8 de abril de 2020
 
Actualizado 14/11/2008 15:07:03 +00:00 CET

AMPL.- El Govern "no dubtarà" a sancionar Gesa si es demostra una falta de manteniment a n'Es Murterar

Barceló recorda que els ciutadans afectats poden presentar ja una reclamació davant Gesa Endesa pels danys econòmics causats

PALMA DE MALLORCA, 14 de novembre (EUROPA PRESS)

La portaveu del Govern, Joana Barceló, va subratllar avui que l'executiu "no tindrà el més petit dubta" a obrir un expedient sancionador a Gesa Endesa si es demostrés que la falta de manteniment a la central d'Es Murterar, a Alcúdia, va ser la causa de l'apagada produït ahir a Mallorca i Menorca, que no va ser solucionat de manera definitiva fins després de set hores d'originar-se.

Després de la reunió del Consell de Govern, Barceló va recordar que en el 2001, quan també Mallorca i Menorca es van quedar sense subministrament elèctric, l'Executiu va multar Gesa amb 600.000 euros, després d'obrir-li un expedient informatiu i sancionador.

Així, va apuntar que malgrat que la companyia va recórrer la sanció, el Tribunal Suprem va resoldre a favor del Govern, a causa de què en aquest cas, tal com va explicar ahir la consellera d'Energia, Francesca Vives, hi va haver una "falta de manteniment" a l'estació de Sant Joan de Deu, que no comptava amb la potència instal·lada "suficient" per cobrir la demanda elèctrica de les dues illes, una vegada que van fallar dos grups elèctrics d'Es Murterar.

Tot i això, Barceló va remarcar que el Govern va obrir aquest matí un expedient informatiu per tal de conèixer les causes reals de l'apagada d'ahir i, en aquesta línia, va considerar que "no seria lògic" que hagués estat causat per una falta de manteniment en les instal·lacions de Gesa, ja que, a diferència del que succeïa en 2001, Red Eléctrica s'encarrega de garantir el manteniment de totes les centrals.

D'aquesta manera, va apuntar que sembla que l'apagada va ser provocat per un llamp, que va caure en la subestació d'Es Murterar, si bé va indicar que fins a dilluns que ve, la Conselleria d'Indústria, Energia i Comerç no tindrà un informe previ de les "motivacions" que van produir el subministrament zero d'electricitat a Mallorca i Menorca.

"Una vegada determinem les causes de l'apagada, s'exigiran responsabilitats a Gesa en el cas de què siguin imputables a la companyia elèctrica, com una falta de manteniment", va insistir, i alhora va informar de què els ciutadans poden començar ja a presentar fulls de reclamacions davant Gesa per sol·licitar-li que es faci càrrec dels perjudicis econòmics ocasionats per l'apagada.

Alhora, va assenyalar que la Direcció General de Consum del Govern ha habilitat el telèfon 900 166 000 a disposició dels afectats, on se'ls ajudarà a presentar les reclamacions, si bé va aclarir que "l'oportú" és que els ciutadans acudeixin, en primer lloc, a la seva companyia d'assegurances i, després, reclamar la indemnització "directament a Gesa".

Barceló va afegir que els afectats també podran dirigir-se a la Direcció General de Consum per presentar les seves reclamacions i, d'altra banda, va admetre que els danys econòmics causats per l'apagada són "molt importants", ja que van ser "moltes hores" les que Mallorca i Menorca van quedar sense subministrament elèctric.

La portaveu va admetre que el sistema elèctric de Balears és "molt més feble", a causa que la insularitat "ens perjudica, ja que quan es trenca un punt de subministrament no tenim entrada d'energia d'altres llocs". "Això demostra la importància de la inversió en matèria energètica i, per tant, serà clau la connexió per cable amb la península i el gasoducte, que permetrà posar a ple rendiment diferents instal·lacions elèctriques i poder mantenir altres línies en funcionament quan hagi una avaria", va recalcar.

Respecte a aquestes infraestructures, Barceló va recordar que el gasoducte ja està en obres, mentre que el cable està en tràmits d'execució. D'altra banda, ha afirmat que la restitució del subministrament elèctric es va prolongar durant set hores, perquè no podia fer-se de manera automàtica, ja que existeix "un procediment per a la volta a la normalitat de cadascun dels grups que s'han d'anar activant de manera gradual".

INCIDENTS REGISTRATS

Pel que fa als incidents provocats per l'apagada, que va ser comunicat per Gesa a l'112 a les 12.11 hores d'ahir, Barceló va detallar que en un primer moment, van fallar les comunicacions telefòniques, tenint en compte que van caure 165 de les 400 estacions de Telefónica a Mallorca i Menorca.

Com a conseqüència d'aquesta avaria, va revelar que el Centre d'Emergències 112 va rebre 212 telefonades, de les quals 18 (17 a Palma i una a Calvià) estaven relacionades amb persones atrapades en l'ascensor; 32 assistències (24 a Palma i una a Alcúdia, Marratxí, Campos, Calvià, Santa Maria, Santanyí, Inca i Costitx); 6 per problemes de trànsit, relacionats amb l'apagada dels semàfors; i 156 trucades per sol·licitar informació a organismes públics o particulars.

Per la seva banda, els Bombers del Consell de Mallorca van atendre a 5 persones atrapades en l'ascensor a Inca, Calvià, Sóller i Manacor, mentre que els Bombers de Palma van assistir a 10 ciutadans per aquesta mateixa causa. Finalment, va indicar a les 19.07 hores, Gesa trucà al Govern informant del restabliment total de les línies, tot i que va quedar una línia de Cala Millor sense servei, a causa d'un problema "diferent".