À Punt viatja amb 'Terres de cinema' al cor dels pobles i ciutats que han sigut escenaris de pel·lícula

Publicado 4/7/2019 14:38:10CET
L'ANDANA AUDIOVISUAL

VALÈNCIA, 4 Jul. (EUROPA PRESS) -

À Punt estrena aquest divendres a les 22.25 hores 'Terres de cinema', una sèrie documental de 13 capítols en la qual l'espectador viatjarà de llarg a llarg de la Comunitat Valenciana recalant en pobles i ciutats que han sigut escenaris de pel·lícules al llarg de la història del cinema.

A través de la comparació d'imatges actuals amb els fotogrames dels films, amb l'anàlisi d'experts i també amb els testimoniatges de locals que van participar o van ser testimonis dels rodatges, es configura un documental sobre la pròpia pel·lícula en qüestió en el qual destaquen les històries personals que van embolicar els rodatges.

El projecte, produït per l'Andana Films, ha sigut presentat aquest dijous en la Filmoteca de València pel director de la sèrie, Fran Ruvira; el sotsdirector de Continguts i Programació de la televisió valenciana, Ernest Sorrentino, i per Áurea Ortiz, professora d'Història del cinema de la Universitat de València i part de l'equip de la Filmoteca.

Ruvira ha explicat que no es tracta estrictament d'una sèrie documental sobre cinema, sinó d'"emprar el cinema per a arribar a llocs i trobar històries personals" relacionades, connectant així amb l'element etnogràfic, a més de visibilitzar el talent valencià d'autors i actors.

L'elecció de les cintes s'ha fet atenent criteris d'equilibri territorial, per a arribar a les tres províncies, i també de gèneres, temàtica i d'autors, valencians que van triar la seua terra com a plató i no valencians que van veure a la Comunitat Valenciana l'escenari buscat. "Tenim espais, recursos i històries que explicar", ha subratllat el director.

El primer capítol viatjarà fins a Peníscola (Castelló), per a recuperar Calabuch (1956), el clàssic de Luis García Berlanga, en un homenatge al cineasta valencià que compararà com estava el municipi en aquella època, abans del 'boom' turístic, i ara. A més de la reflexió d'experts en cinema, el projecte inclou la visió dels locals, que expliquen en seients col·locades en plena platja les seues vivències i les seues impressions.

ARRANCA AMB LA PENÍSCOLA DE BERLANGA

De fet, en aquest primer episodi un dels actors del film, en el qual va participar sent un xiquet, explica com va ser el rodatge, i també ofereix la seua visió Juan Bautista Simó, cronista oficial de Peníscola. Aquesta és l'entrega, ha bromejat el seu director, que menys imatges de la pel·lícula inclou per drets d'autor, que avança que en la resta de capítols es veuran més fragments de les obres.

Unes altres de les pel·lícules que s'abordaran són 'El olivo' (2016), d'Icíar Bollaín, centrada en el Baix Maestrat; 'La Bicicleta' (2006) de Sigfrid Monleón o 'El desentierro' (2018), de Nacho Ruipérez. S'abordaran des d'una perspectiva de narrativa televisiva, conscients els seus responsables que no s'emetrà en la Filmoteca, sinó en televisió i en horari de prime time. S'està treballant per a aconseguir els drets de les cintes per a emetre-les després dels documentals.

Ernest Sorrentino ha destacat que s'ha fet "un treball magnífic, una autèntica heroïcitat, amb una factura més que digna i molt de tele pública". Ha subratllat que s'entremesclen el territori, la cultura, la història i les experiències vitals de la gent, acostant així el cinema "d'una forma diferent", amb pel·lícules "que s'han fet en cas".

Ha recordat que una de les obligacions de la radiotelevisió valenciana és "apostar per la ficció valenciana" i aquest és un exemple. "La Comunitat Valenciana pot ser un plató meravellós per a explicar històries", ha insistit.

LA MEMÒRIA AUDIOVISUAL DEL PATRIMONI

Per la seua banda, Áurea Ortiz ha destacat la importància del cinema a l'hora de construir l'imaginari col·lectiu, que troba a faltar en el cas valencià, i també del valor d'aquest registre audiovisual per a conservar la memòria del patrimoni, podent rescatar en qualsevol moment edificis que ja no estan o paisatges que ja no poden veure's.

"El cinema crea un vincle indestructible amb el nostre entorn, deixa una memòria", ha destacat, per a lamentar que en aquests moments València no és un plató de gran importància cinematogràfica, "la gent no identifica València a través del cinema".

colaboracio