El 72% dels 200 joves que han seguit el programa de Segona Oportunitat supera amb èxit els seus objectius

Actualizado: lunes, 26 julio 2010 19:44

PALMA DE MALLORCA, 26 Jul. (EUROPA PRESS) -

El 72% dels joves treballadors-alumnes de Mallorca que han participat en el programa extraordinari de Segona Oportunitat (formació amb alternança amb un contracte laboral) han aconseguit aprovar totes o part de les assignatures a les quals es van matricular el passat però de gener, quan la Conselleria de Turisme i Treball va posar en marxa al començament de l'any aquest programa, al qual ha destinat 3,3 milions d'euros en el conjunt de les Illes.

La consellera de Turisme i Treball, Joana Barceló, ha presidit aquest dilluns l'acte de lliurament dels diplomes acreditatius als joves que han participat en aquest projecte a Mallorca, consistent a alternar un treball que han promogut els ajuntaments de més de 20.000 habitants (Palma, Inca, Manacor, Marratxí, Calvià, Alcúdia i Llucmajor), amb la formació reglada que han impartit les escoles d'adults d'aquests municipis.

Així, la inversió total per a aquest projecte ha estat de 3.303.263 euros, amb els quals s'han posat en marxa 20 projectes en totes les Illes. A Mallorca, la inversió ha pujat a 1.690.964 euros amb de deu projectes.

Cal destacar que també es van contractar un total de 40 tècnics, 20 d'ells a Mallorca, per a la coordinació i posada en pràctica dels projectes. Amb tot, el projecte de Formació amb Alternança ha permès la contractació, durant sis mesos, de 430 persones.

La iniciativa anava dirigida a joves menors de 29 anys, prioritàriament fins a 25, sense estudis o que manquin de cicles formatius, preferentment amb càrregues familiars, que hagin estat expulsats fa poc del mercat laboral i amb carència de qualificació professional.

Així, l'experiència pilot anava dirigida a la contractació i formació de 200 joves a Mallorca en situació d'atur, que en el seu moment van abandonar prematurament els estudis, i prioritàriament amb càrregues familiars.

El programa té com objectius una vessant ocupacional, de formació per al retorn al sistema educatiu i garantir uns ingressos mínims per cobrir les necessitats bàsiques dels joves i les seves famílies amb la contractació durant sis mesos.

D'altra banda, la iniciativa dóna compliment al Pla d'Ocupació 2009-2011, acordat entre el Govern i els agents econòmics i socials més representatius de les Balears, i és una de les mesures extraordinàries que l'executiu ha posat en marxa per fer front a l'actual situació econòmica i contribuir així a la creació d'ocupació. Els projectes s'han realitzat en col·laboració amb els ajuntaments de més de 20.000 habitants

MAJORIA ESTUDIANTS D'ESO

Respecte a les característiques dels participants en el programa a Mallorca, la majoria no havien finalitzat els seus estudis obligatoris, és a dir, fins a quart d'ESO; fins i tot, alguns d'ells no tenien ni tan sols els estudis primaris regularitzats.

Així, el 82% d'alumnes van cursar assignatures o estudis d'ESO; el 23% van fer cursos de català, informàtica i idiomes; el 7% accés a cursos de formació de Batxillerat, un 2% van cursar alfabetització i un 1% van realitzar estudis d'accés a la universitat.

A més, prop del 30% dels alumnes presenten càrregues familiars, i més d'un 20% han estat derivats per entitats que treballen amb el SOIB per a la inserció laboral de joves amb risc d'exclusió.

Paral·lelament als estudis cursats, els joves dedicaven mitja jornada diària al treball pel qual havien estat contractats pels ajuntaments. Així, les tasques que han portat a terme han estat suport domiciliari a persones grans i millora de relacions interpersonals, suport d'activitats d'oci i temps lliure amb nens i joves, suport als treballs de manteniment dels equipaments esportius de l'Institut Municipal d'Esports de Palma i reparacions d'equipaments urbans i zones comunes i comunitàries de la barriada de Son Gotleu.

Finalment, tant els alumnes com els tècnics i responsables del programa, valoren "molt positivament", tant en la seva vessant ocupacional com en la de formació bàsica.