PALMA DE MALLORCA 14 Feb. (EUROPA PRESS) -
PSM i IniciativaVerds han registrat aquest dilluns dues al·legacions a la via connectora de Palma --al traçat de nous accessos a Són Ferriol i Són Llàtzer, i als enllaços entre les vies MA-15, MA-15D, MA-3011 i MA-30-- en entendre que "transforma el projecte en una autèntica autopista", pel que han demanat que es "rectifiqui" i el "passi a ser el que havíem pactat al 2008".
En declaracions als periodistes després de fer lliurament de les al·legacions al Consell de Mallorca, el candidat de la coalició a l'Ajuntament de Palma, Antoni Verger, ha recordat que el president del Govern, Francesc Antich, ha afirmat al Parlament que la intenció de l'executiu era fer una via C-80, això és, una carretera convencional en què no es podrien superar els 80 quilòmetres per hora.
Així, ha sol·licitat que el PSOE rectifiqui i "es replantegi l'actual projecte" perquè "passi a ser el que havíem pactat el 2008, una carretera desdoblada amb interseccions a nivell i molt menor impacte territorial i paisatgístic".
Alhora, Verger ha criticat que el Consell hi hagi "obviat" una sèrie de tramitacions ambientals "que calia passar". En aquest sentit, la coalició considera que el projecte aprovat inicialment preveu variacions i modificacions respecte al qual ha estat informat la Comissió Balear de Medi Ambient al 2004, de manera que "es fa necessària ara una avaluació dels impactes ambientals", recull una de les al·legacions.
Tot i això, el PSM i IniciativaVerds "no discuteixen" el traçat de la via ja que aquest suposa una "millora evident" respecte al projecte del Segon Cinturón projectat per l'anterior Govern del PP. "S'adhereix més al nucli urbà i no crea especulació", ha indicat Verger.
Així i tot ha posat èmfasi que "una cosa és el traçat i una altra és el disseny" i aquest, segons ha reiterat, s'ha "transformat radicalment des d'una carretera desdoblada a una autèntica autopista". Els paràmetres de disseny utilitzats no es diferencien dels d'una autopista, en matèries com l'ocupació del terreny.
En concret, l'al·legació reflecteix que en la intersecció de la via connectora amb la Ma-15 s'ha projectat una glorieta elevada de més de 100 metres de diàmetre, amb una ocupació que oscil·la entre els 40 metres i els 70 u 80 metres quan s'aproximen les interseccions. Aquests "enormes consums" de territori, al·leguen, són provocats per uns paràmetres de disseny que busquen la "màxima rapidesa i capacitat" de la via sense tenir en compte que l'estudi 'Modelització de la xarxa arterial i els accessos a Palma" no els justifiquen.
Davant d'aquest "molt major impacte territorial" el PSM i IniciativaVerds "ni compartim, ni podem callar", han subratllat. En qualsevol cas, la coalició ha destacat que està d'acord en la necessitat de millorar els accessos a Mercapalma, Carrefour i Coll de'n Rebassa, així com d'incrementar l'accessibilitat a Son Espases.
Per tot això, la coalició advoca per canvia l'autovia urbana de quatre carrils a una carretera convencional desdoblada, i canviar la velocitat de 100 quilòmetres/hora a 80. Amb aquests canvis, segons consideren, es continuaria millorant la connectivitat i s'alleugeriria el trànsit de la Via de Cintura, Avingudes i Passeig Marítim, així com donar solució als accessos de Mercapalma, Carrefour i Coll de'n Rebassa. Segons remarquen, "pel bé de Palma i de Mallorca" cal poder rectificar aquest projecte.