PALMA DE MALLORCA, 10 Mar. (EUROPA PRESS) -
El Consell de Mallorca ha aprovat -amb els vots a favor del PSIB, Bloc i UM i el rebuig del PP- que la via connectora serà una carretera convencional de doble calçada i no una autovia (AV-100) com estipula l'actual redacció del projecte, i alhora s'ha acordat que els enllaços no seran tots per sistema a diferents nivells, sinó que s'estudiaran un a un per definir-los.
Aquest és l'acord que s'ha assolit aquest dijous en relació amb la via connectoran al ple del Consell de Mallorca, en què s'han debatut les propostes de resolució que han plantejat els diferents grups derivades del Debat de Política General de la institució.
El Consell ha aprovat així aquesta proposta de resolució, presentada pel Bloc, en què s'apunta que, a més de minimitzar l'impacte ambiental i el consum del territori, s'instarà a l'equip de govern que els projectes definitius de la via connectora comptin "amb totes les avaluacions i tràmits ambientals que siguin legalment necessaris".
Sobre aquest aspecte, cal assenyalar que la Conselleria de Medi Ambient ha sol·licitat al Consell tota la documentació relativa a aquest projecte per remetre-la a la Comissió Balear de Medi Ambient amb la finalitat que aquest organisme determini si tots els trams que s'ha dividit el projecte compleixen la tramitació ambiental.
El portaveu del grup socialista al Consell, Miquel Ramon, ha assegurat que tots els trams del pla passaran per l'estudi d'impacte ambiental, si bé ho faran de manera individual i no com un projecte únic. El socialista ha remarcat que l'equip de govern complirà amb tots els tràmits legals, "sense cap tipus de dubte".
Respecte a la definició de la via, ja no es plantejarà com una autovia AV-100 i passarà a ser una carretera convencional de doble calçada, és a dir, de quatre carrils. Així, la via s'ajustarà al que marca el Pla Director Sectorial de Carreteres (PDSC).
Des del PSM han assenyalat que la clau de l'acord d'aquest dijous són els enllaços de la via, ja que amb la consideració d'autovia tots les interseccions eren per defecte a diferent nivell, si bé amb la modificació pactada s'estudiaran cas a cas per avaluar l'opció més adequada.
Així, s'analitzarà el volum de tràfic de cada intersecció per decidir si deu dissenyar-se a diferent altura o bé fer rotondes a nivell i, per tant, amb menor impacte paisatgístic i ambiental.
Per la seva banda, el PP ha demanat al ple la paralització del projecte amb l'objectiu de replantejar-lo i disenyar-lo de manera que s'ajusti plenament a la "legalitat". "Volem un projecte legal, que compleixin els tràmits administratius i transparent", ha sostingut.
En aquest sentit, el portaveu del Grup Popular, Fernando Rubio, ha afirmat que el projecte incompleix la Llei de Carreteres (per fraccionar el projecte en set fases), la Llei d'avaluació d'impacte ambiental (per no sotmetre el projecte de manera íntegra al dictamen de la Comissió Balear de Medi Ambient) i la Llei de contractació del servei públic (suposat incompliment pel qual el PP ha presentat un recurs).
Cal assenyalar, a més, que s'ha aprovat una proposta del PP per la qual s'instarà a la presidenta del Consell, Francina Armengol, a justificar el fraccionament en set trams del projecte. Alhora, també s'ha aprovat la proposta 'popular' d'instar a la presidenta de la institució que expliqui la desviació del cost de la via "en més del 50% sobre el projecte inicial", segons el PP, si bé Ramon ha negat sobrecost algun.
En aquest sentit, Rubio ha destacat que un sobrecost "de més de 50 milions" és un tema "preocupant", i alhora ha postil·lat que aquest augment del pressupost s'incrementarà perquè queda per afegir el pla de drenatge al projecte.