AMPL.- Zapatero defensa la seva resposta i adverteix que "no dubtarà" en situacions de "calamitat pública"

Actualizado: jueves, 9 diciembre 2010 14:32

Defensa a Blanco i afirma que s'esperarà a conèixer el resultat dels 430 expedients oberts per AENA


MADRID, 9 Dic. (EUROPA PRESS) -

El president del Govern central, José Luis Rodríguez Zapatero, ha assegurat que les "mesures adoptades" en el marc de l'estat d'alarma han donat resultat i han aconseguit el que no havia estat possible amb les "facultats ordinàries" de l'Executiu davant d'una situació que ha qualificat de "calamitat pública", permetent la reobertura "en menys 24 hores" de l'espai aeri, i ha advertit que aquesta situació no pot tornar a repetir-se i ningú ha de prendre com "ostatges de les seves reivindicacions" al conjunt dels ciutadans.

"El Govern que presideixo no dubtarà a utilitzar, sense ignorar requisits de proporcionalitat, tots els instruments de l'Estat de Dret per posar fi a situacions com les que vivim el cap de setmana passat", ha remarcat. Tot i això, ha eludit demanar al Congrés que prorrogui l'estat d'alarma una vegada passats els 15 dies estipulats.

Així ho ha assegurat durant la seva compareixença davant del Ple de la Cambra Baixa per explicar per què el Govern va decidir decretar l'estat d'alarma arran del tancament de l'espai aeri per la 'plantada' dels controladors, durant la que ha detallat la seqüència d'esdeveniments que va portar al Govern a "esgotar les seves possibilitats" d 'actuació mitjançant mitjans "menys excepcionals".

200.000 VIATGERS AFECTATS

En aquest sentit, ha explicat que es va disposar un operatiu de 190 efectius de l'Exèrcit de l'Aire per assumir l'autoritat en les torres i centres de control i va destinar a tasques de suport i seguretat més de 2.000 efectius de les Forces i Cossos de Seguretat, per fer front a una situació que en les primeres hores de 'plantada' va afectar a 200.000 viatgers.

Zapatero ha assegurat que el Govern s'ha esforçat perquè la declaració de l'estat d'alarma se cenyís a l'"estrictament necessari" mitjançant la seva limitació a les torres i centres de control de trànsit, així com mitjançant l'"expressa salvaguarda" dels drets dels treballadors afectats per la mobilització.

En aquest sentit, al marge de les decisions destinades a concloure un "gravíssim conflicte" amb la "urgència i contundència" que les circumstàncies exigien, ha assenyalat que el Govern continua el treball per "revisar i actualitzar la normativa" que regeix el servei públic de control del trànsit aeri, tant pel que fa a normes de caràcter general com en el que afecta al conveni col·lectiu dels controladors.

430 EXPEDIENTS

Alhora, ha explicat que la decisió del Govern d'aprovar una nova regulació de la jornada laboral dels controladors, inclosa en el decret llei de noves mesures econòmiques, va respondre al "risc cert" que els controladors generalitzessin els conflictes iniciats a Santiago de Compostela i Canàries pel màxim d'hores anuals aprovat el febrer.

El cap de l'Executiu ha assenyalat que caldrà esperar a la resolució dels 430 expedients laborals incoats per AENA per motius laborals i per l'Agència Espanyola de Seguretat Aèria, (AESA) per presumptes infraccions a la llei de seguretat aèria, per saber la gravetat i l'abast de les responsabilitats que s'hi hagi incorregut.

Respecte a les diligències iniciades per al Fiscalia, ha explicat que també caldrà esperar, però l'ordenament jurídic espanyol ofereix "ressorts" per sancionar "penalment" les conductes produïdes en aquests dies, tal com recull el Codi Penal Militar i també la Llei Penal i Processal de Navegació Aèria.

Tot i això, ha assegurat que és "aviat" per fer una "estimació raonable" dels danys derivats del "comportament desproporcionat" dels controladors per a viatgers, companyies i altres empreses o sectors afectats, que determinaran el seu abast i "identificaran als responsables".

NEGOCIACIONS AMB USCA

El cap de l'Executiu ha revelat que mentre es van desenvolupar els esdeveniments en les 24 hores entre la tarda de divendres i dissabte, es van arribar a mantenir dues reunions amb el sindicat de controladors, USCA, --la segona d'elles, amb el secretari d'Estat de Defensa, després de la militarització del control aeri--, tot i que les negociacions van fracassar perquè com a contrapartida es va exigir que es retirés el decret d'organització de treball dels controladors aprovat el febrer.

Zapatero ha recordat que l'esmentada norma ha estat impugnada pels controladors davant de l'Audiència Nacional, un recurs rebutjat de "manera terminant" a través d'una de les "sentències més contundents" que es recorden, el passat 10 de maig, en què s'aferma que la intervenció del legislador no només era obligada, "sinó imprescindible" per corregir una situació "tan calamitosa" que cap Administració responsable "ha de tolerar".

"Aquest no tolerar una situació com la que es va viure el cap de setmana passat és el que ha inspirat l'actuació del Govern", ha assenyalat Zapatero, qui ha elogiat el treball del ministre de Foment, José Blanco, en la gestió del conflicte amb els controladors.

QUE NO TORNI A REPETIR-SE

Zapatero ha recordat que l'efecte immediat d'aquest decret consistia que els controladors passaven a estar mobilitzats, de tal forma que en cas de no assistir al treball, estarien incorrent en un delicte de desobediència tipificat en el Codi Penal Militar.

L'estat d'alarma estableix que els controladors aeris han de romandre sota les "ordres directes" de l'"autoritat competent" i que "l'incompliment o la resistència" a elles "serà sancionat d'acord amb allò disposat en les lleis".