Defensor del Poble veu "imprescindible" reforçar l'AP i demana informes sobre la situació en 6 centres valencians

Archivo - Arxiu - Consulta mdica
Jesús Hellín - Europa Press - Archivo
Publicado: jueves, 6 mayo 2021 11:25

   MADRID/VALNCIA, 6 May. (EUROPA PRESS) -

   El Defensor del Poble ha insistit en la "imprescindible" necessitat que existeix de reforar el sistema d'Atenció Primria i ha avisat que, des del passat mes de juliol i com a conseqüncia de la pandmia del coronavirus, va comenar a rebre queixes per part dels ciutadans sobre les "deficincies" en el funcionament dels centres.

   En concret, segons assenyala la institució en el seu 'Informe Anual' relatiu a l'exercici 2020, els ciutadans s'han queixat per les "dificultats i tardana" a l'hora de demanar una cita mdica o d'Infermeria per telfon, per a realitzar-se una prova PCR o tindre els resultats, així com pel "termini excessiu d'espera" per a assistir a una consulta o les "dificultats" que hi ha hagut per l'assistncia telefnica o la suspensió del servici d'Atenció Primria en alguns centres.

   Així mateix, el Defensor ha informat que els professionals sanitaris també li han rems queixes sobre la pressió assistencial existent i li han aportat dades relatives al nombre de pacients que atenen per hora de consulta en Medicina de Família i Pediatria, la qual cosa "posa en relleu" que no es compleixen els objectius i indicadors de qualitat assistencial.

   "Tot a redunda negativament l'atenció als pacients", ha dit l'organització, qui ha iniciat actuacions davant les conselleries competents. En concret, ha demanat informes sobre situació de les plantilles i volum d'activitat en el següent número de centres d'Atenció Primria: Andalusia (3), Cantbria (2), Castella i Lleó (3), Castella-la Manxa (8), Catalunya (1), Galícia (2), Madrid (21), La Rioja (1) i la Comunitat Valenciana (6).

   Concretament, el Defensor ha demanat informació sobre la plantilla assignada a cada centre per categories (inclosa l'unitat administrativa), i plantilla efectiva; mesures adoptades per a incrementar la resposta telefnica davant les incidncies o demores excessives per a cita per mitjans telemtics i automatitzats; nombre de consultes ateses, presencial i telefnicament, setmanalment, per categories; principals incidncies detectades en matria de personal; i la cobertura d'absncies i baixes laborals i si escau, ampliació de plantilla programada.

   També ha sollicitat dades sobre la demora mitjana per a consulta presencial i consulta telefnica, des de la petició de cita; el nombre de proves diagnstiques PCR realitzades en cada centre setmanalment, i mesures adoptades per a palliar els problemes relacionats amb l'espera dels pacients en l'exterior, especialment usuaris en situació de fragilitat, amb limitacions físiques, majors o xiquets de poca edat.

   "Des de fa anys el Defensor del Poble vé rebent queixes sobre la insuficincia en la dotació de recursos humans en el nivell de l'atenció primria, en el qual s'han denunciat condicions de precarietat laboral i escassetat de professionals ja abans de la pandmia. A pesar d'a, no eren tan nombroses les situacions en les quals usuaris i professionals denunciaven, respectivament, situacions de demora per a rebre assistncia i pressió assistencial, com ha succet des de l'estiu", ha recalcat en l'informe.

   Al seu entendre, les mesures de prevenció dirigides a minimitzar els contagis de covid-19 impliquen "limitar" la presncia de pacients en els centres sanitaris, i que la situació d'emergncia impacta en el seu funcionament habitual. Per a, ha insistit en la importncia d'ampliar la capacitat de resposta en aquest nivell assistencial, amb la finalitat d'atendre "sense demora" a tots els pacients, encara amb circuits diferenciats, i per a fer un "correcte seguiment" dels casos detectats.

   A més, emfatitza, el trasllat del personal sanitari a altres destinacions durant la pandmia ha tingut com conseqüncia tanques de consultoris i de servicis d'urgncies d'Atenció Primria, la qual cosa ha suposat la derivació de l'atenció dels seus pacients a altres centres sanitaris afectats també per l'escassetat de personal i per la falta de cobertura de les places de professionals durant els seus permisos reglamentaris, així com a servicis d'urgncies hospitalries, incrementant per tant la demanda assistencial sobre aquest.

   Per tot a, el Defensor del Poble considera imprescindible engegar plans de refor de l'atenció primria per a compensar l'especial acompliment d'aquest nivell assistencial en aquest període excepcional, aplicables tant al personal sanitari com també al personal administratiu.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià