CEDIDA POR JUSTICIA - Archivo
MADRID, 9 Jun. (EUROPA PRESS) -
Exdirigents d'ETA s'han acollit al dret a no declarar este dimarts en l'Audiència Nacional (AN) com investigats en sengles interrogatoris sobre l'atemptat en la casa-caserna de Santa Pola el 2002 i l'assassinat del coronel Pedro Antonio Blanco l'any 2000.
Així ho han confirmat fonts jurídiques a Europa Press, que han assenyalat que els exdirigents de la banda terrorista han comparegut per videotrucada des de les presons en les quals complixen condemna.
El titular de la Plaça 6 del Tribunal Central d'Instància, Antonio Piña, va citar a María Soledad Iparraguirre, àlies 'Anboto'; Ainhoa Mújica, àlies 'Olga'; Juan Antonio Olarra, i Félix Ignacio Esparza com investigats en la causa per l'atemptat a Santa Pola, en el qual van morir un home de 57 anys i una xiqueta de sis.
Tant Olarra com Mújica havien sigut citats igualment per a este dimarts com investigats per l'assassinat del tinent coronel Blanco, que va morir l'any 2000 després de l'explosió d'un cotxe-bomba. També ha sigut anomenat Javier García Gaztelu, àlies 'Txapote', que tampoc ha volgut declarar, segons les mateixes fonts jurídiques.
El predecessor de Piña en este jutjat, el magistrat jubilat Manuel García Castelló, va obrir la causa que investiga l'atemptat a Santa Pola i va processar l'any 2024 a altres exdirigents d'ETA per estos mateixos fets.
Les declaracions de 'Anboto' i de la resta de dirigents van ser sol·licitades per l'acusació, conformada per l'Associació de Víctimes del Terrorisme i l'associació Dignitat i Justícia, entre altres.
LA RESPONSABILITAT DE LA CÚPULA
En la causa sobre l'atemptat en la ciutat alacantina s'investiga la presumpta responsabilitat de la cúpula de la banda en l'atemptat perpetrat el 4 d'agost del 2002, un atac que es va saldar amb l'assassinat de Silvia Martínez i de Cecilio Gallego.
Segons una interlocutòria, la investigació permet concloure que, "des de la perspectiva que oferix l'estudi detallat del funcionament i estructura de la banda terrorista, subjecta a una fèrria disciplina cuasi militar, es considera que l'atemptat de Santa Pola s'hauria decidit per la direcció d'ETA".
Un atemptat que, resumix el jutge, s'hauria plantejat "com a mesura de pressió i càstig per a tractar de contrarestar el procés per a il·legalitzar Batasuna en aplicació de la Llei de Partits Polítics, procés engegat amb anterioritat a produir-se l'atemptat, i no a l'inrevés".
En este cas en concret, l'Audiència Nacional va condemnar el 2012 a 843 anys de presó als etarres Andoni Otegi Eraso, àlies 'Iosu', i Óscar Celarain Ortiz, 'Peio', en considerar provat "sense cap gènere de dubte" que van anar els autors de l'atemptat. Ara, el magistrat Piña investiga qui van ser els autors intel·lectuals d'este atemptat.