Garai guztietako euskal musika ondarea berreskuratzeko 'OndarE Oficina' ekimena aurkeztu dute

'Ondare Oficina' Ekimenaren Aurkezpena.
IREKIA
Actualizado: miércoles, 24 febrero 2021 13:05

DONOSTIA, 24 (EUROPA PRESS)

Josu Okiñena musikari, ikertzaile eta irakaslearen 'OndarE Oficina' ekimena aurkeztu dute asteazken honetan, Donostian. Garai guztietako euskal musika ondarea berreskuratzea du helburu egitasmoak, eta egungo konpositoreen sorkuntzen aldeko apustua ere egin du, dozena bat argitalpen plazaratu baititu dagoeneko, Eusko Jaurlaritzaren Kultura eta Hizkuntza Politika Sailaren laguntzaz.

Okiñenarekin batera, Bingen Zupiria Eusko Jaurlaritzako bozeramaile eta Kultura eta Hizkuntza Politikako sailburuak, Enrique Azurza Euskal Herriko Abesbatzen Elkarteko presidenteak, Jon Makuso biolinista eta Tomás Garbizuren inguruko ikerlariak, Gabriel Erkoreka konpositoreak, Koldo Saragueta Aita Donostia kaputxinoaren ordezkariak, Matisha Aldave Pascual Aldaveren alabak eta Serafina Iribar Tomás Garbizuren oinordekoak ere parte hartu dute Koldo Mitxelena Kulturunean egin den ekitaldian.

Horrela, Okiñenaren bokazio pertsonal gisa sortu zen ekimena, hainbat eragile eta xedea argi eta garbi dituen proiektu bihurtu da: artxiboetan ahaztutako euskal musikaren berreskurapena eta musika garaikideko konpositore berriei bultzada ematea.

"Euskal konpositoreen ondare musikala berreskuratzea helburu duen argitaletxe musikal aitzindaria aurkeztu dugu. Eta gainera, sorkuntza berrien aldeko apustua ere egiten dugu, hau da, bizirik dauden eta egun sorkuntza lanetan diren konpositoreen konposizioen alde", adierazi du musikari eta ikerlari donostiarrak.

Bestalde, Zupiriak azaldu duenez, "argitalpen ekimen honek euskal kulturan dagoen hutsune bat betetzen lagunduko du, gure musika ondarea berreskuratu, balioetsi eta zabalduz". "Batez ere eskuizkribuak, partiturak eta beste musika legatuko elementu batzuk berreskuratzeko lan neketsu, iraunkor eta zehatz hori egiten ari da, Aita Donostia, Pascual Aldave eta Tomás Garbizu bezalako figuren promozio lanen eta argitalpenen bidez. Baita zabalpen eta promozio lanaren bidez ere", gaineratu du.

Okiñenak zehaztu du proiektua Madrilen sortu zela duela urte batzuk, beste jarduera batzuekin batera musika edizioa egiteko planteamenduarekin. Hala ere, pixkanaka euskal konpositoreen ondarean jarri zuen arreta, "konturatu baikinen hutsune handia zegoela hemen arrazoi historiko, politiko eta administratiboengatik". "Arrazoi horiengatik guztiengatik, orain ezagutzera eman nahi ditugun musika konposizio bikainok ez dituzte orain arte argitaratu eta jendarteratu", esan du.

Horrekin guztiarekin, 'OndarE Oficina' ekimenak "eragile bultzatzaile berri bat" izan nahi du euskal kulturaren munduan, "euskal musika ondare aberatsa garai guztietako musika unibertsalaren mailan jartzeko".

Bere arduradunaren hitzetan, "musika unibertsala da. Gure helburua musika sakonki lantzea eta zenbait jarduera egitea da, musika hori 'existitu' dadin, hau da, jatorrizko eskuizkribuaren azterketatik edizio kritikoa egiten da, partitura argitaratzen da, audio formatuan grabatzen da, bai diskoan, bai bideoan, eta kontzertuan programatzen da".

ARGITALPENAK

Hala, hiru urte baino gehiagoko gorpuzte aldiaren ondoren, 'OndarE Oficina' Euskadin aurkeztu eta errotu da katalogo zabal batekin: Aita Donostia, Pascual Aldave, Tomas Garbizu eta Gabriel Erkorekaren 20 partitura argitaratu ditu dagoeneko. Eusko Jaurlaritzako Kultura eta Hizkuntza Politika Sailaren laguntza izan du ekimenak orain arte argitaratutako ia argitalpen guztiak plazaratzeko.

"Orkestra, sinfoniko eta sinfoniko-koral errepertorio ugari oraindik interpretatu gabe dago, edo agian bere garaian interpretazio bakarra egin zuten musikagilearekin batera, baina ez dute sekula berriro interpretatu, besteak beste, orkestrek egin ahal izateko materialik ez dagoelako", adierazi du Okiñenak.

Izan ere, argitalpen lana egiteko, aurretik material horiek sakon aztertu behar dira, edizio kritiko bat egin behar da eta argitaratzailearen eskuizkribuetan edota lehen estreinaldirako erabili diren kopia digitalizatu batzuetan geratu ziren akatsak berrikusi behar dira.

Horregatik guztiagatik, ezinbestekoa da material horiek orkestretan banatzeko eskuragarri dagoen edizio bat egitea beti. Adibide gisa, Aldaveren 'Akelarre' lana dago, lau euskal rapsodiaz osatutako neurri ziklopeoko obra, Pio Barojaren lanetan oinarritua; ez zegoen material hori orain arte argitaratuta.