PALMA DE MALLORCA, 4 Jul. (EUROPA PRESS) -
El sector hoteler ha demanat aquest dilluns al president del Govern, José Ramón Bauzá, una sèrie de reclamacions encaminades a la generació de llocs de treball com són la necessitat de recuperar la seguretat jurídica, impulsar la reconversió de zones turístiques madures i potenciar connectivitat de l'aeroport de Palma convertint-lo en hub, per exemple, dels vols amb destinació a França, El Regne Unit o nord d'Àfrica.
Així ho han revelat després d'una reunió el president Bauzá i la gerent de la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM), Inmaculada de Benito, qui ha explicat que el mes de setembre vinent tindrà lloc la celebració d'unes jornades en les quals s'establirà el pla d'acció per a tota la legislatura.
En concret, els hotelers han proposat a Bauzá i al conseller de Turisme i Esports, Carlos Delgado, una sèrie amb vuit objectius, sobre els quals el líder autonòmic ha afirmat "compartir-los tots". Alguns dels més destacats són el desenvolupament d'una política turística integral, salvaguardar el territori o ajudar al finançament de les empreses turístiques.
A més, advoquen per millorar el producte turístic, apostar per Mallorca com a eix del talent turístic, reduir les càrregues administratives a les empreses, millorar la rendibilitat de les empreses i dels destins, i establir un pla de xoc contra l'oferta il·legal.
Tot i això, un dels més importants és la necessitat d'impulsar la connectivitat mitjançant el desenvolupament d'una estratègia comercial que permeti la conversió de Son Sant Joan en hub dels vols amb destí França, El Regne Unit, Escandinàvia, nord d'Àfrica i Mediterrània.
DESESTACIONALITZACIÓ TURÍSTICA
La gerent de la FEHM ha posat èmfasi en la importància de desenvolupar productes turístics per aconseguir la desestacionalització. Segons ha assenyalat, a Mallorca hi ha "moltes coses" per fer, però té un problema de "posicionament". En aquest sentit, ha considerat que es deu "posar en valor el que ja tenim i, a més, generar alguna cosa més".
Per aconseguir això no cal efectuar més inversions, sinó que simplement "fa falta voluntat política i treballar per a això". A més, ha defensat la necessitat de treballar per la modificació de la Llei General Turística i de fer amb ella "una revisió gairebé integral" perquè es tracta d'una normativa "molt antiga" que ha de ser actualitzada en el sentit d'"escurçar terminis" i tenir major flexibilitat.
Per la seva banda, el vicepresident primer de la FEHM, Matías Barceló, qui ha agraït la "perfecta simbiosi" entre el sector i l'executiu, ha mostrat el seu interès perquè el Palacio de Congresos i la reforma de la Platja de Palma finalitzin al més ràpid possible.
En aquest sentit també s'ha manifestat De Benito, qui ha considerat que aquestes reconversions es podrien efectuar en altres zones turístiques de les Balears, i Bauzá, qui ha recordat que el turisme de congressos necessita com a mínim dos anys "per posar-se en marxa".
Segons la FEHM, cal un pla de millora de zones turístiques que permeti establir plans d'actuació a curt, mitjà i llarg termini per poder recuperar la "competitivitat perduda" durant els últims anys.
CONCRETAR ACCIONS EL SETEMBRE
La gerent dels hotelers, qui ha actuat com a portaveu del sector, ha indicat que, a partir dels vuit objectius proposats a Bauzá, s'han de desenvolupar "accions concretes", que, segurament, es concretin durant el mes de setembre, ha augurat.
El president del Govern ha incidit que és "bàsic" que Balears torni a convertir-se en un "referent" i "recuperi la projecció internacional". Per a això, ha considerat necessària la col·laboració entre la iniciativa pública i privada perquè els primers gaudeixen de capacitat legislativa i els segons coneixen de primera mà la situació del sector.
Així, ha advocat per recuperar l'eslògan d'"un turista, un amic" i eliminar la inseguretat jurídica i el "fantasma que fa que els potencials inversors facin els seus projectes en altres països i impedeix que la riquesa i l'ocupació es quedin aquí". Segons ha dit, cal "eliminar tràmits burocràtics" que "fan lenta" l'administració.
D'altra banda, ha assenyalat que durant la reunió no han abordat altres matèries concretes com el canvi d'usos dels establiments hotelers, si bé ha apuntat que aquest dimarts el conseller de Turisme mantindrà una reunió amb el sector. Bauzá ha manifestat que l'executiu no adoptarà cap decisió que no estigui consensuada.
Preguntat per les últimes xifres de turistes que s'han conegut, Bauzá ha reconegut que "en principi, són positives", si bé ha posat èmfasi que no és tan important el nombre de visitants que arriba a la comunitat, com la seva capacitat adquisitiva. Així, ha defensat la necessitat de potenciar el turisme de qualitat que "deixi la riquesa que els empresaris necessiten" ja que també els petits i mitjans empresaris i els autònoms "viuen directa i indirectament de l'activitat turística", ha recordat.
Durant els pròxims dies es realitzaran reunions tècniques en les que es fixarà un calendari de prioritats i de treball per als pròxims mesos.
En la reunió d'aquest dilluns, a més de Bauzá, Delgado, De Benito i Barceló, han estat presents el vicepresident segon de la FEHM i vicepresident de l'Associació Hotelera de Platja de Palma, José A. Fernández d'Alarcón, la presidenta de l'Agrupació de Cadenes Hoteleres, vocal de la Junta de la FEHM i directora general de Grupotel, Margarita Ramis; o el vicepresident de l'Agrupació de Cadenes Hoteleres, vocal de la Junta de la FEHM i copresident del Grup Barceló, Simón Pedro Barceló; entre molts altres.