Actualizado 28/06/2010 19:21 CET

El 85% dels alumnes que participen en el programa Alter continua la seva formació després de finalitzar l'ESO

PALMA DE MALLORCA, 28 Jun. (EUROPA PRESS) -

El 85% dels alumnes amb indicadors clars d'inadaptació a l'escola que participen en el programa Alter, promogut per la Conselleria d'Afers Socials, que intenta prevenir l'abandonament escolar, continua la seva formació educativa una vegada finalitzada l'Ensenyament Secundari Obligatori.

Així ho ha explicat en declaracions a Europa Press la consellera del ram, Fina Santiago, qui avui va lliurar els diplomes als 49 alumnes de Palma que van participar aquest any en aquesta iniciativa, que finança el Govern i els ajuntaments dels municipis involucrats. Alter va comptar aquest any amb una partida pressupostària d'uns 500.000 euros que va beneficiar a més de 220 alumnes de les Balears.

La consellera ha assegurat que aquest programa comptarà, tot i les retallades pressupostàries, amb el finançament necessari per a la seva realització el pròxim any, donats els "bons resultats" que té.

Alter és un programa d'intervenció soci-educatiu destinat a alumnes de les illes amb problemes d'adaptació als estudis i que estan a la vora del fracàs escolar. Aquests joves procedeixen d'instituts d'ensenyament secundari, públics o concertats, dels serveis socials municipals, del circuit de protecció jurídica del menor o del sistema judicial per a menors i joves, que necessiten mesures educatives especials per intentar recuperar el seu interès pels estudis, així com oferir-los una formació prelaboral.

Aquests joves es caracteritzen, en general, per una experiència dolenta escolar, una inadaptació a l'escola, unes altes taxes d'absentisme injustificat i, en conseqüència, un abandonament prematur de l'ensenyament.

Així, l'objectiu fonamental del programa és treballar en el retorn del jove al món escolar, reforçar les seves competències i habilitats socials, oferir-li un aprenentatge professional i ajudar-lo en la incorporació social, laboral i educativa. Per a això, se'ls ofereix una escolarització adaptada a les seves circumstàncies, que alterni l'assistència a classes al centre en el qual cursen els seus estudis amb la realització d'activitats eminentment pràctiques.

La consellera ha explicat que es tracta d'alumnes que "no poden resistir quatre hores seguides de formació" convencional, per la qual cosa se'ls incorpora a una sèrie d'empreses homologades en les que realitzen pràctiques de diferents professions com la perruqueria, mecànica, jardineria o cuina". Al mateix temps, va continuar, "assisteixen als seus instituts a una sèrie de classes instrumentals en les que aprenen els coneixements bàsics", com llengua o matemàtiques.

Santiago ha indicat que és "un programa que facilita l'aprenentatge molt pràctic", i alhora els alumnes segueixen escolaritzats en els seus instituts, on se'ls avalua amb un sistema diferent a la de la resta.

La formació professional d'aquests joves ha estat possible gràcies a la participació d'un total de 27 empreses i entitats que han col·laborat. A través d'aquestes, els alumnes van poder aprendre professions com les d'aprenent de perruqueria canina; perruqueria; informàtica; mecànica de cotxes; lampisteria; cuina; xapa i pintura; jardineria; estètica; mosso de quadra; mecànica de motos; ferreria i forja; arts gràfiques; i manteniment d'instal·lacions.

Durant el seu discurs als alumnes, la consellera ha dit que "anar a l'escola és un dret i un deure perquè, a través del que aprenen, els alumnes fan la seva aportació a la societat i en aquesta tots calen". "Avui, gràcies al vostre esforç, Balears és una miqueta més llista i està millor preparada", ha afegit.