Un terç dels centres educatius de Balears han detectat signes masclistes en el material escolar l'últim any

Imatge de recurs d'una escola infantil.
Imatge de recurs d'una escola infantil. - EUROPA PRESS - Archivo
Publicado: jueves, 7 noviembre 2019 14:48

PALMA DE MALLORCA, 7 Nov. (EUROPA PRESS) -

Un total de 105 centres de Balears, prop d'un ter del total, han detectat i eliminat durant el curs 2018-2019 signes de masclisme en el material escolar que utilitzaven, segons ha informat aquest dijous la directora de l'Institut per la Convivncia i xit Escolar, Marta Escoda.

Respecte al contingut del material i els estereotips que es poden veure reflectits en ell, Escoda ha comentat que "no solament cal mirar que la proporció de referents --homes i dones-- sigui igual, cal tenir en compte com es construeix el gnere" a través del material. "S'ha d'analitzar el que es mostra als alumnes perqu no hi hagi actituds sexistes", ha argumentat.

Escoda ha defensat que la dona no sempre ha de ser el referent que "cuida als nens i la que realitza tasques domstiques", ni l'home "el fort i el que fa esport".

En aquest sentit, Escoda ha explicat que a l'escola "no es poden tenir imatges d'una cuina en la qual només hi hagi dones, ni un camp de futbol només amb homes", per la qual cosa els professors i responsables educatius han de fixar-se en aquest material i eliminar-lo dels seus centres.

CONCURSOS D'INSTAGRAM, XERRADES, EXPOSICIONS I TALLERS EN COLLEGIS DE BALEARS DE CARA Al 25N

D'altra banda, el conseller d'Educació, Universitat i Investigació, Martí March, ha explicat que un total de 104 centres educatius s'han adherit al programa 'Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la no-violncia masclista' de cara al 25N, dia en el qual se celebra l'Eliminació de la Violncia contra les Dones.

En concret, ha explicat que el programa compta amb un pressupost de 380.000 euros finanats des de l'Estat i inclou concursos d'Instagram, lectures d'obres que serviran per trencar estereotips o xerrades sobre violncia de gnere.

Les accions es duran a terme durant aproximadament dos mesos. Segons la consellera de Presidncia, Cultura i Igualtat, Pilar Costa, les activitats "no han de concentrar-se en un únic dia".

També les accions estan encaminades, a més de prevenir i sensibilitzar a l'alumnat, segons ha explicat Escoda, a la "resolució pacífica de conflictes i a visibilitzar la violncia contra el collectiu LGTBI".

A més, est prevista una exposició fotogrfica organitzada per 'Feminisme a l'Escola' titulada 'Visibilitzar les violncies masclistes'. La mostra, de carcter itinerant entre centres, reuneix obres grfiques i fotografies relacionades amb els diferents tipus de violncies masclistes, en les quals participen alumnat, professorat i famílies de qualsevol etapa educativa dels centres de les Illes. La inauguració oficial tindr lloc dia 22 a Palma.

A causa del fet que els centres concertats no podien accedir a aquestes ajudes s'ha previst tot un seguit d'activitats enfocades amb preferncia als centres d'aquesta titularitat. Es tracta d'obres de teatre adaptades a les diferents etapes educatives. Els centres concertats tindran preferncia per assistir a les representacions i, si queden places buides, podran ser ocupades per centres públics. La Resolució amb aquestes activitats es publicar aquesta setmana.

Dels centres que participen en el programa, 77 són de Mallorca, 13 de Menorca, 13 d'Eivissa i 1 de Formentera. Respecte al tipus de centre, 41 projectes són en collegis, 54 en instituts, dos són en escoletes, quatre en centres d'adults, dos en escoles d'art i un del CEIP Són Llebre.

GRAU SUPERIOR DE PROMOCIÓ DE LA IGUALTAT DE GNERE

Cal recordar que des del curs 2017-18 el CIFP Són Llebre imparteix el cicle formatiu de grau superior de Promoció de la Igualtat de Gnere. En concret, el grau permet programar, desenvolupar i avaluar intervencions relacionades amb la promoció de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes.

La directora de l'IbDona, Maria Durán, ha explicat que el grau aplica estratgies i tcniques de l'mbit de la intervenció social, detectant situacions de risc de discriminació per raó de sexe i potenciant la participació social de les dones.

Així mateix, Durán ha comentat, respecte al programa, que un dels seus objectius per al crrec que exerceix és "treballar en els collegis" a través de l'educació.

UN TOTAL DE 183 CENTRES COMPTEN AMB UN AGENT DE COEDUCACIÓ

Des de Conselleria han posat l'accent que el curs 2019-20 té com un dels objectius l'engegada del Pla de Coeducació. Actualment, 183 centres tenen agent de coeducació en la seva plantilla.

Des del curs 2017-2018 s'ha incls en les instruccions dels centres una hora de coordinació per a l'agent de coeducació i s'han incorporat elements referents a la violncia masclista en el protocol d'assetjament entre iguals, a més d'implementar el programa de formació i transferncia als centres educatius 'Coeducació als centres educatius'.

D'altra banda, les memries dels centres recullen que en el curs 2018-19 més del 95% dels centres valoren com a bona o molt bona tant la convivncia global com les relacions entre professors i alumnes, les relacions entre l'alumnat, les relacions entre els docents i les relacions amb les famílies. Per tant, la percepció del clima de convivncia en la immensa majoria dels centres educatius de Balears és "bona o molt bona", segons March.

Els programes preventius per millorar la convivncia augmenten cada any. Així, des de Conselleria han explicat que el curs 2018-2019 va haver-hi programes sobre: foment de la cohesió dels grups (240), educació social i emocional (190), programes de mediació (108) i formació de cibermentors (30).

Els centres també disposen de programes específics, especialment per al foment de la igualtat de gnere (233), el respecte a la diversitat sexual i la prevenció de l'homofbia (128) i la prevenció de l'abús sexual (97).

Quant a la coeducació, 241 centres han visualitzat les dones com a referents als diferents mbits de la vida i el coneixement; 42 centres han implicat al claustre complet de professors per impartir les assignatures amb perspectiva de gnere, i 199 han organitzat actes commemoratius (191 el 8 de Mar, Dia Internacional de les Dones; 134 el 25 de Novembre, Dia contra la Violncia Masclista, i 6 el 23 de Setembre, Dia contra l'Explotació Sexual i el Trnsit de Dones, Nens i Nenes).

A més, 184 centres han sensibilitzat amb campanyes l'alumnat i 41 les famílies, 183 centres han incls la coeducació en els objectius curriculars, 168 centres disposen de material didctic amb perspectiva d'igualtat, 164 centres han organitzat l'espai del centre des d'una perspectiva igualitria, i 57 centres han visualitzat els collectius LGTBI+ com a referents als diferents mbits de la vida i del coneixement.

Leer más acerca de: