L'OCDE ajorna la publicació de part dels resultats de l'Informe PISA d'Espanya després de detectar anomalies

Estudiant en un aula informtica d'un centre educatiu d'Aragó.
GOBIERNO DE ARAGÓN - Archivo
Publicado: viernes, 15 noviembre 2019 15:35

Estudiants espanyols van tardar només 25 segons a respondre 20 respostes en la prova de lectura, molt menys que en altres pasos

MADRID, 15 Nov. (EUROPA PRESS) -

L'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econmic (OCDE) ha decidit ajornar la publicació de part dels resultats espanyols de l'Informe PISA, la publicació del qual est prevista per al prxim 3 de desembre, després de detectar anomalies en les respostes dels estudiants en la prova de lectura en algunes zones d'Espanya.

En un comunicat, l'OCDE explica que est treballant amb el Ministeri d'Educació d'Espanya per a "identificar les causes" del comportament "anmal" de les respostes a la prova de lectura que "no reflecteixen el nivell real de competncia dels estudiants".

A més, l'OCDE no descarta que les proves de competncies matemtica i científica estiguen també afectades per aquest "comportament anmal", encara que en menor mesura. Els resultats espanyols d'aquestes proves sí es publicaran, juntament amb els de la resta de pasos que participen en l'Informe PISA, el 3 de desembre.

Prop de 40.000 alumnes de 1.102 instituts de totes les comunitats espanyoles van participar l'any passat en les proves de l'Informe del Programa Internacional per a l'Avaluació d'Estudiants, conegut com PISA per les seues sigles en anglés, que des de l'any 2000 avalua les capacitats d'estudiants de tot el món en lectura, matemtiques i cincies.

Les proves de l'Informe Pisa estan destinades a alumnes de 15 anys, just quan s'acosten a acabar l'educació obligatria, i es realitzen cada tres anys. A Espanya, les proves s'apliquen en totes les comunitats autnomes amb una mostra ampliada d'uns 50 centres en cada regió que permetr obtindre resultats autonmics. L'elecció dels centres és aleatria, i de la mateixa manera se seleccionen, per atzar, els 42 alumnes que fan la prova en cada institut.

20 PREGUNTES EN 25 SEGONS

Segons el comunicat de l'OCDE, "les dades d'Espanya han complit els estndards tcnics de PISA i no s'ha apreciat cap error tcnic ni manipulació dels mateixos", encara que "algunes dades mostren un comportament de resposta inversemblant per part dels estudiants".

En concret, en la prova de lectura "un nombre rellevant d'estudiants espanyols van respondre una secció nova de la prova de lectura (la secció de fludesa lectora) d'una forma que era palesa que no representava la seua competncia lectora real", explica l'OCDE.

"Com aquesta avaluació es va fer a través d'ordinador, les accions dels estudiants van quedar registrades i s'ha pogut realitzar un seguiment del que van fer.

En molts casos, els estudiants van contestar la secció de fludesa lectora de manera precipitada, emprant menys de 25 segons en total per a respondre més de 20 preguntes" i responent "seguint certs patrons" com "totes si o totes no", afigen des de l'OCDE, assenyalant que aquesta representa la principal anomalia de les proves.

En altres pasos, els estudiants que van realitzar aquesta prova "van emprar en general entre 50 segons i més de dos minuts a contestar aquesta secció, depenent del rpid que pogueren llegir".

L'OCDE precisa que "aquest comportament de resposta" no va ser generalitzat en tota Espanya, i s'ha registrat "sobretot en determinats centres educatius d'algunes zones" del país que no detalla. "L'extensió i concentració de respostes d'aquest tipus, molt rpides i seguint un cert patró, ha tingut lloc només a Espanya, i afecta les dades de rendiment en lectura", postilla.

"Una vegada que coneguem l'extensió del problema en profunditat i comprenguem les seues causes i conseqüncies, l'OCDE decidir qual és la millor forma de publicar els resultats de Lectura a Espanya. Mentrestant, aquests resultats no han de ser fets públics ni totalment ni parcialment", sentencia l'OCDE en el comunicat.

El Ministeri d'Educació i Formació Professional, que coordina la prova a Espanya a través de l'Institut Nacional Avaluació Educativa (INEE), ha declinat valorar aquesta decisió de l'OCDE.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià