Igualtat aprova el III Pla d'inspecció dels servicis socials de la Comunitat Valenciana 2023-2026

Archivo - Arxiu - Residncies
GENERALITAT VALENCIANA - Archivo
Publicado: lunes, 6 febrero 2023 15:07

   VALNCIA, 6 Feb. (EUROPA PRESS) -

   La Vicepresidncia i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives ha aprovat el III Pla d'Inspecció dels Servicis Socials de la Comunitat Valenciana 2022-2023, que contempla actuacions en els servicis de totes les entitats, públiques i privades, que es desenvolupen a la Comunitat en matria de servicis socials, segons ha informat la Generalitat.

   El servici d'Inspecció de Servicis Socials de la Conselleria és l'rgan competent per a desenvolupar la funció inspectora tant a les persones físiques o entitats que realitzen activitats de servicis socials en el territori de la Comunitat Valenciana, com als programes, servicis i centres públics i privats que desenvolupen aquest tipus d'activitat.

   El Pla estableix, entre els objectius i funcions principals del servici d'Inspecció, vetlar pel respecte dels drets de les persones usuries dels servicis socials; comprovar el compliment de les lleis i la resta de les disposicions vigents; informar a l'rgan competent dels resultats de l'activitat inspectora i collaborar amb la Conselleria en les tasques referents al sistema valenci de servicis socials i d'igualtat.

   Així mateix, s'encarregar de facilitar l'assistncia tcnica a les persones interessades i entitats; verificar l'adequació dels concerts, contractes i altres formes de gestió dels fons públics i elaborar informes i estudis.

   El servici d'Inspecció té capacitat d'actuació en les tres direccions territorials de Castelló, Valncia i Alacant i té carcter transversal per la seua capacitat d'actuació en l'mbit de totes les direccions generals en les quals s'organitza la Conselleria.

   En finalitzar cadascun dels anys de vigncia del Pla, es realitzar un Programa anual bsic d'inspecció (PAB) amb el calendari de les actuacions ordinries previstes per al següent any, d'acord amb les propostes de cadascuna de les direccions generals de la Conselleria.

   A aquest PAB inicial se li aniran incorporant les actuacions d'inspecció no previstes inicialment, com les provinents de denúncies o propostes de manera sobrevinguda en el transcurs de l'any. Amb l'objecte d'estructurar les actuacions d'inspecció en el PAB, s'han establit tres línies bsiques d'actuació.

   La primera fa referncia a la supervisió i control de centres, servicis i programes. Aquests poden realitzar-se per petició d'rgans directius amb carcter ordinari, és a dir, en funció de les necessitats d'informació que tenen i els seus respectius plans estratgics; per a noves autoritzacions de servicis i centres de servicis socials, amb la finalitat de comprovar si la seua engegada i el seu funcionament s'ajusta a les condicions de l'autorització i per propostes del servici d'Inspecció.

   La segona línia d'actuacions contempla mesures per a la detecció i verificació de la qualitat assistencial, no previstes inicialment en el PAB, i que siguen necessries per peticions d'rgans directius amb carcter extraordinari o per a comprovar denúncies de les persones usuries o de les seues famílies.

   Finalment, la tercera línia est enfocada a l'optimització de l'actuació d'inspecció mitjanant la collaboració en les tasques de planificació del sistema de servicis socials i en la formació del personal inspector.

CRITERIS D'ACTUACIÓ

   Quant als criteris d'actuació, es prioritzaran les actuacions que provinguen del coneixement de centres i servicis no autoritzats; comprovació de denúncies; peticions d'altres rgans públics amb funcions administratives de vigilncia, inspecció i control; peticions sobrevingudes d'rgans directius i propostes pel propi servici d'inspecció.

   A fi de facilitar la comunicació amb les entitats titulars i les persones responsables dels centres i servicis, es podran utilitzar procediments telemtics en la sollicitud i remissió de la informació.

   El servici d'Inspecció realitzar una memria anual on arreplegaran totes les actuacions realitzades i el grau de compliment del PAB, així com altres actuacions desenvolupades durant l'any.

DADES DEL SERVICI D'INSPECCIÓ

   Des de l'any 2015, la Vicepresidncia i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives ha treballat per a dotar al servici d'Inspecció dels efectius que marca la normativa, imprescindible per a vetlar pels drets de les persones ateses en el sistema valenci de servicis socials.

   Així, el nombre d'inspectors i inspectores s'ha multiplicat per quatre des d'aleshores, i compta en aquests moments amb 40 professionals enfront dels 10 que hi havia en 2015, la qual cosa ha perms "incrementar de manera considerable les inspeccions realitzades". Durant la vigncia del I Pla d'Inspecció 2015-2018 es van realitzar un total de 1.012 inspeccions i al llarg del II Pla d'Inspecció 2019-2022 aquesta xifra va arribar a les 1.907.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià