La patronal de ports esportius demana una "reflexió" a l'APB sobre el seu sistema de concursos

Actualizado: jueves, 23 junio 2011 21:04


PALMA DE MALLORCA, 23 Jun. (EUROPA PRESS) -

L'Associació d'Instal·lacions Nàutic Esportives de les Balears (Anade) ha reclamat una "reflexió profunda" a l'Autoritat Portuària de les Balears (APB) cap a les "conseqüències negatives" que s'estan derivant dels concursos per a la concessió dels espais públics en els ports d'interès general.

La patronal de ports esportius considera necessari adequar la política d'aquest organisme a la realitat de cada illa, ja que, per exemple, "el mercat no és el mateix a Menorca que a Eivissa", i alhora ha exigit que les ofertes econòmiques a l'alça no siguin "tan determinants" en l'elecció dels concessionaris.

El president d'Anade, Patrick Reynés, assegura que si l'Administració hagués optat per uns criteris d'elecció "més sostenibles" i "no estrictament econòmics", es podrien evitar casos com el de S'Altra Banda del Puerto de Mahón, on l'empresa concessionària, tot i la seva llarga experiència en el sector, s 'ha vist obligada a renunciar a causa del que té d'elevat el cànon i a la situació de crisi profunda que travessa el sector nàutic i portuari a Menorca.

"Ha arribat el moment que l'APB reflexioni sobre com ha de dirigir els ports perquè, en l'actual conjuntura, aquests ofereixin bons serveis, siguin competitius i generin ocupació i riquesa, defensant l'interès general i deixant en un segon terme la recaptació per cànons", sosté Patrick Reynés, partidari que els concursos primin de manera prioritària conceptes com ara "la qualitat del projecte, l'adequació a l'entorn i l'experiència del licitador".

Anade ha assenyalat, d'altra banda, que l'Autoritat Portuària hauria d'allargar els períodes de les concessions que treu a concurs, perquè les empreses puguin amortitzar les seves inversions. "No cal oblidar", ha afegit Reynés, "que totes les obres que realitzen les empreses concessionàries passen a formar part del patrimoni públic".

L'APB està limitant actualment els permisos per a l'explotació de les instal·lacions esportives en els ports d'interès general (Palma, Maó, Alcúdia, Eivissa i Formentera) a terminis d'entre 10 i 15 anys, mentre que els ports sota competència del Govern balear estan podent renovar les seves concessions per 30 anys.