25 de febrer de 2020
 
Actualizado 6/6/2008 21:45:57 CET

Consum Català demana una rectificació a Air Berlin davant del "maltractament" i les "injúries" contra el català

UPyD critica les pràctiques "de pressió" del Govern i lamenta que aquestes suposen "impertinència"

PALMA DE MALLORCA, 6 Jun. (EUROPA PRESS) -

L'Associació Catalana de Consumidors, Consum Català, va exigir avui una rectificació pública a l'aerolínia Air Berlin, després de negar-se a utilitzar la llengua catalana en el tracte amb els seus clients, i va anunciar que enviarà una missiva al president del Govern, Francesc Antich, en què protestarà de manera "enèrgica" contra el "maltractament" i les "injúries" expressades per la companyia cap al català.

En un comunicat difós avui, l'associació va criticar així les recents declaracions del director general d'Air Berlin, [Joachim] [Hunold], en les que "menysprea" la llengua catalana i "es burla" de les recomanacions del Govern respecte al tracte lingüístic que hauria de tenir l'empresa cap als ciutadans de les illes.

En aquest sentit, va recriminar que Hunold discuteix i "posa en dubte" les actuacions de l'executiu balear en consideracions que "com empresari ni li concerneixen" i que van "més enllà de les simples estratègies empresarials".

Segons l'opinió de l'associació de consumidors, amb el tracte mostrat per Air Berlin cap a catalans i balears és "evident" que aquesta companyia "menysprea" a una part "important" dels seus clients, i alhora va afirmar no entendre per què l'aerolínia considera que el català no ha de ser empleat dins de la companyia mentrestant, en canvi, no es pronuncia respecte el danès, el finès o el noruec, llengües "menys parlades que el català i que són presents en el web de la companyia".

"La política empresarial d'Air Berlin és contradictòria perquè no té la mateixa consideració per a tot el món", va lamentar Consum Catalán, que "en defensa dels consumidors i la llengua catalana", enviarà, en els pròxims dies, una carta al president de la Generalitat de Catalunya, José Montilla, i al Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, a fi que exigeixin mesures per evitar que aquests fets es repeteixin.

Finalment, l'entitat va reclamar a la companyia de baix cost alemanya que d'ara endavant "no interposi les ideologies polítiques davant dels interessos comercials i la responsabilitat social de la companyia".

PRÀCTIQUES "DE PRESSIÓ" DEL GOVERN

Per contra, Unió, Progrés i Democràcia (UPyD) va criticar "una vegada més" les pràctiques "de pressió" que segons la seva opinió l'executiu balear exerceix contra l'ús del castellà en l'àmbit públic així com en el privat, després de la campanya d'"intensificació" de la normalització lingüística en l'Administració i la campanya 'Ara és la teva. Parla català' així com amb les recomanacions a Air Berlin.

Segons la seva opinió, es tracta d'iniciatives amb el fi "gairebé explícit d'arraconar el castellà en el seu ús privat i convertir-lo en una llengua de segona", mentre que en el cas d'Air Berlin va considerar que el fet que un Executiu dediqui esforços i recursos a "persuadir a importants empresaris" que utilitzin una o una altra llengua en les seves relacions amb els seus clients suposa "impertinència".