La memòria d'anàlisi que acompanya el decret del REB conclou que no hi ha impacte pressupostari immediat

Francina Armengol i Pedro Sánchez
MONCLOA - Archivo
Publicado: martes, 26 febrero 2019 18:24

   Assenyala que les mesures energtiques tenen "naturalesa programtica, sense que cap d'elles impliqui per se un compromís de finanament"

   PALMA DE MALLORCA, 26 Feb. (EUROPA PRESS) -

   La memria d'impacte normatiu del Reial decret Llei del Rgim Especial de Balears (REB) conclou que la norma "no afecta els Pressupostos Generals de l'Estat ni implica despeses", fins i tot en la situació de prrroga dels PGE de 2018.

   L'informe que acompanya el text legislatiu, al que ha tingut accés Europa Press, assenyala que el decret-llei "no suposa cap variació" pressupostria en les mesures de transport perqu "no es modifica el percentatge de bonificació al transport aeri" legalment en vigor ni les condicions per ser beneficiari.

   El mateix ocorre amb el transport marítim o la subvenció al transport de mercaderies, "ja que no es modifiquen els percentatges de bonificació que es recullen en el marc legal actualment en vigor".

   "El que realment aporta aquesta norma és la continutat en l'aplicació d'una srie de mesures que han contribut a la prpia previsió constitucional d'aconseguir un just equilibri econmic entre regions", s'indica en la memria. Pel que fa a la resta de mesures previstes en el decret, sí que apunta que "caldr estar a les disposicions que s'adoptin per a la seva concreta aplicació".

LES MESURES ENERGTIQUES "TENEN NATURALESA PROGRAMTICA"

   D'altra banda, pel que fa a les mesures en l'mbit de l'energia -com la interconnexió elctrica interilles, l'electrificació dels ports i la segona connexió elctrica amb la Península- l'informe manté que "tenen naturalesa programtica, sense que cap d'elles impliqui per se un compromís de finanament i l'assumpció directa d'un cost per al sistema elctric o els operadors".

   L'informe incideix que és la planificació prvia per part del Govern la que té "carcter vinculant". "Només al moment en qu una determinada infraestructura de transport és inclosa en la planificació, prvia anlisi de necessitat i de cost-benefici, se li atorga el dret a ser retribuda amb crrec als peatges que paguen els consumidors i de conformitat amb la metodologia de retribució de l'activitat que estableixi el regulador competent per a aix", detalla.

   Pel que fa a l'electrificació dels ports, la memria d'impacte considera que "es tracta d'un mandat general que tampoc implica un cost immediat, sinó una voluntat del legislador".

   El factor d'insularitat, explica, que és una dotació dels PGE de cada exercici i que la seva quantia inicial es fixar amb "una metodologia consensuada en el marc de la corresponent Comissió Mixta d'Economia i Hisenda" entre l'Estat i la Comunitat Autnoma.

   Aquest factor servir perqu Balears rebi inversions de l'Estat en la mitjana del conjunt de les autonomies. Tots dos governs decidiran en Comissió Mixta i cada exercici l'ús d'aquests fons, que podran ser emprats en infraestructures ferroviries, carreteres, installacions hidruliques, beques d'investigació i formació i millora de zones turístiques, entre d'altres. El decret, aprovat el divendres passat pel Consell de Ministres, ha de ser convalidat pel Congrés.

Leer más acerca de: