O CIS crea un simulador para aprender a navegar en alta mar que reproduce correntes e ventos en tempo real

Actualizado: domingo, 25 octubre 2009 15:03

O sistema, que utiliza os portos de A Coruña e Vigo como modelos, pretende aplicarse para a obtención do permiso en iates

SANTIAGO DE COMPOSTELA, 25 Oct. (EUROPA PRESS) -

O Centro de Innovación e Servizos de Galicia (CIS Galicia) traballa no desenvolvemento dun simulador en tres dimensións coa finalidade de servir no ensino da navegación en alto mar cuxa principal novidade é a reprodución de correntes e ventos en tempo real.

A iniciativa corre a cargo da unidade de deseño e simulación virtual do CIS --o Centro Interactivo Dixital (IDC)--, e nel colaboran o laboratorio de sistemas da Universidade de Santiago de Compostela (USC), o profesor José Manuel Costas --do IES Cruceiro Baleares de A Coruña-- e Alfredo Herrero, capitán da mariña mercante e xefe de boia na refinaría de Cepsa en Huelva.

'Sinabaco', como se denomina este proxecto de I+D+i, se iniciou en 2008 e está financiado polo Plan Incite da Consellería de Economía e Industria da Xunta. Na actualidade, un equipo composto por uns dez profesionais --o número de participantes foi variando en función de cada departamento-- prevé a súa culminación en outubro do ano que vén.

O sistema --composto por un software informático e un hardware físico-- consta dun ordenador para o docente e varios para os alumnos, todos eles conectados en rede para que "poidan verse, coma se dunha flota real se tratase", destacou o xefe de filas de 'Sinabaco', José Luis de Nicolás, en declaracións a Europa Press. Ademais, conta cun posto de realidade virtual inmersiva que conforman tres pantallas e un timón.

No apartado de navegación, o responsable da unidade de deseño e simulación virtual do CSIC sinalou que "os alumnos deberán aprender a guiar o buque segundo tres métodos: navegación xeométrica, astronómica e GPS". Así, explicou que a primeira delas se basea nas boias; a segunda, en nove astros de referencia; e a terceira, na tecnoloxía espacial GPS.

"O método permitirá simular percorridos ao longo das costas da península Ibérica, centrándose primeiro en Galicia e estendéndose ao resto despois", indicou de Nicolás. Así mesmo, recalcou que "utiliza datos e instrumentos reais", como cartas náuticas, cartografías dixitais, batimetrías --estudios da profundidade mariña--, balizas, luces de sinalización, instrumentación, sons reais e mensaxes textuais e sonoras de aviso.

PERMISO DE NAVEGACIÓN

Ademais da derrota --o proxecto de viaxe-- e os tempos do traxecto, "a principal novidade" do sistema virtual será a introdución de datos "tan importantes" para a navegación como as correntes mariñas e os ventos dominantes en cada momento, destacou o responsable.

Ao respecto, resaltou que ter en conta estas variables "vai influír muchísimo á hora de facer modificacións na navegación", ao posibilitar que os alumnos cambien os cálculos de dirección e velocidade da embarcación "en tempo real".

Para iso, o sistema posúe un módulo de cálculo e acceso a base de datos que realiza o labor de posicionamento de cada buque e comunica ao visualizador 3D os datos "precisos" para que este xere en tempo real os movementos "precisos", explicou. "É matemática pura", sentenciou.

"A idea --incidiu-- é axustalo para centros de formación de patronaxe, para a xente que ten que sacarse o permiso de iate", xa que viu este servizo "necesario" ante o "grande número de barcos que enchen os embarcadoiros galegos".

BUQUES INDUSTRIAIS

En principio, o simulador prevese para centros como o IES Cruceiro Baleares de A Coruña --que probará o produto de cara á súa validación final-- , que oferta o grao medio de formación profesional en Pesca e Transporte Marítimo. Por iso, utilizou como modelos tres tipos de buques industriais; en concreto, un arrastreiro, un superpetroleiro e un portacolectores, apuntou.

Tamén, no que respecta ao atraque do barco, realizou representacións a escala dos portos coruñés e de Vigo, para o que realizou visitas, fotografou as edificacións, realizou medicións e se serviu de datos do programa Google Earth.

Por outra parte, o posto de realidade virtual inmersiva está constituído por tres pantallas, unha roda de timón e un timón cos que o alumno "poderá experimentar estar no propio porto". De Nicolás explicou que esta técnica, coñecida como arquitectura 'cave' --de cova--, permite visualizar estruturas a través duns lentes. "É como meterse dentro do ordenador, podes visitar o porto de A Coruña e Vigo virtualmente", recalcou.

Ademais, o responsable do IDC explicou que "estudan" a introdución de luces no sistema, de forma que "modelos pequeñitos" de distintas cores "vanse cruzar co barco". Na simulación nocturna, segundo apuntou, puntos vermellos, verdes ou brancos "significarán cousas diferentes".

En canto á súa distribución, aludiu a unha futura xestión das patentes, co propósito de "chegar a futuros demandantes", algo que considerou "moi probable" debido á accesibilidade do seu prezo. Mentres os programas que existen actualmente se sitúan entre os 120.000 e os 180.000 euros, o proxecto 'Sinabaco' pretende sacalo ao mercado por debaixo dos 15.000, aínda que non descartou que remate sendo "mesmo máis barato".