El Govern mostra el seu criteri favorable a l'amplicació de l'aparcament a l'aeroport d'Eivissa

Actualizado: lunes, 11 octubre 2010 18:52


MADRID, 11 Oct. (EUROPA PRESS) -

El Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i Marí ha emès una declaració d'impacte ambiental favorable al projecte d'ampliació d'aparcament i actuacions en la plataforma de l'aeroport d'Eivissa, segons es desprèn de la resolució de la Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental publicada aquest dilluns en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

"L'anàlisi fet amb els criteris de la Llei d'Avaluació d'Impacte Ambiental no és previsible que el projecte d'ampliació d'aparcament i actuacions en plataforma a l'aeroport d'Eivissa, complint els requisits ambientals que es desprenen de la present resolució, vagi a produir impactes adversos significatius", exposa el Ministeri.

Els eixos centrals d'aquests treballs consisteixen en la unió de la plataforma comercial amb el carrer de rodatge paral·lela (carrer C) per agilitar els moviments a la mateixa, la pavimentació del triangle sud-oest de la plataforma d'aviació comercial i la construcció d'un aparcament subterrani, indicant que totes les actuacions es realitzaran a l'interior de la zona de servei aeroportuari.

L'informe fet assenyala que el projecte "no tindrà repercussions significatives" sobre espais de la Xarxa Natura 2000 i que el mateix es troba fora de l'àmbit del Parc Natural de Ses Salines, si bé s'ha procedit a l'avaluació de les mesures per minimitzar qualsevol impacte sobre les zones d'interès ecològic que limiten amb la zona de servei aeroportuari.

PLANS DE PROTECCIÓ INCLOSOS

L'anàlisi destaca que el projecte d'obres integrarà, tal com requereixen les institucions, una sèrie de mesures per a la protecció de l'entorn, com és el cas de la hidrologia de la zona. Sobre aquesta qüestió, es de manera prèvia al començament de les obres, un estudi de la possible afecció de la construcció del nou aparcament subterrani als paràmetres que condicionen la hidrologia i la hidrogeologia de l'entorn de l'aeroport.

En cas de caldre, es prendran les mesures preventives i correctores oportunes en coordinació amb l'organisme competent. Serà indispensable també l'obtenció de les corresponents autoritzacions per fer qualsevol mena d'abocament al torrent sa Font i de manera prèvia al començament de les obres, caldrà tenir l'autorització de la Direcció General de Recursos Hídrics del Govern pel que fa a la vulnerabilitat d'aqüífers i abocament d'aigües al torrent sa Font.

En termes de protecció de la fauna, s'establirà un cronograma d'actuacions compatible amb les èpoques de reproducció i cria dels taxons de la zona, per la qual cosa es procedirà, abans del començament de les obres, a fer un reconeixement del terreny per recuperar qualsevol exemplar afectat.

Si es detectessin exemplars d'espècies de baixa mobilitat ('Bufo viridis' i 'Podarcis pityusensis') durant la fase d'obres, es procedirà al seu trasllat a una àrea natural que constitueixi l'hàbitat idoni de l'espècie. Alhora, diàriament en acabar la jornada d'obra, es taparan rases obertes, perforacions i buits amb risc de caiguda per a amfibis i rèptils.

A l'apartat de protecció de la vegetació s'exposa que la recuperació de la zona enjardinada es portarà a terme amb espècies autòctones i sota una estètica mediterrània. Si és necessari, es transplantaran els exemplars arboris afectats, sempre que sigui possible.

En termes de la protecció dels espais d'interès ambiental, no s'acumularà terres ni runa a l'àmbit del Parc Natural de ses Salines d'Eivissa i Formentera i el compromís que no es produirà dany ni cap alteració dels hàbitats i espècies del Parc Natural de ses Salines d'Eivissa i Formentera. A més, es farà un estudi d'incidència paisatgística des d'un punt de vista agrari.

MÉS MESURES

A l'informe emès també el promotor de l'obra preveu ja en la seva proposta de projecte accions per minimitzar les afeccions sobre el terra i el sistema hidrològic a causa de l'abocament accidental de les aigües residuals generades en la fase de construcció.

Per a això, es proposa la instal·lació d'una trampa de greix dins del parc de maquinària per a la separació d'olis i greixos de les aigües de neteja del terra, a més de sistemes de depuració primària o basses de decantació amb separadors de greixos i rases filtrants per al seu tractament.

En el cas del pou de La Pagesa Can Margalid, el promotor assegura fer un jalonament de protecció per evitar la seva afecció per les obres. Alhora, farà diferents estudis per detectar possibles afeccions al cabal i a la qualitat de les aigües. D'altra banda, si durant l'execució de l'obra apareguessin enclavaments de sòls contaminats, el promotor es compromet a caracteritzar-los i gestionar-los d'acord amb el que s'estableix en el Reial decret 9/2005.

Per garantir la protecció de les àrees de vegetació adjacents a la zona d'actuació, abans del començament de les obres, el promotor proposa el jalonament d'aquestes masses vegetals per impedir el pas de persones o maquinària, en particular la sabina centenària situada al costat del camí perimetral actual, a la zona d'actuació de la pavimentació del triangle sud-oest, i els peus arbustius i arboris d'enjardinaments més pròxims a la zona d'ampliació de l'aparcament públic.

Una vegada s'acabin les obres, es preveu la revegetació mitjançant sembra i hidrosembra de totes aquelles zones desbrossades que no hagin estat ocupades permanentment per les actuacions, com és el cas de les instal·lacions auxiliars. Alhora, estableix el trasplantament de tots els peus arboris situats en zones de vegetació a eliminar que siguin d'especial interès, sempre que aquesta operació sigui viable.

Abans del començament de les obres, es preveu una inspecció de la zona afectada per part d'un expert en fauna. En el cas que sigui detectada la presència d'espècies nidificants de certa importància, programarà les obres de tal manera que s'evitin les actuacions més sorolloses durant l'època de cria d'avifauna.

D'altra banda, el promotor de les obres assegura que un arqueòleg romandrà a peu d'obra durant la fase d'excavació i, en cas de trobar-se restes, es procedirà a comunicar-lo al Govern balear. També es proposen mesures per minimitzar l'impacte acústic de les actuacions.