Els treballadors de SFM adverteixen que els vagons dels trens de Mallorca són una "ratera" en cas d'accident

Actualizado: viernes, 3 julio 2009 19:22

Critiquen que hi ha mecànics subcontractats que "no saben ni el que és un cargol" i no descarten una vaga indefinida si no es garanteix una major seguretat


PALMA DE MALLORCA, 3 Jul. (EUROPA PRESS) -

El delegat sindical de CSI-CSIF al comitè d'Empresa de SFM, Pelayo Carrasco, ha advertit avui que els vagons dels trens de Mallorca són una "ratera" en cas d'accident o incendi, tenint en compte que "no hi ha accés a extintors, no es poden obrir les portes des de dins, no existeixen martells per trencar els vidres, no hi ha escales ni llunes d'auxili, ni hi ha llum alternativa en cas d'apagada".

En declaracions a Europa Press, Carrasco va anunciar que davant d'aquesta situació, la segona jornada de vaga dels treballadors de SFM es farà el pròxim 7 de juliol de 10.00 a 12.00 hores, sota el lema 'Foc i fum' fent referència als conats d'incendi en els trens de Manacor i Sa Pobla i al "fum que ens vol vendre la Conselleria de Mobilitat, respecte a les inversions econòmiques que ha realitzat en aquesta infraestructura".

Així, el delegat de CCOO al comitè d'Empresa del SFM, Ricardo Mas, ha manifestat que els treballadors d'aquesta empresa pública "no podem garantir la seguretat" en els trens no només per la inexistència d'un pla d'emergència i evacuació en 101 quilòmetres de tren, sinó perquè hi ha mecànics subcontractats que "no saben ni el que és un cargol", ja que, en ocasions, es tracta de treballadors que procedeixen d'altres sectors, com "de la recollida de maletes de l'aeroport".

En aquesta línia, ha criticat que SFM està subcontractant a mecànics "sense cap tipus de formació" i prova d'això, segons ha dit, és que després d'aquesta denúncia dels sindicats, el gerent d'aquesta empresa pública, Jaume Jaume, "ha anunciat que va a revisar els currículums de tots els treballadors dels tallers", amb la finalitat de detectar si algun no compleix amb els requisits imprescindibles per portar a terme aquesta tasca.

Davant d'aquesta situació, a la qual cal afegir que en els tallers "no hi ha peces adequades de recanvi", Mas no ha descartat que el Comitè d'Empresa convoqui una vaga indefinida, ja que, segons la seva opinió, "des d'altes instàncies sembla que es juga a desviar l'atenció, en lloc d'explicar-nos com van a solucionar el tema de la seguretat i de la plantilla".

En aquesta línia, els sindicats reivindiquen que en lloc de contractar a 10 alts càrrecs en SFM per a unes obres puntuals d'ampliació de les línies, la Conselleria dirigida per Gabriel Vicens contracti a 15 mecànics a través d'una convocatòria pública d'ocupació perquè entre gent amb un sou digne i no a través d'una subcontracta.

"Esperem que no hagi de produir-se un accident perquè la Conselleria doni resposta a les nostres reivindicacions", ha subratllat Carrasco, qui va esperar que els usuaris del tren "s'adonin que les nostres reivindicacions són en benefici dels viatgers".

De moment, i en espera de la reunió que mantindran aquesta tarda a les 17.00 hores el Comitè d'Empresa i el gerent i el cogerent de [SFM], Jaume Jaume, i Tomeu Gual, respectivament, els sindicats mantenen les aturades del 7 de juliol de 10.00 a 12.00 hores; del 14 de juliol de 20.00 a 22.00 hores; el 20 durant les 24 hores i el 25 de 14.00 a 16.00 hores.

72.000 EUROS MENSUALS PER A LA SUBCONTRACTA

Carrasco ha criticat que actualment, la contracta que realitza les tasques de mecànica per a SFM factura mensualment 72.000 euros, tot i que només paga 1.200 euros als mecànics, que fet que suposa que obté uns beneficis mensuals de 6.500 euros per cada treballador, a qui "no s'exigeix que acrediti una formació tècnica".

A més, ha afegit que SFM va a destinar un total de 46.522 euros per pagar als deu nous alts càrrecs per a les obres que estan en marxa, que, segons va detallar, són dos enginyers de camins; dos advocats; un responsable de recursos humans; un enginyer superior d'informàtica; un enginyer tècnic d'informàtica; un enginyer superior industrial; un enginyer tècnic industrial i un gestor de qualitat. "Amb aquests diners es podria tenir un taller amb 33 mecànics fixos", va tancar.

Finalment, Mas ha considerat que SFM subcontracta alguns serveis, com el dels tallers, ja que, segons la seva opinió, té intenció de privatitzar-los a mitjà termini, i, en aquest sentit, ha recordat que aquells territoris que han adoptat una decisió d'aquest tipus, com el País Valencià, "són on més accidents ferroviaris s'han produït".