PALMA DE MALLORCA, 22 Jul. (EUROPA PRESS) -
El servei de bicicleta pública, anomenat Bicipalma, comptarà a partir d'aquest divendres amb 2.000 usuaris més que havien sol·licitat utilitzar aquest sistema a través de les targetes ciutadanes, sumant així un total de 10.000 veïns de la capital balear que tenen dret a utilitzar aquestes bicis.
En un comunicat, l'Ajuntament de Palma ha indicat que es tracta d'usuaris donats d'alta en la pàgina web de Bicipalma abans del 5 d'abril, mentre que, d'altra banda, ha revelat que després de la incorporació de 2.000 nous usuaris, a partir d'ara, quedaran en llista d'espera 7.000 ciutadans fins a les pròximes ampliacions d'aquest servei públic.
Concretament, Bicipalma es va posar en marxa el passat 28 de març,
destinat en primera instància a 5.000 usuaris majors de 16 anys i que disposin la targeta ciutadana de l'Ajuntament, de manera que aquest mitjà de transport no podrà ser utilitzat pels turistes.
Així, els ciutadans van poder inscriure's des del passat 14 de març en el servei de bicicleta pública a través de la pàgina web www.bicipalma.es a la zona que diu 'Com apuntar-se'.
Malgrat que al principi, el passat equip de Govern del consistori preveia cobrar una quota d'alta de 5 euros, que se n'anaven a carregar a la targeta ciutadana i que seria el que costés aquest servei durant el 2011, finalment, va decidir posposar aquest pagament fins després de les eleccions, després que el PP critiqués que aquest cobrament era "il·legal", perquè no havia estat aprovat en ple.
Al principi, el consistori també pretenia que els primers 30 minuts de la utilització de la bici pública fossin gratuïts, de manera que si s'excedia aquest temps, es penalitzaria a l'usuari segons els minuts de més que utilitzés el servei, amb una penalització de 0,50 euros cada 30 minuts de més, que se n'anirien acumulant.
Tot i això, l'Ajuntament també va posposar aquesta mesura fins després dels comicis, després de l'esmentada denuncia dels populars, en què assenyalaven que aquest tipus de cobraments han de ser aprovats en el Ple municipal.
L'objectiu inicial de l'equip de Govern era que si l'ús de Bicipalma ha estat igual o inferior a 30 minuts, el cost seria gratuït, mentre que si era utilitzat entre 31 i 60 minuts, s'aplicaria una penalització de 0,50 euros; entre 61 i 90 minuts una penalització d'1 euro i entre 91 i 120 minuts una penalització d'1,5 euros.
D'aquesta manera, el consistori pretenia que Bicipalma no es pogués utilitzar més de dues hores, a partir de les quals s'aplicarien una sèrie de penalitzacions, que podrien arribar a la baixa del servei, si bé, de moment, serà totalment gratuït amb independència de les hores que s'usi.
OPERATIU ELS 365 DIES DE L'ANY
Concretament, aquest servei està operatiu els 365 dies de l'any amb el següent horari: de dilluns a dijous, els diumenges i els festius estarà obert des de les 07.00 fins a les 22.00 hores, de manera que a partir de les 22.00 només es poden tornar les bicicletes.
Mentrestant, els divendres i dissabtes el servei funciona des de les 07.00 fins a les 00.00 hores, si bé a partir de les 00.00 hores només es poden tornar les bicicletes.
En total, hi ha 28 estacions, que s'ubicaran en 15 barris diferents: Foners; Pere Garau; Marqués de Fontsanta; Arxiduc; Buenos Aires; És Fortí; Camp d'en Serralta; Santa Catalina; Jaume III; Born; Plaza de los Patines; Cort; Sant Nicolau; Sindicat i Mercat.
Alhora, el sistema compte en aquesta primera fase amb 336 bicicletes, que lluiran els mateixos colors de l'Empresa Municipal de Transports de Palma (EMT), és a dir, blau, blanc i verd.
D'altra banda, Bicipalma disposa de 470 ancoratges, que són els aparcaments de les bicicletes, de manera que hi ha més ancoratges que bicicletes per "permetre més desplaçaments i incrementar les opcions a l'hora d'estacionar la bici.
A més, cada estació disposa d'un punt d'interacció amb l'usuari (PIU), el sistema mitjançant pantalles i un programari informàtic que permetrà als ciutadans agafar o deixar la bicicleta.
Així, es mostra on hi ha bicicletes disponibles, ancoratges buits, si una estació està plena per oferir les estacions buides més pròximes, i alhora permet introduir informació relativa a l'estat de les bicicletes o detectar el funcionament dolent o deteriorament de qualsevol element relatiu de la bicicleta que condicioni el seu funcionament.