Cort es converteix en la primera administració pública a interposar una demanda contra les companyies telefòniques

Actualizado: martes, 7 septiembre 2010 17:25

PALMA DE MALLORCA, 7 Sep. (EUROPA PRESS) -

L'Ajuntament de Palma s'ha convertit en la primera administració pública a interposar una demanda contra diverses companyies de telefonia mòbil a les quals acusa d'aplicar clàusules abusives als usuaris en els seus contractes.

Així ho ha assegurat la regidora de Relacions Institucionals, Turisme, Comerç i Consum, Joana Maria Borràs, en una roda de premsa en la qual també ha participat el gerent de l'Institut Municipal de Protecció del Consumidor (IMPC), Xavier Pascuet, els qui han assenyalat que si d'aquesta demanda resultés una sentència en el seu favor significaria un precedent del qual es podrien beneficiar uns 50.000 milions de contractes de telefonia mòbil a Espanya.

Aquest càlcul procedeix del total de contractes que tenen les companyies contra les que l'Ajuntament ha interposat la demanda. Concretament són Movistar, Orange, Vodafone, Yoigo, Symio, Racc Mòbil, MÁSMóvil i Carrefour En línia.

Borràs ha assenyalat que abans d'interposar la demanda, el consistori va fer un requeriment a les esmentades companyies perquè fessin modificacions en algunes de les seves clàusules. Així, ha indicat que totes les empreses, a excepció de Movistar, van contestar a l'escrit, i alhora van fer algunes adaptacions en alguns dels punts denunciats, el que segons la seva opinió ja ha estat "un avanç".

La regidora ha anunciat la intenció d'algunes associacions de consumidors de les illes d'adherir-se a aquesta demanda, com ara ACUIB, Ausbanc, La Defensa, Nuredduna o Fepae, entre d'altres.

Pascuet, per part seva, ha apuntat que en uns sis mesos esperen que comenci el judici per aquesta causa, el qual preveu que formi part d'un procés de llarga durada. Ha explicat que s'han denunciat una sèrie de clàusules abusives que realitzen totes les companyies de telefonia demandades, a més d'altres particulars que realitzen només algunes.

Entre les il·legalitats generalitzades en totes les companyies, Pascuet ha destacat l'absència d'una adreça de correu electrònic que la llei obliga a tenir i en què els usuaris puguin fer comunicacions com les sol·licituds d'altes o baixes, per exemple.

La presidenta d'Ausbanc a Balears, Isabel Martorel, qui també ha estat present en la roda de premsa, ha afirmat que altres de les clàusules abusives que apliquen totes les companyies són "el termini excessiu" per posar en marxa alguns serveis; la falta d'informació sobre les tarifes, on s'indica el preu però no el procediment de pagament; la modificació del contracte i interrupció del servei amb "criteris foscos i no clarificats"; i la falta de reciprocitat en les penalitzacions per incompliment contractual.

Alhora, la majoria de les companyies també infringeixen la normativa actual en assumptes com la limitació de la responsabilitat de factures d'itineraris internacionals; l'eliminació de la indemnització del servei per estar a l'estranger; el tall sense raó del servei -que a més ha de provar el mateix abonat-; la prevalença dels registres interns de la companyia davant de la informació aportada pel consumidor; o el no notificar que davant d'un conflicte l'usuari té la possibilitat de recórrer a la via judicial per a solucionar-lo, entre d'altres, segons Martorell.

Pascuet ha afegit que moltes de les companyies no informen que els clients tenen diferents possibilitats de pagament i que moltes exigeixen a l'usuari un compte bancari en què domiciliar la factura.

A més, s'inclouen incompliments com la limitació del dret de desistiment; clàusules de limitació de responsabilitat per danys i perjudicis generats per les operadores; incompliments de la normativa de protecció de dades; la falta de reciprocitat o l'ús de termes ambigus.