La Fiscalia i l'acusació particular sol·liciten una fiança de responsabilitat civil de 4,8 milions per a Cardona

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: miércoles, 21 abril 2010 18:33

PALMA DE MALLORCA 21 Abr. (EUROPA PRESS) -

Els fiscals Anticorrupció Juan Carrau i Pedro Horrach i l'acusació particular, en nom del Govern, van sol·licitar avui una fiança de responsabilitat civil de 4,875.441 euros per a l'exconseller d'Indústria, Comerç i Energia del Govern de Jaume Matas i actual parlamentari del PP, Josep Juan Cardona, pels possibles danys econòmics derivats de la seva suposada implicació en els fets investigats en el marc del cas Scala.

Així, actualment, el magistrat de la Sala Civil i Penal del Tribunal Superior de Justícia (TSJIB), Antonio Capó, està deliberant la petició del Ministeri Fiscal i l'acusació particular, després d'haver interrogat durant més de tres hores a Cardona, en qualitat d'imputat, en el marc de la causa que investiga la presumpta trama de corrupció ordida la passada legislatura al voltant al Consorci de Desenvolupament Econòmic de les Illes Balears (CDEIB), procediment conegut com a cas Scala.

Per tant, ni la Fiscalia ni l'acusació particular va sol·licitar contra Cardona mesures cautelars com presó sota fiança, ni tampoc la retirada de passaport o la prohibició d'abandonar el territori nacional.

La declaració de Cardona va tenir lloc després que la màxima instància judicial de les illes assumís el mes de gener passat les competències per instruir el cas i sol·licités el complex sumari a la titular del Jutjat d'Instrucció número 4, Piedad Marín, fins aleshores encarregada de la causa. La jutgessa, en una extensa exposició raonada elevada al TSJIB, fonamentava la seva petició en la condició d'aforat de Cardona i en l'existència de "nombroses dades incriminatoris" contra l'imputat, per a qui podrien decretar-se mesures cautelars en el cas que així ho sol·liciti la Fiscalia.

Precisament, l'exconseller de Comerç, Indústria i Energia, assistit pel lletrat Josep Zaforteza, ha estat citat a declarar el passat 23 de setembre per Marín tot i que ha demanat no comparèixer a l'al·legar que pel fur que pesa sobre ell el seu interrogatori havia de tenir lloc davant del TSJIB. Fins aquell moment, Cardona ja havia prestat declaració dues vegades davant del Jutjat per ser òrgan competent per encarregar-se de les primeres diligències.

En concret, en el marc d'aquesta causa s'investiguen els presumptes delictes de malversació de cabals públics, prevaricació, negociacions prohibides, falsificació documental, suborn i frau a l'Administració, que haurien estat comesos a través de la presumpta trama dirigida per l'exgerent del CDEIB, Antònia Ordinas, per beneficiar a empreses de persones pròximes i que hauria suposat el desviament d'uns cinc milions d'euros públics.

Sobre això, en l'exposició que Marín va traslladar al TSJIB, a la qual va tenir accés Europa Press, la magistrada determinava que durant la passada legislatura, Cardona -llavors conseller de Comerç-, l'exdirector general de Promoció Industrial, Kurt Viaene, i Ordinas es van apoderar de part dels fons d'aquest consorci públic "llocs de comú acord i guiats per l'ànim de lucre".

La jutgessa postulava que la via utilitzada per desviar els cabals públics ha estat l'adjudicació de contractes directament "sense observança alguna de les normes del procediment" a societats en les quals Cardona, Viaene i Ordinas tenien participació així com a persones pròximes, els qui per a això els pagaven un percentatge o comissió. Unes actuacions que s'han produït sota el paper "dominant" de Cardona en el funcionament i activitat del CDEIB, segons Marín.

Contenido patrocinado