El PSOE i el PP pacten al Congrés la reforma de la Llei de Ports de l'Estat

Actualizado: jueves, 8 octubre 2009 21:18

Es mantindrà una "estructura única" per a les taxes amb bonificacions reglades i un coeficient corrector per a cada port


MADRID, 8 Oct. (EUROPA PRESS) -

El PSOE i el PP han arribat a un acord al Congrés dels Diputats per tramitar la reforma de la Llei de Ports, un text que les formacions nacionalistes havien criticat per invasió de competències i al qual com a mínim CiU i ERC han presentat sengles esmenes de totalitat, que es debatran la setmana que ve en ple.

Segons els populars, en virtut d'aquest acord, els socialistes retiraran el recurs d'inconstitucionalitat presentat a la Llei de Ports del 2003, aprovada sota el mandat de Francisco Álvarez-Cascos al Ministeri de Foment.

En un comunicat, el PP ha explicat que aquest pacte suposarà una "modificació substancial" del projecte original que va aprovar el Govern quan encara era ministra Magdalena Álvarez, establint que la llei mantindrà una "estructura única" per a les taxes portuàries amb bonificacions reglades i un coeficient corrector per a cada port, "de caràcter potestatiu".

Aquest estarà basat en indicadors financers associats a l'eficiència de gestió i rendibilitat de cada port per que quedi garantida l'autosuficiència econòmica, la lleial competència entre ports i el menor cost per a l'usuari.

Es posarà "especial èmfasi" a establir un règim especial de coeficients reductors per potenciar la intermodalitat, i prendre en consideració la situació ultraperifèrica de les Canàries, la situació especial de les Balears, Ceuta-Melilla i la dels ports sotmesos a la competència extracomunitària i, particularment, per a les mercaderies en trànsit.

Respecte a l'estiba, el model de gestió serà únic a través de societats mercantils privades, amb capacitat de supervisió per part de les Autoritats Portuàries per evitar distorsions en el seu funcionament que afectin a la lleial competència entre els prestadors del servei.

EVITAR POSICIONS DOMINANTS.

També es modificarà el projecte en el relatiu a la prestació de serveis portuaris mantenint un sistema de lliure accés amb els mecanismes de control precisos "per evitar situacions de posició dominant".

El PP va mostrar la seva "satisfacció" per l'acord tancat, que s'articularà a través d'esmenes parcials pactades pels dos grups, expressant la "voluntat" dels 'populars per "col·laborar" amb el Govern a donar estabilitat a un "sector fonamental" per a l'economia espanyola.

Així, PSOE i PP sumaran forces al Congrés per a 'tombar' les esmenes de totalitat que els grups parlamentaris de CiU i ERC-IU-ICV han presentat contra la norma. Les dues formacions parlen de la "greu invasió" de competències que veuen en la reforma, al "tancar definitivament" qualsevol possibilitat a una major integració de les infraestructures portuàries i les seves autoritats en el règim jurídic autonòmic.

"EXCESSIU INTERVENCIONISME".

El text de l'esmena de CiU, signada pel seu portaveu parlamentari, Josep Antoni Duran i Lleida, afirma que la nova llei condueix a un "excessiu intervencionisme" de l'Estat que complicarà els tràmits i incrementarà les càrregues administratives. "És un projecte de llei que perjudica la competitivitat de la nostra economia, a l'impedir el ple desenvolupament d'una infraestructura tan fonamental com són els ports", denuncia Duran.

Per la seva banda, el portaveu d'ERC, Joan Ridao, lamenta que no s'hagi aprofitat l'"oportunitat per excel·lència" que brindava el projecte de llei aprovat pel Govern el novembre del 2008-- per "complir" els compromisos del govern sobre traspassos en matèria de ports i aeroports.

Per aquest motiu ho considera un "símptoma dolent" en el relatiu a la gestió catalana de l'aeroport del Prat, una de les condicions que posa per al seu suport als pressupostos generals de l'Estat per al 2010.