESS) -

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha donat 'llum verda' al que serà el primer servici ferroviari d'Alta Velocitat privat que operarà a Espanya en competència amb Renfe, un servici promogut per Ilsa, una firma controlada per Air Nostrum.

Es tracta d'una connexió internacional entre Madrid i Montpeller que, no obstant açò, realitzarà parades nacionals amb el que, en la pràctica, podrà oferir viatges entre Madrid i Barcelona, un dels corredors amb major trànsit de viatgers.

La CNMC ha donat via lliure a aquest servici després de constatar que l'oferta global que planteja compleix els requisits per a ser considerat com a trànsit internacional, l'únic de transport ferroviari de viatgers que actualment està liberalitzat. L'obertura a la competència del trànsit nacional està prevista per a finals de 2020.

Així, la CNMC assegura haver constatat que almenys el 30% dels viatgers de l'AVE Madrid-Montpeller d'Air Nostrum realitzaran trajectes entre els dos països, i que almenys el 20% del seu recorregut és fora d'Espanya, tal com estableixen les directives europees per a considerar un trànsit com a internacional.

L'òrgan que presideix José María Marín Quemada ha analitzat aquesta connexió AVE internacional privada a instàncies de Renfe.

En la seua resolució, la CNMC conclou que el llançament per part d'Ilsa d'aquest servici internacional tindrà "efectes positius" per als usuaris atés que, segons l'avançat per l'empresa en el seu pla de negoci, "triplicarà les freqüències actuals entre Madrid i la ciutat francesa i les elevarà en un 50% des de Barcelona".

VIATGES MÉS CURTS I MÉS BARATS

Així mateix, estima que es reduirà el temps total de viatge i es millorarà l'oferta ferroviària actual, atés que, segons la comissió, "els temps proposats per Ilsa per als seus trajectes són un 10% inferiors als de Renfe i seran més barats".

El 'superregulador' ha donat el seu vistiplau al nou servici atés que, a més de complir amb els criteris de trànsit internacional, l'operador s'ha compromès a aportar informació semestral sobre el nombre de viatgers entre les diferents estacions i els ingressos que obtinga.

Així mateix, Ilsa assegura que limitarà la venda de bitllets nacionals en el cas que superen el 70% establit perquè el trànsit es considere internacional.

Quant a la posada en servici d'aquest primer AVE privat, encara està pendent d'un tràmit de la sol·licitud d'intervenció que la companyia ha elevat a la CNMC per a poder utilitzar trens AVE de Renfe.

En concret, es tracta d'unitats dels AVE més antics de Renfe, els S-100 d'Alstom que la companyia va comprar per a l'AVE a Sevilla, que Air Nostrum pretén utilitzar a través de la filial Renfe Lloguer.

LA DEUSTCHE BAHN DEMANA UNA ALTRA CONNEXIÓ

La CNMC dóna llum verda a aquesta connexió AVE internacional després que el passat mes de maig la companyia ferroviària alemanya Deutsche Bahn, a través de la seua filial Arriva, li cursara també una sol·licitud per a entrar a operar transport de viatgers amb tren a Espanya.

En aquest cas, va demanar operar una línia internacional entre Galícia i Portugal (entre la Corunya i Porto) a partir de mediats del pròxim any que, no obstant açò, també tindrà parades a Espanya.

colaboracio