Consells de Consum pel Black Friday - CAIB
PALMA DE MALLORCA, 25 Nov. (EUROPA PRESS) -
La Direcció general de Consum ha difós aquest dilluns consells pel 'Black Friday', que se celebra aquest divendres, 29 de novembre, on els comeros oferiran descomptes especials.
"Divendres negre, drets clars", ha recalcat la Direcció general, en una nota de premsa difosa per la Conselleria de Salut davant la proximitat d'aquesta efemride, ats que "cada vegada més famílies aprofiten aquesta data per fer compres de Nadal".
Consum recomana fer una llista prvia dels productes necessaris per no gastar més del previst. "Les ofertes i els descomptes atractius poden fomentar el consum i no cal deixar-se portar per l'emoció, les presses i l'angoixa", han recordat.
A més, la Direcció general assenyala que convé comparar els preus habituals dels productes de la llista per comprovar que el descompte aplicat és real.
Així mateix, el Govern aconsella comparar marques i companyies per conixer les característiques que s'ofereixen en productes similars i quin s'ajusta millor al que es necessita; i llegir detingudament la publicitat del producte que es vol adquirir i guardar-la, ja que "forma part del contracte i, per tant, obliga a qui l'anuncia".
Com cada any, Consum ha recordat que sempre s'ha de demanar i conservar el tiquet o la factura, ja que és la garantia de la compra. A més, anima a consultar la possibilitat de canviar l'article, perqu l'establiment no té l'obligació de canviar un producte que est en perfecte estat, tret que així ho anunci.
D'altra banda, encara que sigui un període d'ofertes especials, l'establiment est obligat a oferir el mateix servei posventa. "Una rebaixa en el preu no implica una rebaixa en els drets del consumidor. Els productes oferts tenen les mateixes garanties legals de sempre", han emfatitzat des de Consum.
COMPRES PER INTERNET
La Conselleria també ha incls una srie de recomanacions per a les compres per Internet, comenant per comprar en pgines web segures (en aquest sentit, la 's' en una adrea web indica que el lloc és segur, 'https' en lloc de 'http'). Una altra forma d'identificar una pgina segura és l'aparició en el navegador d'un cadenat tancat o una clau.
Es recomana també comprovar el preu original del producte, si inclou l'IVA i si té despeses d'enviament o no, de manera que es pugui identificar quin és realment el descompte que es fa. Així mateix, els clients han d'assegurar-se que poden identificar al responsable de la pgina web o l'entitat provedora.
Igualment, Consum ha recordat que el comprador disposa del dret de desistiment, del que se li ha d'informar. Aix permet, sense necessitat d'allegar motiu, cancellar el contracte durant un termini mínim de 14 dies naturals des del dia de la recepció del producte.
Igual que amb el tiquet amb les compres en botiga física, en el comer electrnic el Govern aconsella guardar una cpia de les operacions de compra realitzades. En aquest cas, en acabar l'ordre de compra ha d'aparixer una pgina que resumeix l'operació.
Així mateix, el Codi de drets en línia de la UE als consumidors durant tot el procés de realització de la transacció per Internet.
Finalment, la Direcció general de Consum ha animat a la població a tenir en compte altres elements a l'hora de comprar els productes, com valorar si en la producció s'han aplicat criteris de sostenibilitat, els efectes sobre el medi ambient, si l'etiqueta té informació mediambiental, si estan fets amb materials reciclables, l'embalatge, si s'ha usat petjada ecolgica, etc.
RECLAMACIONS
D'igual forma, recorda que totes les empreses han de disposar de fulles de reclamació o denúncia i que és una garantia triar una empresa adherida al Sistema Arbitral de Consum. Si es considera que s'han infringit els drets dels consumidors, es pot presentar una reclamació en els serveis de Consum de les Comunitats Autnomes, en les oficines municipals d'informació al consumidor dels ajuntaments, en les associacions de consumidors i usuaris, així com en les juntes arbitrals de consum.
Si es resideix a Espanya, per es vol reclamar contra una empresa d'un altre estat membre de la UE, Noruega o Islndia, es pot fer a través del Centre Europeu del Consumidor. I, per descomptat, en els tribunals de justícia.