L'Operació Mar Blau se centra en un presumpte tracte de favor a Trapsa en la concessió dels amarratges del port de Maó

Actualizado: miércoles, 15 diciembre 2010 19:49


PALMA DE MALLORCA, 15 Dic. (EUROPA PRESS) -

L'Operació Mar Blau, iniciada aquest matí per ordre del Jutjat d'Instrucció número 8 a instàncies de la Fiscalia Anticorrupció, centra les seves indagacions, entre d'altres adjudicacions, en el presumpte tracte de favor que ha rebut l'empresa Trapsa Yates en el concurs convocat per a la gestió dels amarratges del port de Maó, del qual ha resultat guanyadora en octubre del 2008.

Arran d'aquesta concessió, Trapsa havia d'explotar els atraquis durant 14 anys i deu mesos, amb una inversió de 2,8 milions d'euros per a 155 amarratges de 10 a 30 metres d'eslora i una aportació de 600.000 euros a l'any a l'Autoritat Portuària per l'explotació del domini públic portuari (respecte dels 397.964 euros fixats en les bases del concurs).

Tot i això, les indagacions apunten que la convocatòria, el plec de bases i clàusules de la qual va ser aprovat per unanimitat pel Consell d'administració de l'APB el 30 de setembre del 2003, va poder ser manipulada a tenor, entre d'altres aspectes, d'una conversa que va transcendir entre l'expresident de l'APB, Joan Verger, i el director de l'entitat, Àngel Matías, amb el màxim responsable del Club Marítim de Maó, Luis Barca, al marge del procés d'adjudicació, segons han apuntat fonts de la investigació a Europa Press.

El plec ha estat publicat en el BOE el 12 de novembre d'aquest any, i tal com va informar el president de l'APB en anunciar la resolució del Consell sobre el resultat del concurs, en cap moment va ser recorregut per ningú, mentre que en relació amb les empreses que van concórrer -Trapsa, Ocibar, Club Marítim i Ribera del Puerto-, va afirmar que totes complien els requisits exigits.

Tot i això, la Fiscalia ha centrat les seves investigacions, abans que esclatés aquest nou cas de presumpta corrupció, en les negociacions que s'haurien portat a terme independentment del desenvolupament del concurs i de la valoració dels tècnics a les diferents propostes presentades, tal com han asseverat les mateixes fonts.

Les indagacions es troben en mans del titular del Jutjat d'Instrucció número 8 de Palma, Antoni Rotger, qui ha decretat el secret de sumari de les diligències. A la seu de l'APB a Palma s'han desplaçat agents del Grup de Delinqüència Econòmica de la Policia Nacional a més del fiscal anticorrupció Pedro Horrach. També han estat aplanades les oficines de Trapsa al Port de Maó, les d'aquesta empresa a Palma i un domicili particular a la capital balear.

En concret, s'investiga la possible comissió de delictes de suborn, negociacions prohibides a funcionaris, alteració de preus en concursos i subhasta pública i estafa, en els que haurien incorregut funcionaris de l'Autoritat Portuària en el marc d'aquesta adjudicació.

VERGER JA VA SER INVESTIGAT PER LA CONCESSIÓ DEL VARADOR DE PALMA

Cap recordar que a Verger ja se li va investigar anteriorment per un delicte de negociacions prohibides a funcionaris en el procés d'adjudicació del servei de varada i avarada d'embarcacions en els molls comercials del port de Palma, malgrat que finalment les diligències informatives que va incoar la Fiscalia Anticorrupció en aquest sentit van ser arxivades.

Serveis Tècnics Portuaris S.L., integrada per les empreses IP3M, Trapsa Yates i Maria Deportiva del Port d'Alacant S.A., va resultar guanyadora el 2 d'agost del 2003 d'aquest concurs públic, amb una oferta d'execució de 15,6 milions d'euros i un cànon anual d'1,9 milions.