L'IVAM convida a repensar el patrimoni industrial valencià a través dels seus sons, l'immaterial i els moviments socials

La Directora De l'IVAM, Nuria Enguita I Els Creadors Del Projecte, Lorenzo Sandoval I Tono Vizcaíno Presenten Als Mitjans L'Exposició 'Indústria/Matrius, Trames I Sons'
MIGUEL LORENZO /IVAM
Publicado: miércoles, 5 mayo 2021 18:47

   'Indústria/Matrius, trames i sons' reuneix fanzines produts en fbriques okupades, cartells de la Ruta del Bakalao, sons de mquines o raves

   VALNCIA, 5 May. (EUROPA PRESS) -

   L'Institut Valenci d'Art Modern (IVAM) convida als visitants a conéixer i repensar el patrimoni industrial valenci a través d''Indústria/matrius trames i sons' de l'artista Lorenzo Sandoval i l'arqueleg Tono Vizcaíno. La mostra estar oberta al públic des del 6 de maig al 17 d'octubre de 2021.

   L'exposició representa una mirada entre l'arqueologia i l'art. "És un projecte enfocat en l'estudi del patrimoni i les memries collectives" ha relatat la directora de l'IVAM, Nuria Enguita, durant la presentació de la mostra.

   El projecte es desenvolupa a través de la compilació de sons, processos, imatges, vídeos, música, peces d'art i documents vinculats a les fbriques en el seu context original d'ús, així com també en el seu abandó i en la seua reconversió en espais patrimonials. La mostra es fixa particularment en els usos proactius del patrimoni industrial impulsats per la ciutadania, des de centres socials okupats fins a l'organització de raves i esdeveniments culturals.

   'Indústria' naix en 2019, quan Vizacaíno i Sandoval comencen a treballar en la creació d'un arxiu sobre la industrialització a la Comunitat per a realitzar un estudi sobre "all immaterial" amb imatge i audiovisual, per també amb el so, que els permet connectar amb "elements de l'oralitat".

   "Els testimoniatges de la industrialització són un relat imprescindible i tenen una importncia cabdal en la formació d'un territori, en el seu carcter i en els processos d'apropiació cultural que la societat estableix amb el seu passat", ha afegit Enguita.

   Per a Sandoval, el projecte és "complex" i destaca el seu desenvolupament "a partir de diferents disciplines". "Ens hem pres una srie de llicncies per a generar una srie de lectures rigoroses, per també subjectives", ha explicat.

   "Hem intentat eixir de projectes que s'han aproximat el patrimoni industrial, en els quals s'ha treballat molt amb la runa de la fbrica aportant una imatge romntica i mitificadora, i ens hem centrat en processos immaterials", ha relatat l'artista.

"MÉS QUE UNA EXPOSICIÓ, ÉS UN ARXIU VISITABLE"

   "Més que una exposició, és un arxiu visitable on la gent pot veure els materials que hem anat recopilant", ha explicat Vizcaíno, que ha subratllat el carcter "lliure" de l'exposició, on cada visitant podr crear el seu relat a partir dels materials exposats.

   "La idea és repensar el concepte de patrimoni industrial no com una cosa tancada, sinó com un procés completament en negociació i obert a noves mirades i lectures", ha afegit l'arqueleg.

CINC "MATRIUS" PER A MOSTRAR LA DIVERSITAT TERRITORIAL

   El projecte s'ha enfocat en cinc localitzacions de la Comunitat que són Alcoi, Port de Sagunt, Valncia, Alacant i L'Alcora. La selecció respon criteris de diversitat territorial i al fet que es tracta de llocs amb una forta tradició industrial.

   En cadascuna d'aquestes rees es planteja un estudi de cas, un treball de camp i una trobada en l'IVAM. Els creadors han denominat a cadascuna d'aquestes trobades "matrius".

LES TRES "TRAMES" DE LA INDUSTRIALITZACIÓ

   Segons els artistes, la mostra es divideix en tres trames" o eixos temtics interrelacionats: 'Tomar la palabra', 'El sonido de las máquinas' i 'Dispositivos de interdependencia'.

   La primera d'elles, 'Tomar la palabra', s'enfoca sobre el discurs. En aquest eix s'han recopilat cartells de mítings obrers llibertaris, pancartes de manifestacions per la crisi industrial, processos assemblearis, fanzines produts en fbriques okupadas o programes de rdio.

   El segon apartat, 'El sonido de las máquinas', posa en relleu la idea de la fora de so. S'inclouen, en aquest sentit, elements procedents de raves celebrades en espais industrials, música post-industrial, així com el so de mquines en funcionament o les canons tradicionals vinculades al treball en la fbrica.

   "El so és un patrimoni que a penes es conserva, a penes hi ha gravacions de cants fabrils o dels treballadors. El projecte busca entendre l'industrial des d'un altre punt de vista", explica Sandoval.

   Així mateix, la mostra arreplega testimoniatges i cartells de la Ruta del Bakalao o les raves valencianes, amb la pretensió de mostrar "com els plantejaments de la seua música i la seua esttica parteixen de la música industrial".

   El tercer eix, 'Dispositivos de interdependencia', es relaciona amb les formes d'organització social entorn de l'industrial. Per a a s'incorpora documentació relacionada amb les collectivitzacions durant la Guerra Civil, les formes de socialització derivades del treball fabril i les iniciatives de reivindicació ciutadana del patrimoni industrial.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià