AMPL.-Aguiar admet que va deixar que 45 camions tiràssin terra en la seva finca com "favor" a la UTE de la carretera

Actualizado: miércoles, 22 septiembre 2010 19:00

El propietari d'un restaurant reconeix que va efectuar favors als responsables de les obres per compensar la instal·lació d'un pàrquing al seu local


PALMA DE MALLORCA, 22 Sep. (EUROPA PRESS) -

L'exdirector insular de Carreteres, Gonzalo Aguiar, ha reconegut davant de la jutgessa que instrueix el cas Peatge que obrers que treballaven en el desdoblament de la carretera Palma-Manacor (antiga C-715) van descarregar en una de les seves finques uns 45 camions de terra procedent d'aquestes obres. Tot i això, ha precisat que es tractava de la terra sobrant dels treballs i en alguns casos d'"enderrocs", i que ho va fer com un "favor" a la Unió Temporal d'Empreses (UTE) encarregada de les obres per a així evitar els costos per traslladar les restes a un abocador.

Així ho ha posat de manifest, en qualitat d'imputat, durant la deposició de més de dues hores i mitja que ha efectuat davant de la titular del Jutjat d'Instrucció número 5, Ana San José, en què ha asseverat que, d'igual forma que ell, "centenars" de propietaris d'altres terrenys van permetre que la UTE C-715 descarregués allà la terra sobrant, que també "nosaltres necessitàvem", de manera que entre aquests i el grup d'empreses es van fer un favor recíproc. Tot i això, ha afirmat que el posterior tractament que va fer de la terra en la seva finca ha estat pagat per ell mateix.

L'encausat, assistit pel lletrat José Zaforteza, ha apuntat alhora que Electro Hidràulica, una de les empreses de la UTE, es va encarregar del muntatge de la xarxa elèctrica de la finca que té a Manacor, tot i que en aquest sentit ha afirmat que la instal·lació ja l'ha pagat. De fet, ha presentat les factures del desemborsament, efectuat fa poc, segons ha indicat, ja que fins fa poc Electro Hidràulica no havia finalitzat aquesta obra, segons han explicat fonts jurídiques a Europa Press.

Mentrestant, després de ser inquirit sobre el suposat desviament de cabals públics des del Consell de Mallorca a obres privades que han estat facturades com si es tractés de tasques de la carretera (actual MA-15), qüestió en la qual se centren les investigacions de l'anomenat Cas Peatge, Aguiar ha negat que el desfasament de 23 milions al qual al·ludeixen les indagacions "repercutís" en la institució insular.

I és que, tal com ha explicat sobre aquesta qüestió, l'adjudicació dels treballs va recaure en mans de l'empresa Pamasa, que devia efectuar-los per un pressupost inicialment pactat de 140 milions d'euros, i ha estat després quan Pamasa va subcontractar les obres a la UTE (integrada per les empreses Melcior Mascaró, Electro Hidràulica, Obres i Paviments MAN, Aglomsa, Itinere Infraestructures, MAB i Sacyr), que es va encarregar finalment dels treballs. En aquest sentit, l'ex-vicepresident del Consell, Antoni Pascual -també imputat-, ja va atribuir el desfasament als modificats que la UTE va portar a terme per imprevistos que han estat sorgint en els treballs, tot i que va negar un desviament de fons a fins particulars.

En concret, el nom d'Aguiar apareix reflectit al costat del d'altres 15 persones en la querella que va interposar el Ministeri Fiscal el març de l'any passat arran d'aquests fets i, segons consta en la denúncia, els imputats haurien incorregut en els delictes de malversació de cabals públics, prevaricació, suborn i falsedat en document mercantil.

Mentrestant, aquest dimecres també ha prestat declaració el propietari del restaurant Es Cruce, Guillem Garí, ubicat al quilòmetre 41 de la carretera. En la seva compareixença, també en qualitat d'imputat, Garí ha estat interrogat pels favors que hauria rebut de la UTE després que part del seu establiment, en què havia un pàrquing, fos expropiat per poder ampliar la rotonda antiga ubicada a la zona.

ADMET REFORMES PRIVADES DE LA UTE PER VALOR DE 350.000 EUROS

Durant la compareixença, que es va prolongar per espai de dues hores, l'encausat ha reconegut que després que la UTE li expropiés aquesta part i a més li demanés la cessió d'un espai per a la maquinària destinada als treballs, va encarregar que li asfaltessin el nou pàrquing així com altres reformes privades el cost de les quals hauria ascendit a uns 350.000 euros. Tal com ha exposat, d'aquesta quantitat va pagar en metàl·lic a la UTE 70.000 euros amb factura el gener del 2007, mentre que la resta, ha asseverat, ja ho abonarà quan el grup d'empreses "retiri la seva maquinària de la meva finca".

En aquesta mateixa línia, un altre dels punts en els quals s'ha centrat l'interrogatori han estat els presumptes favors que ha fet com compensació per aquests treballs particulars, i en aquest sentit ha recordat que va invitar a diversos responsables de les obres en el seu restaurant i fins i tot va organitzar dos sopars a casa del zelador de Carreteres del Consell, Gabriel Mestre, un dels principals imputats del cas i qui està en llibertat sota fiança de 75.000 euros.

GARÍ A LA JUTGESSA: "EM CUESTA HABLAR EN FORASTER"

Una de les anècdotes de la compareixença s'ha produït després de ser preguntat sobre per què no va reclamar un tiquet de 2.000 euros que no va cobrar per la festa de comunió de la filla de Mestre celebrada en És Cruce, al que Garí ha respost que no ho va fer perquè "tenia bona relació" amb el zelador, tot i que ara "es'n penedeix". "Perdó?", li ha significat en aquest instant la jutgessa, al que el propietari del restaurant ha manifestat que li costava expressar-se "en foraster".

Cal recordar que l'operació, oberta el març del 2009, es va saldar amb la detenció de 18 persones, els qui van quedar en llibertat amb càrrecs excepte els funcionaris de la Institució insular Francisco Orejudo i Gabriel Mestre, els únics que van passar a disposició judicial i els qui van eludir ingressar a la presó després de dipositar sengles fiances de 125.000 i 75.000 euros. A partir d'aquest moment la Fiscalia ha estat estudiant tota la documentació intervinguda per determinar les presumptes implicacions dels detinguts en el cas.