Publicado 29/09/2022 11:48

Un usuari denuncia la negativa a vendre-li bitllets de tren per emprar el valencià: "Me tienes que hablar en español"

Estació Xàtiva
REMITIDA PLATAFORMA PER LA LLENGUA

   El viatger ha presentat una queixa davant Renfe i el Defensor del Poble i Plataforma per la Llengua insta la companyia a revisar el cas

   VALÈNCIA, 29 Sep. (EUROPA PRESS) -

   Plataforma per la Llengua ha remès una carta al gerent de Servici Públic de València de Renfe expressant-li el seu "malestar" pel tracte rebut per un usuari al qual, segons asseguren, taquilleres de l'estació de Xàtiva es van negar a vendre-li els bitllets per parlar en valencià i li van instar a dirigir-se a elles en castellà: "Estamos en España y me tienes que hablar en español".

   El passatger, un usuari habitual de la xarxa ferroviària, va denunciar Plataforma per la Llengua que el passat 14 d'agost a les 13.30 hores es va dirigir a la taquilla de l'estació de Renfe a Xàtiva per a demanar uns bitllets per al trajecte Xàtiva-Ontinyent.

   Li va parlar en valencià a l'expenedora de bitllets i ella, segons relata l'afectat, li va tallar i li va etzibar en castellà: "Me tienes que hablar en español". L'usuari li va explicar que preferia parlar en valencià i que tenia dret a fer-ho, però la treballadora li va respondre que no el podia atendre si no li parlava en castellà.

   Una altra empleada d'aquesta finestreta de Renfe, present en la discussió, li va repetir "acaloradament" --sempre segons el relat del viatger-- que "Estamos en España y me tienes que hablar en español". L'usuari va insistir, però les treballadores es van negar a vendre-li els bitllets, segons denúncia. Davant açò, va omplir una fulla de reclamacions, on l'afectat va exposar: "S'han negat a vendre'm els bitllets per parlar en valencià".

   Posteriorment, va presentar una queixa al Servici d'Atenció al Client de Renfe exposant el seu cas i demanant que se "sancionara els responsables", citant els articles de les diferents normatives i lleis que emparen el seu dret a poder expressar-se en valencià.

   Quatre dies més tard, el Servici de Posvenda de Rodalies València li va respondre que l'operadora està "especialment sensibilitzada respecte de l'acompliment i el respecte de la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià", per a a continuació adduir que "aquesta és una empresa d'àmbit estatal, on treballa personal altres comunitats autònomes".

   En la resposta, el contingut de la qual ha fet públic la Plataforma Per la Llengua, la companyia exposa: "En eixe sentit, li indiquem que estem procedint a la col·locació en totes les nostres estacions, de tota la cartelleria, avisos, rètols i megafonia en bilingüe".

   L'afectat ha presentat també una reclamació al Defensor del Poble adjuntant la resposta de Renfe al seu cas.

   Plataforma per la Llengua ha remès una carta a José Enrique Cortina, gerent del Servici Públic de Renfe a la Comunitat, en la qual l'entitat expressa el seu "malestar pel greuge que va patir" l'usuari i li informa del "desconcert i perplexitat generats arran de la resposta" de l'operadora ferroviària a l'afectat.

"DESCONEIXEMENT DE LA NORMATIVA"

   La carta, firmada pel delegat de la Plataforma per la Llengua País Valencià, Antoni Royo, defèn que la resposta de Renfe al cas suposa "un gravíssim i intolerable desconeixement de la normativa aplicable" i insta l'operadora a revisar la queixa de l'usuari perquè reba una "resposta ajustada a dret".

   Així mateix, l'entitat assevera que aquest cas "no és l'únic del que té constància Plataforma per la Llengua, ja que ha registrat i denunciat desenes de casos de discriminacions de Renfe als valencianoparlants".

   "Algunes, --asseguren-- perpetrades directament pels mateixos empleats, uns altres, en forma de megafonia o bitllets únicament en castellà".

   En aquest sentit, recorden que, recentment, un usuari dels trens Alvia i Euromed de Barcelona a València va posar en coneixement de l'entitat que els bitllets només són en castellà. El mateix ocorre amb la senyalització interna dels trens, la carta de la cafeteria i els comunicats puntuals per megafonia, precisen.

   "Les lleis vigents obliguen Renfe a oferir aquestes comunicacions també en valencià", recalca Plataforma per la Llengua, que apunta que "els drets lingüístics formen part dels drets dels consumidors i usuaris i que l'empresa té l'obligació de complir-los".