Formentera reprotxa al Ministeri de Foment la seva "falta d'interès" amb les connexions marítimes amb la Península

Actualizado: martes, 9 marzo 2010 19:18

La Conselleria de Mobilitat va interposar l'any passat una denúncia al Tribunal de la Competència per vetllar pel trànsit marítim entre les Pitiüses

FORMENTERA, 9 Mar. (EUROPA PRESS)

El conseller de Turisme i Mobilitat del Consell de Formentera, Josep Mayans, ha informat avui sobre el desinterès mostrat pel Ministeri de Foment d'incloure la línia Formentera-Dénia /València dins la declaració d'interès general.

Segons va anunciar Mayans en roda de premsa, durant la reunió de divendres passat entre la directora general de la Marina Mercante del Ministeri de Foment, la directora general de Transport Aeri i Marítim del Govern balear i els consellers insulars de Mobilitat, van fer una anàlisi de la situació i de les actuacions portades a terme i Formentera va mostrar la seva "preocupació" per la falta de compromís del Ministeri de Foment.

El conseller ha recordat que intenta aconseguir una connexió directa de l'illa amb la Península des del començament de la legislatura, el 2007, i que durant les últimes reunions amb la Marina Mercante, aquesta "es va comprometre a la reforma del decret 1516/2007 de 16 de novembre per a la inclusió de Formentera en les obligacions de servei públic abans del 2011".

Alhora, ha recordat que la Conselleria va interposar una denúncia davant del Tribunal de la Competència exigint el compliment del dictamen d'un informe sobre l'actual situació de monopoli del transport marítim a les Pitiüses. En aquest expedient s'aportaven una sèrie de mesures que "sis anys després no han millorat en res la situació", va recalcar Mayans.

IMPACTE SOCI-ECONÒMIC DEL TRANSPORT MARÍTIM

Durant la reunió que va mantenir la Conselleria de Turisme i Mobilitat de Formentera amb el Ministeri es va presentar un informe sobre l'impacte soci-econòmic del transport marítim a l'illa.

L'esmentat document recalca el baix nivell en infraestructures; unes comunicacions insuficients que limiten el desenvolupament de l'activitat social i econòmica; i un cistell del mercat un 20% superior que en altres regions de l'Estat". Tot això relacionat amb la problemàtica del transport.

L'informe presenta una anàlisi sobre les Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats (DAFO), el qual remarca la doble insularitat de Formentera; l'elevat cost de la vida a causa de costos de transport i intermediació; així com les carències de regularitat, continuïtat i freqüència del servei de transport.

Per aquest motiu, el text ressalta la sensació de desigualtat respecte al conjunt de l'Estat i Europa. "Mentre la UE fomenta mesures de desenvolupament del transport marítim amb la finalitat de millorar la cohesió, territorial i social, Formentera ha quedat fora de les línies de servei públic estatals i l'única línia de connexió amb altres regions està explotada monopolísticament amb abús de posició dominant".

Per aquest motiu, la Conselleria i l'informe sobre l'impacte soci econòmic del transport marítim de Formentera planteja la necessitat de declarar les línies que unirien la Menor de les Pitiüses amb Dénia i València, així com la línia Formentera-Eivissa, d'interès públic Aquestes línies permetrien acostar l'illa a la Península a més d'una reducció del temps de desplaçament.

La línia Formentera-València uniria l'illa amb Madrid o Barcelona via tren, carretera o avió. Alhora, suposaria una opció molt interessant per al transport de mercaderies ja que concentra un elevat volum de productes procedents de l'Horta Valenciana. "Els empresaris de Formentera es podrien beneficiar de les Economies d'Escala que es produeixen en aquests punts d'intermediació i als quals estarien connectats per un trajecte de vaixell directe", conclou el text.