MADRID 17 Ene. (EUROPA PRESS) -
Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) iniciarà aquest dilluns el concurs per a la liberalització del servei de control de torre en els aeroports d'Alacant, València, Sabadell (Barcelona), Eivissa, Jerez (Cadis), Sevilla, Melilla, Lanzarote, Fuerteventura, La Palma, A Corunya, Vigo i Cuatro Vientos (Madrid).
Segons ha explicat l'entitat pública, la licitació es portarà a terme mitjançant la modalitat de procediment negociat amb convocatòria prèvia de licitació, sobre procediments de contractació en els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals.
El procés de licitació es realitzarà agrupant als aeroports en tres lots. El primer format per Alacant, València, Eivissa i Sabadell; el segon pels aeroports de Sevilla, Jerez, Vigo, A Corunya, Melilla i Cautro Vientos i l'últim per Lanzarote, Fuerteventura i La Palma.
AENA ha assenyalat que el procés per optar a un dels lots consta de tres fases: la convocatòria pública de licitació; la invitació als operadors econòmics interessats que acreditin la solvència exigida; i la negociació i adjudicació. Així, aquest dilluns comença la primera fase que té per objecte posar a disposició de les empreses interessades tota la informació necessària perquè puguin expressar el seu interès per participar en el procés de licitació. Només els participants que compleixin tots els requisits de solvència tècnica i econòmica establerts passaran a la segona.
Pel que fa a l'acreditació de solvència tècnica, ha apuntat que s'oferiran dues alternatives. La primera és que el licitador demostri experiència com proveïdor de serveis de control de trànsit aeri d'aeròdrom i la segona que disposi de personal de control amb la seva llicència en vigor.
En aquest sentit ha assenyalat que en el primer cas, les empreses hauran de complir tres requisits: disposar en els últims 5 anys d'un mínim de 4 anys d'experiència com proveïdor de serveis de control de trànsit aeri d'aeròdrom; acreditar un número establert de vols controlats el 2010, i haver prestat el 2010 servei en un número determinat d'aeroports amb una capacitat establerta en el document. En el segon cas, les empreses hauran de disposar d'un mínim de cinc controladors amb llicència en vigor.
Els licitadors hauran de demostrar també la seva solvència econòmica i financera. Parell això hauran d'acreditar, entre d'altres qüestions, l'existència d'una assegurança d'indemnització per riscos professionals. A més, hauran de presentar, entre d'altres coses, els seus comptes anuals de l'últim exercici i l'informe d'auditoria si és preceptiu. A més, hauran d'acreditar la personalitat i capacitat jurídica i d'obrar de l'empresari.
AENA ha assenyalat que els proveïdors que finalment siguin seleccionats per a cada un dels lots prestaran el servei durant cinc anys prorrogables per un més.
EL PASSATGER SERÀ "EL GRAN BENEFICIAT"
L'entitat destaca, en una nota de premsa, que la liberalització del servei de control de torre millorarà la qualitat i la seva eficiència econòmica. També indica que el passatger serà "el gran beneficiat d'aquesta reforma perquè millorarà la qualitat del servei", doncs es "fixaran una sèrie de paràmetres de qualitat, entre els quals hi ha alguns relacionats amb la puntualitat".
De la mateixa manera, apunta que l'entrada al mercat espanyol de proveïdors de serveis de control de torre diferents d'AENA permetrà reduir els costos de la navegació aèria a Espanya, contribuint a augmentar la competitivitat del transport aeri.