PALMA DE MALLORCA, 27 de novembre (EUROPA PRESS)
La Direcció General de Consum de la Conselleria de Salut i Consum regularà, mitjançant un decret que es troba en fase de tramitació administrativa, els drets dels usuaris dels serveis de reunificació de deutes financeres i d'enviaments internacionals de diners, dos sectors d'activitat de recent aparició al mercat que dirigeixen els seus serveis a persones que no es troben en la seva millor situació financera o no es troben al seu país d'origen.
Així, l'esborrany d'aquest decret ha estat debatut avui al Consell Assessor de Consum, que integra a representants d'administracions, institucions i agents socials i que va comptar amb la intervenció del conseller de Salut i Consum, Vicenç Thomàs, al començament de la reunió.
Aquesta normativa regularà l'activitat de les entitats que es dediquen a l'assessorament i, en ocasions, a la representació de terceres persones que pretenguin portar a terme un procés de reunificació dels seus crèdits. En concret, regularà els tres aspectes principals d'aquesta activitat: la creació d'un registre de persones i entitats que presten serveis d'assessorament en la reunificació de deutes; l'activitat de publicitat d'aquests serveis i el contingut mínim del dret d'informació precontractual per als usuaris d'aquests serveis.
Pel que fa a aquest últim punt, la informació prèvia a l'usuari, el decret establirà l'obligatorietat d'informar, simultàniament en el moment de la contractació dels serveis de l'assessor, dels següents punts: les opcions estudiades; l'opció recomanada per l'assessor; l'estalvi mensual concret; el cost total amb la càrrega financera; la durada del deute i, especialment, dels honoraris que sota qualsevol denominació i sigui quin sigui el sistema de càlcul, cobrarà l'assessor pels seus serveis.
D'altra banda, la regulació dels enviaments de diners internacionals definirà aquests serveis: tant la remissió de diners per compte d'un tercer, usant comptes oberts per part del trametent, com enviaments per la via de terceres persones que fan servir o es troben relacionats prèviament i contractualment amb serveis postals o empreses especialitzades en aquests serveis.
L'eix bàsic de la regulació és establir el deure de d'informar prèviament de la modalitat del servei que es presta, dels costos i els honoraris derivats i, també, del temps previst perquè els diners arribi al seu destinatari.
Finalment, un altre dels punts que s'han tractat al Consell de Consum ha estat la proposta de la concessió dels guardons que distingiran, per primera vegada, a l'excel·lència empresarial en l'autoregulació en matèria de consum. Aquestes mesures, tant el desenvolupament normatiu com la instauració d'aquest premis, s'emmarquen en l'estratègia desenvolupada per la Conselleria dirigida a millorar la confiança dels consumidors en uns moments de canvi de cicle econòmic a escala mundial.
Segons va destacar el conseller de Salut i Consum, Vicenç Thomàs, "el consum és un dels motors del nostre sistema econòmic i, per això, tots hem de treballar per reduir la crisi de confiança i una de les vies prioritàries és reduir els riscos del consum".