El 83,2% dels alumnes de Secundària afirma haver copiat textos d'internet per elaborar els seus treballs acadèmics

Actualizado: jueves, 11 noviembre 2010 18:17

El 64,3% dels estudiants creu que és més hàbil usant [internet] que els seus professors


PALMA DE MALLORCA, 11 Nov. (EUROPA PRESS) -

El 83,2 % dels alumnes de Batxillerat de les Balears reconeix haver plagiat fragments d'internet per elaborar els seus treballs acadèmics, una pràctica coneguda com el 'plagi collage' a la qual recorren els estudiants a causa de a la falta de motivació i interès que els desperten les matèries que estudien i a la creença que els professors no sempre corregeixen amb el zel requerit les tasques que presenten.

Aquesta dada apareix reflectit a l'estudi 'Ciberplagi Acadèmic: Anàlisis del ciberplagi entre l'alumnat de Batxillerat de les Illes Balears", elaborat pel Grup d'Investigació Educació i Ciutadania del Departament de Pedagogia aplicada i psicologia de la UIB, i que aquest dijous han presentat la consellera d'Interior, Pilar Costa, la rectora d'UIB, Monserrat Casas; i un dels investigadors que ha elaborat l'estudi, Bartomeu Mut.

L'anàlisi té l'objectiu d'estudiar de manera detallada el grau de plagi acadèmic a través d'internet que existeix en les aules de les illes. Per a això, s'ha realitzat una enquesta a 1.291 alumnes de 19 centres de Secundària, 15 d'ells públics, tres concertats i un privat.

Entre els resultats de l'enquesta destaca que el 77,6% dels alumnes preguntats admet haver copiat "alguna vegada" fragments impresos sense esmentar la font i fins a un 13,3 % reconeix haver-se descarregat un "treball complet" d'internet i haver-ho lliurat com a propi sense fer cap canvi.

La consellera, en aquest sentit, ha destacat que la majoria dels alumnes tenen una actitud "poc prudent i poc crítica respecte a fiabilitat de la informació de la xarxa".

D'altra banda, cal assenyalar que un 95% dels enquestats indica que el cercador Google és el primer mitjà que utilitzen per començar un treball i el 70,8% confia en la veracitat del que troba a internet. A més, un 56,4% diu deixar de buscar més pàgines digitals una vegada troba una que li serveix.

El treball també s'ha ocupat de les capacitats que s'atribueixen a si mateixos els alumnes. En aquest sentit, cap subratllar que el 87,7% dels estudiants es creu "molt hàbil" en l'ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) i destaca que un 64,3% creu que és més hàbil que els seus professors.

L'estudi apunta les diferents causes que els alumnes atribueixen al ciberplagi. Entre les quals hi ha algunes que atribueixen als professors al considerar, per exemple, que els mestres no corregeixen els treballs, que els encàrrecs que els fan tenen interès escàs, el convenciment que se'ls exigeixen excessius tasques i la falta d'implicació dels professors.

DESMOTIVACIÓ I FALTA DE FORMACIÓ

D'altra banda, també hi ha altres causes imputables als alumnes com la desorganització, la desmotivació i la falta de formació per fer els treballs.

Mut ha incidit que "internet no ha inventat el plagi, però ho ha potenciat i fet més fàcil", pel que ha subratllat la necessitat de formar a l'alumnat perquè sàpiga com utilitzar el mitjà i la informació que allà es troba.

La rectora de la UIB, per part seva, ha afirmat que la història del ciberplagi ve donada per "la facilitat d'accedir a la informació" i "la impunitat amb la qual es creu l'alumnat" perquè considera que sap més a l'ús d'internet que els seus professors.

Respecte a les possibles vies per fer front al ciberplagi, Casas ha opinat que "el tipus de tasques que s'han d'encarregar són els que no es troben a internet". Alhora, ha assenyalat que "el professorat deu conèixer que és el que hi ha a internet" i "comprovar la informació". A més, ha agregat que els alumnes han de citar l'origen i la font de la informació.