L'IVAM destaca la seua col·lecció de pop art en una nova entrega d'obres comentades

James Rosenquist_Xarxa Applause, 1966.
IVAM
Publicado: viernes, 29 mayo 2020 15:51

VALNCIA, 29 May. (EUROPA PRESS) -

L'Institut Valenci d'Art Modern (IVAM) presenta una selecció d'algunes de les obres més rellevants de la seua collecció de pop art comentades pels propis conservadors i comissaris del museu.

Artistes com James Rosenquist, Richard Hamilton, Valerio Adami, Óyvind Fahlstrm, Isabel Oliver, Ana Peters, Rafael Martí Quinto i Rosa Torres formen part d'aquesta proposta d''IVAM Shots', que proposa evocar les obres més icniques del museu valenci en menys de 100 paraules amb l'objectiu d'acostar l'art contemporani i el seu patrimoni a tots els públics, explica el museu en un comunicat.

Aquesta tercera edició d''IVAM Shots' pretén divulgar a través de la web del museu i les seues xarxes socials un recorregut per la collecció de Pop Art de l'IVAM, una de les més importants d'Europa i la més important d'Espanya, que abasta totes les manifestacions d'aquest moviment que es va expandir tant als Estats Units com a Europa a partir de finals dels anys cinquanta del segle passat, arribant al seu apogeu una dcada després.

El llistat d'obres que conformen aquesta selecció, triades pels conservadors, comena amb el britnic Richard Hamilton, considerat el pioner del moviment Pop Art. La pea triada és el seu treball collaboratiu en la Fun House (1956), juntament amb l'arquitecte John Voelcker i el també artista i socileg John McHale.

Es tracta d'una installació, concebuda per a la mítica exposició 'This is Tomorrow' en la Whitechapel Art Gallery de Londres, coberta per imatges a gran grandria entre les quals destaca una imatge de la pellícula Forbidden Planet o la de Marilyn Monroe en La temptació viu a dalt.

"He de dir en primer lloc que només accepte l'existncia de cinc artistes pop purs i durs en tota Nova York: Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Tom Wesselmann, James Rosenquist i Claes Oldenburg". Amb aquesta contundncia s'expressava la crítica d'art nord-americana Lucy Lippard, en el seu seminal llibre El Pop Art editat l'any 1966.

James Rosenquist (un de "els cinc"), no podia faltar en aquesta llista elaborada pels experts amb el seu díptic 'Red Applause' (1966) pertanyent a la Collecció de l'IVAM. Aquesta obra introdueix com a novetat el moviment en la pintura afegint un mecanisme accionat per un motor de 220v per a moure els dos llenos dels quals es compon i simular un aplaudiment.

"VERS SOLT"

L'itali Valerio Adami, un vers solt en el Pop Art, també est incls en aquesta selecció amb la seua obra 'Plein Air N.Y.' (1968), un paisatge desert de vida humana en la ciutat nord-americana que comparteix característiques del llenguatge pop, com són les figures siluetades per rotundes línies negres i els colors plans, frescs i contrastats, un estil molt prxim al cmic de 'línia clara'.

La revisió pop avana amb Red Seesaw (1968-69) de l'artista, poeta i cineasta suec Óyvind Fahlstrm, un pioner de l'art multimdia i interactiu l'obra del qual va arribar a adoptar els ingredients característics de la cultura pop.

Els professionals de l'IVAM també han incls 'El carro de Venus' (1966) d'Ana Peters, una de les poques dones que va formar part dels collectius artístics que, com Estampa Popular o Crónica de la Realidad, van liderar, des dels pressupostos de l'art pop, la crítica a la ideologia franquista en la Valncia dels anys seixanta.

La Collecció de Pop Art de l'IVAM presta especial atenció a l'aportació dels artistes valencians on cal destacar l'obra Reina por un día (1964) del valenci Rafael Martí Quinto. És un gravat en el qual ridiculitza la manipulació grotesca de les illusions de la dona de classe treballadora per part dels responsables del popular concurs de RTVE 'Reina por un día', la primera fbrica televisiva a Espanya de somnis edulcorats.

Altres dos artistes valencianes, Isabel Oliver i Rosa Torres, també formen part de les obres del Pop Art comentades pels comissaris de l'IVAM. Les primeres obres d'Isabel Oliver sorgeixen en els anys 70, en un context artístic dominat pels homes, amb unes pintures carregades de crítica social i de marcat feminisme que evidenciaven la submissió de la dona davant una societat de consum que les doblegava.

Rosa Torres, per la seua banda, ha creat un estil propi, molt recognoscible pel públic, al que incorpora elements del Pop Art.

Amb aquesta tercera entrega de la proposta 'IVAM Shots' el museu valenci aposta per posar en valor les més de 12.000 obres que componen la seua Collecció, enriquida per contínues adquisicions i donacions.

És una de les iniciatives que el museu va engegar dins de la seua campanya #IVAMdesdecasa durant el confinament. A causa del seu xit entre els seguidors online la institució pretén donar-li seguiment amb noves entregues d'obres destacades de la seua collecció que inclouen fotos de les obres i els comentaris dels conservadors i conservadores.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià